Koplamp sproeiers via vdsc uit te schakelen?

Canon-Eye

Forumguru
Ruitensproeiervloeistof kost je de kop toch niet?
Niet zozeer in geld, maar wel in ergernis als om de haverklap je reservoir zich leeg meldt. En dan natuurlijk vooral op momenten dat je ze nodig hebt...

Daarom zou ik het draadje vanaf de betreffende zekering via een simpel schakelaartje leiden, dan kun je ze met één vingerbeweging naar wens uit- of inschakelen.
"Best of both worlds"... :pardon:
 

Antera

Donateur
Ik vind dat ze wel degelijk nut hebben. je wilt je koplampen toch schoon hebben voor jouw zicht. Wel kan je de tijden aanpassen en de hoeveeheid.
 

JockJam

Senior Member
Ik heb ze ook met vcds uitgecodeerd. Reden voor mij is dat ik het f#%*+%king irritant vind dat ze mijn hele motorkap en zijschermen vol met zeepsop spuiten.

Ik heb de koplampen in de rain-x coating staan waardoor vuil al niet echt kan hechten en daarbij zijn de LED's zo strak gericht dat ik er niemand mee verblind. Daarnaast wordt de auto ook nog eens praktisch ieder weekend gewassen...
 

EdK

Forumguru
Tsja ik vind ze alleen in de zomer makkelijk..
Voor ik dan de wagen ga of laat wassen kan ik de koplampen al vast in de week zetten...
Gaan de vliegjes er nog makkelijker vanaf....












:deuk::deuk::deuk:



Maar met halogeen lampen heb ik vanaf dag 1 de meerwaarde er nog steeds niet van ingezien...:lezen::koffie:
 

Spinal

Forumguru
Gisteren even bezig geweest met de koplamp sproeiers. Met VCDS de sproeiers weer ingeschakeld en vervolgens met de zekering (nr 36 bij mij) weer uitgezet. VCDS geeft hier wel een foutcode op ivm afwezigheid van de zekering. Ik heb meteen even de zekeringkast aan de achterkant opengemaakt voor het plaatsen van een schakelaar.

Alleen zitten er op de plus twee draden, beide rood met een dunne gele streep. Een schakelaar ertussen zetten kan ik wel, uitzoeken welke draad ik moet hebben dat dan weer niet. Heeft iemand een idee welke draad ik moet hebben van de twee? En waarom zitten er twee draden in?

IMG_3505.JPG
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou zeggen: eerst eens even één voor één loshalen en kijken wat er dan precies uitvalt. Wat zegt het zekeringenschema hierover?

In het ergste geval kun je natuurlijk ook 1 (dikke?) draad van de zekering naar de ene kant van de schakelaar leiden en de beide die nu aan de zekering zitten naar de andere kant...
 

Spinal

Forumguru
Of beide draden aansluiten op allebei de kanten van de schakelaar? in principe krijg je dan als de schakelaar 'uit' staat hetzelfde als wanneer je de zekering eruit trekt.
volgens mijn instructie boekje is zekering 36 enkel voor de koplamp sproeiers
 

Canon-Eye

Forumguru
Of beide draden aansluiten op allebei de kanten van de schakelaar?
Die 2 draden tussen schakelaar en zekering doen niets anders dan één enkele draad, dus dat maakt niet uit.
De vraag is waar die twee draden vanaf de zekering (of vanaf de geschakelde kant van de schakelaar) uiteindelijk naartoe gaan: 2 verschillende verbruikers? Misschien de linker en rechter sproeier apart, vanwege de uitschuifmechaniekjes of zo? Dat zou ik nog een soort van logisch vinden. Een van de twee moet dan ook de pomp aansturen natuurlijk.
 

Rallye

Forumguru
Die "uitschuifmechaniekjes" werken op druk van de pomp (uit) en veerdruk (in) volgens mij.
 

jvaneijk

Nieuw lid
Bij mijn golf is de tijd aangepast. Scheelt enorm in het verbruik. Was ook grootverbruiker in ruitensproeier vloeistof:jaja:
 

Spinal

Forumguru
Die 2 draden tussen schakelaar en zekering doen niets anders dan één enkele draad, dus dat maakt niet uit.
De vraag is waar die twee draden vanaf de zekering (of vanaf de geschakelde kant van de schakelaar) uiteindelijk naartoe gaan: 2 verschillende verbruikers? Misschien de linker en rechter sproeier apart, vanwege de uitschuifmechaniekjes of zo? Dat zou ik nog een soort van logisch vinden. Een van de twee moet dan ook de pomp aansturen natuurlijk.

Als ik mijn achteruitrijcamera ga inbouwen dan zet ik er een schakelaar tussen, dan ligt toch alles open. Zal dan hier melden of het werkt of dat mijn kabelboom is doorgefikt :-)
 

rouwehand

Senior Member
Eerst even de lichtschakelaar van de 'auto' stand halen kan ook helpen, dan worden nl. de koplamp sproeiers ook niet gebruikt :D
 

Canon-Eye

Forumguru
even de lichtschakelaar van de 'auto' stand halen kan ook helpen
Nauwkeuriger gezegd: de lichtschakelaar in de "UIT"-stand zetten.
Nadeel: twee extra handelingen bij elke keer dat je wel de voorruit, maar niet de koplampen wilt sproeien.

Dan is het toch gemakkelijker om de koplampsproeiers alleen bij te schakelen als je die ook echt wilt activeren.
 

Spinal

Forumguru
Zo even dit topic uit het stof halen. Ik heb er vandaag een schakelaar tussen gezet met een ingebouwd lampje. Het werkt perfect, en dmv het lampje zie je meteen of de koplampsproeiers aan of uit staan. Ben er blij mee, nu bepaal ik zelf wanneer mijn halve auto onder de zeepsop komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Renkie

Forumguru
Bij mij (S3) is het zo dat de koplampsproeiers alleen de hele motorkap zeiknat maken als je bij stilstand sproeit.
Dus ik start de auto, sproei eerst en doe dan de lampen pas aan. Werkt prima (ik gebruik de auto stand dus niet vd verlichting)
 
Bovenaan Onderaan