koplampsproeier bevroren?

Rosinfield

† In Memoriam
Zag net dat 1 van mijn koplampsproeiers naar buiten is blijven staan. Vermoedelijk vastgevroren. Iemand zoiets aan de hand gehad en/of een idee hoe dit op te lossen? Warm water er over?
 

xahc

Nieuw lid
Ja hadden afgelopen week in Polen precies hetzelfde bij min 18 weliswaar, maar toch(..)

Overigens ook goede antivries toegevoegd!
 

Wasmachineman

Forumguru
Zag net dat 1 van mijn koplampsproeiers naar buiten is blijven staan. Vermoedelijk vastgevroren. Iemand zoiets aan de hand gehad en/of een idee hoe dit op te lossen? Warm water er over?

En misschien föhnen? Beetje vertroetelen hoor die koplampsproeiers!
Zelf nog geen last gehad gelukkig van dit euvel!
 

Michel

Forumguru
Klopt, bij mijn Octavia stonden een paar weken geleden de sproeiers ook uit. Uiteindelijk klapte degene aan de passagierskant vanzelf weer in nadat het geheel was ontdooid. Die aan de bestuurderszijde is defect, want hij wil wel uitklappen, maar ik moet hem iedere keer met de hand weer inklappen.

Volgende week gaat mijn auto naar de dealer om hier naar te laten kijken.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Vind het eigenlijk maar ondingen. Heb er niet om gevraagd, vind zoiets eerder een optie (waarvoor ik niet zou kiezen) dan een standaarduitrusting. Ook elke keer zo'n enorme sproeifontijn, zonde van de vloeistof. Morgen tijdens rijden maar eens activeren als de boel een beetje warm is en anders idd de fohn proberen. Wordt vervolgd dus.
 

Wasmachineman

Forumguru
Het beste wat je kan doen is zoals ik altijd doe in deze periode: gewoon als je je ruit moet sproeien je koplampen op "uit" zetten. Dan blijven de koplampsproeiers ook binnen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Net nog even gekeken of ik hem misschien voorzichtig kon terugduwen, maar de zaak zit muurvast (gevroren). Laat het dus maar even zo en morgen maar proberen tijdens rijden.
 
Niet aankomen, bij dooi gaat hij vanzelf weer in goede positie. Ruitensproeier vloeistof geschikt voor winter vullen en goed door spuiten.
Ik heb het ook gehad.
 

Gieliovd

Forumguru
Goeie tip ja, winterruitenvloeistof erin doen.

Ik rij met een mengelmoesje van zomervloeistof rond dus hij deed betrekkelijk weinig meer vorige week hahaha....

Maar ja, ik boycot doe tankstations die 10 euro per paar liter vragen. En dan nog: mijn reservoir zit nog bijna vol :tongue:

Wat betreft je sproeiers... warm water uit een fles erover en TOK week naar binnen me dunkt.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nou, die dingen lijken een eigen leven te zijn gaan leiden. Bij tussenstop in Alkmaar stonden ze alletwee uit, de nieuwe zelfs een eind meer. Aan het eind van de rit in Friesland is die van gisteren weer bijna terug en die ander staat nog half (weet ik nu) naar buiten. Ik wacht het dus verder maar af.
 

EdK

Forumguru
gaan ze soms op en neer met je knipperlichten ?

Maar trek die zekering voor die sproeiers er eens uit en gaat dan rijden (glibberen)
misschien dat ze door de winddruk dan in iedergval weer beide in gaan !
En als de dooi dan ooit nog eens intreed dan de zekering er weer in en bekijken of ze eventueel weer normaal werken !
 
Vanmorgen bleven die dingen van mij ook hangen (met min 9). De normale ruitensproeier deed het ook al niet meer (geen verwarmde sproeiers). Dus maar even zo de (onverwarmde) parking op het werk in gereden in de hoop dat het weer zou overgaan.
'smiddags waren de sproeiers weer terug van weggeweest in hun bumper verdwenen. Ze werken volgens de garage op de waterdruk en als het gaatje weer vrij is (ijs gesmolten) loopt de ruitensproeismurrie er gewoon uit en is niets meer aan de hand.
Volgende week stellen ze het aantal keren sproeien trouwens even bij, is me eigenlijk een beetje te vaak...
 

Ronnie

Forumguru
Koplampsproeiers werken inderdaad op de pompdruk; speciaal hiervoor zit er een hoogvermogenspomp gemonteerd aan het ruitensproeiervat.
Je kunt natuurlijk de stekker van de pomp halen,(nr 10 op de tekening), of tijdelijk de zekering eruit trekken (nr 36, 20A) of het relais uitschakelen (nr. J 39) of via VCDS....Voorlopig ben je dan van een hoop problemen verlost......
 

Bijlagen

  • sproeitank+pomp.jpg
    sproeitank+pomp.jpg
    21,3 KB · Weergaven: 27

EdK

Forumguru
@Ronnie: Staan er soms ook nog onderhouds instructie's bij mbt de geleiders en hoe dit te doen
Want krijg sterk de indruk dat deze sproeiers wel iets meer aandacht nodig hebben met de weersinvloeden !?
En omdat ik ze ook heb wil ik dit eigenlijk zien te voorkomen als dat mogelijk is !

Trouwens mijn voorkeur zou uitgaan naar zekering trekken ! Stekker loshalen is weer vragen om problemen mbt corrosie aan de stekkers dan met al dat water en pekel
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dank! Ze zijn nu beide weer zo goed als terug (1 helemaal). Ga ze idd gewoon niet meer gebruiken zolang het vriest. Had van mij ook niet gehoeven zoiets, zet er dan standaard een cruise control op, zou ik zeggen.
 

Ronnie

Forumguru
@Ronnie: Staan er soms ook nog onderhouds instructie's bij mbt de geleiders en hoe dit te doen
Want krijg sterk de indruk dat deze sproeiers wel iets meer aandacht nodig hebben met de weersinvloeden !?
Er zijn 5 onderwerpen aan gewijd;De-montage van de hefcylinder, ontluchten, afstellen sproeiers, de/montage leidingen/pompen.
Er staat over enig onderhoud niets beschreven, het lijkt mij ook onderhoudsvrij......
 
Bovenaan Onderaan