Koplampen nieuwe auto's gevaar voor andere automobilisten

Volgens het ED zijn nieuwe koplampen erg verblindend:

De koplampen van sommige nieuwe auto's zijn een groot gevaar voor andere automobilisten, blijkt uit Brits onderzoek. Na verblinding door de koplampen duurt het tot wel tien seconden voordat de getroffen bestuurder opnieuw volwaardig kan zien.

Is dit ook jullie ervaring?

Japanese Power

Donateur
Het enige wat in hierin herken is de oldtimer MG-rijder die ik vorige week in het donker tegenkwam op een onverlichte dijk. Hij deed z’n arm voor z’n ogen en stak daarna z’n middelvinger op. Ik wijt dat eerder aan de extreme lage zit van de MG-rijder t.o.v. de plaats van de verlichting van mijn relatief hoge(re) beer.

Wat ik hierin wel herken zijn de zogenaamde after market setjes die je voor een habbekrats overal kunt kopen. APK afkeur of niet, ze vinden gretig aftrek onder berijders die geen Led / Xenon kunnen betalen maar wel die uitstraling willen hebben.

CharlesTucker

Forumguru
Ik herken het incidenteel zeker wel, maar het is inderdaad wat ik zeg, zeer incidenteel, bij vrij nieuwe autos van de gerenommerde merken. Maar het lijkt exemplarisch, niet typisch voor een bepaald merk of type. Zo kom ik op de A15 regelmatig 's ochtends een splinternieuwe BMW2 tegen waarvan de verlichting behoorlijk verblindend is. Maar ik zie ook zat BMW 2's zonder problemen. Hetzelfde geldt voor Mercedes, Audi, VW (en ook Skoda), de meeste verblinden niet, maar er zit er zo af en toe eentje tussen die wel degelijk flink verblindt. Het lijkt me vooral een "Duits" probleem te zijn. Toch onnauwkeurige fabricage, die vanwege de hoge lichtopbrengst wel storend is, en "vroeger" bij halogeen niet?

Ook wat @Japanese Power zegt, de hogere plaatsing van de lampen bij de SUV's en bouwvakkersbusjes speelt wel een rol denk ik. Zit daar trouwens geen maximum aan, ik kon het zou gauw niet vinden. En ja, die after-market setjes zijn stuk voor stuk een ramp, maar bij de dure af-fabriek verlichting zit er ook zo af een toe wel eentje tussen die niet wil deugen.

bouwdirk

Senior Member
vooral wagens die geladen zijn in de koffer verblinden hard, lampen schijnen dan meer omhoog.

turboturbo

Forumguru
Een verkeerd afgesteld halogeen pitje hindert me idd minder dan wanneer een dure led of Xenon lamp me in de ogen schijnt, soms gewoon maar even een fractie omdat de weg bijv een oneffenheid heeft en dat een te kort moment is voor de automatische hoogteregeling on dat te compenseren.

Dat moment is altijd kort maar wel heftig. Soms denk ik dan dat ik te maken heb met een aftermarket verlichting held, maar dat is dan vrijwel nooit het geval, als ik diegene passeer en zie om wat voor auto het precies gaat.

Petjes auto's met blauwe strooilicht-xenon-in-reflectorbehuizingen kom ik gelukkig steeds minder tegen heb ik het idee.

Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
De samenvatting van het onderzoek voorspelt niet veel goeds:
“Uit een onderzoek van de RAC (Royal Automobile Club), een zusterorganisatie van de ANWB, blijkt dat twee derde van alle automobilisten regelmatig verblind wordt door koplampen van een tegenligger. 67 procent van de proefpersonen zei bovendien dat het tot vijf seconden kan duren voordat slechts 90 procent van het zicht terug is. Daarna duurt het nog eens 5 seconden voordat ze weer volwaardig kunnen kijken.”

Niet over nieuwe lichtsystemen, niets over evt. verkeerd gedrag of slechte afstelling. En wel meteen de Verenigde Naties erbij..... En 15% is ooit eens ernstig verblind. Wauw.

Het klinkt als “opa verteld”, maar dit gezeur hoor je bij elke nieuwe lichttechniek. Eerst bij halogeen, toen bij xenon, nu dus bij LED en laser.

Horkje

Forumguru
Heb het idee dat de petjesauto’s ook niet direct verblinden.

Volgens mij is nog eerder een verkeerde hoek de oorzaak dan de lamp zelf.

Cordoba

Forumguru
Mijn ervaring is dat het inderdaad vooral SUV's zijn, en dan bovenmatig veel jonge BMW's, redelijk wat Audi's enz. Voor zover dat te beoordelen is in het (half) donker, gaat het vooral om jonge SUV's waarbij óf met de verlichting is gerommeld (bijv. de aanwezige verlichting vervangen door Led) of anderszins. Door de hoge plaatsing van de lampen in combinatie met de hoge lichtopbrengst en veel blauw in de lichtsamenstelling levert dat veel verblinding op. Wat mij ook opvalt is dat jonge BMW's vaak een veel blauwere verlichting hebben dan veel andere merken.

Japanese Power

Donateur
Bijkomend probleem is denk ik ook dat mensen niet langs de tegenligger heen kijken maar gebiologeerd naar de 2 lampen kijken tot ze voorbij zijn. Ja, en dan heeft iedereen er last van. Gek hè...

fanSkoda-VW

Forumguru
Ik wil goed kunnen zien, veel licht dus....
Maar over de tegenligger, daar wordt idd (te) weinig nagedacht.
Een beetje net als de motor wel opvoeren, maar dan wel met trommeltjes rondom blijven rijden.
De prima verlichting van sommige auto's is ook voor mij te veel van het goede.
Ook als ze achter mij rijden.
Mijn Fab beschikt gelukkig wel over een automatisch dimmende binnenspiegel, de buitenspiegel is dat helaas niet.
Dan zak ik onderuit als dat nodig is, of geef een draai aan de verstelknop.
grtsss

CDK

Forumguru
Ik herken het totaal niet, alleen omgebouwde oude barrels met aftermarketsetjes in foute kleuren, maar ook die zie je steeds minder.

Cordoba

Forumguru
Kan ik me voorstellen Corné, maar ooghoogte voor jou in de beer is pakweg een halve meter hoger dan voor mij in de Faab.

• Leuk
Waarderingen: CDK

Horkje

Forumguru
Is het toch die hoek. Dat in combinatie met een lage en hoge auto die elkaar tegemoet rijden.

Ik ga er in mijn lage S3 eens extra op letten.....

peterhuppertz

Forumguru
Ik ga er in mijn lage S3 eens extra op letten.....

Dat is nou precies wat je NIET moet doen. ;)
Ik herinner me nog dat Mercedes met de eerste auto met Xenonverlichting kwam. Iedereen die recht naar die auto met die vreemde kleur licht zat te kijken, klaagde steen en been. Toen Xenon gemeengoed werd, hoorde je er niemand meer over.

Horkje

Forumguru
Dat is nou precies wat je NIET moet doen. ;)

Ik had even een wink erachter moeten zetten zodat de tone of voice wat duidelijker wordt. Het was min of meer cynisch bedoeld.

Eigenlijk wat @Japanese Power ook al aangeeft, als men er niet langs heen kijkt wordt het al snel vervelend. Bijna net als de bange konijntjes of ander wild dat stokstijf blijft in de koplampen blijft staan staren.

maartenv84

Senior Member
Ik heb het vooral bij de deawoo matizzen en opel agila's van deze wereld. De hoeveelheid mensen die het niet door hebben dat ze groot licht ingeschakeld hebben (binnen de bebouwde kom)

Bovenaan Onderaan