Superb 3 Koplamp hoogte

BadBert

Forumguru
sinds een paar dagen rijdt ik nu in een S3, heerlijke auto!!!!

1 ding valt me alleen wel op...

ik heb de ambition business line, dus met xenon.

Ik vind de bundel alleen niet ver genoeg voor de auto uit schijnen!
Bij mijn prive auto en vorige lease auto, schenen de lampen veel verder vooruit zeg maar.
(ook duidelijk te zien hoe de "lijn" geprojecteerd word op voorliggers of de garage waar ik in rijd)

De lampen die ik nu heb regelen niveau en hoek automatisch, zit dus ook geen verstel wieltje ofzo in de auto.

kan ik toch de lampen wat hoger zetten? Of moet ik hiervoor naar de dealer? of kan dit helemaal niet?

Canon-Eye

Forumguru
De dealer zal de standaardinstellingen zeker kunnen wijzigen, maar ik zou eens kijken of het manual nog iets aangeeft over welke schroefjes de breedte- en hoogteverstelling regelen.

BadBert

Forumguru
owja... duh...

ik ging er al van uit dat er geen schroefjes meer zitten.... maar die zullen er zeker wel zijn :tongue:

Cordoba

Forumguru
sowieso kun je even bij de dealer langs gaan, om de afstelling te checken, daar zit vaak nog aardig wat verschil in of ie net binnen de toegestane hoogte-instelling valt, of heel ruim daar binnen.

Giant

Forumguru
Volgens mij kan je xenon lampen zelf niet meer afregelen. Reden ook waarom je bij xenon lampen geen draaiwieltje voor koplamphoogteverstelling zult aantreffen in auto's uitgerust met xenon pitten. Anders zou je tegenliggers lasogen bezorgen als ze te hoog afgesteld zouden staan:facepalm:

Cordoba

Forumguru
Je kunt ze inderdaad niet zelf afregelen, maar het is ook niet zo dat je de automatische instelling niet kunt beïnvloeden.

DavidV

Forumguru
Bij mijn huidige A4 en de Mazda 6 thuis ( beide xenon) is het gewoon kwestie van Hex/Inbussleutel te gebruiken. Even rondkijken onder de motorkap in de buurt van de koplamp, kan niet missen

De S3 met xenon heeft adaptieve verlichting. Dat betekent dat de lichtbundel afhankelijk van de rijsnelheid wijzigt. Bij lage snelheid minder ver, op autoweg snelheid rechts verder vooruit en bij snelwegsnelheid ook wat verder, maar dan over minder rechts georiënteerd. Dit zal softwarematig vast aan te passen zijn (al is het maar omdat je net de auto naar Engeland moet kunnen en dan is een rechts georiënteerde lichtbundel niet zo handig). Het verklaart wel waarom je standaard lichtbundel minder ver schijnt en het lijntje op de garagedeur afwijkt.

BadBert

Forumguru
Ook op de snelweg (afstand tot auto, lijn van het licht op voorligger, zien waar het licht stopt op de snelweg) komt het licht VEEL minder ver dan mijn vorige octavia en mijn prive auto.
Ik zie gewoon veel minder, moet snel met grootlicht rijden....

dat van die adaptieve verlichting weet ik, maar op provinciale wegen / snelwegen mag de bundel toch echt wel wat hoger staan.....

MrEdge_

Forumguru
@BadBert Is het alleen de afstand / hoogte van de bundel, of kan het bijvoorbeeld ook de intensiteit en kleur van het licht zijn? De stock Osrams zijn aan de zwakke kant en geven geen helder lichtbeeld. Diverse mensen hier op het forum (waaronder ikzelf) hebben Osram Xenarc intense blue erin gezet. Dat geeft een veel scherper lichtbeeld dat ook verder schijnt.

BadBert

Forumguru
het gaat echt om de hoogte en daardoor ook de afstand, ik zie een HEEL scherpe duidelijke lijn tussen licht en donker van de bundel, en ik zie gewoon dat die op de snelweg erg laag zit tov wat ik gewend ben.

De lampen van mijn prive auto en vorige lease auto (ook xenon), zitten net onder de "max" die apk eisen toelaten (net eronder ivm verblinden). De prive en vorige lease auto hadden ook veel meer strooi-licht (maar binnen de eisen) dan de huidige lampen van de s3, waardoor nu verkeersborden en reflectorpaaltjes ook minder goed zichtbaar zijn.

Dat van die osram xenarc intense blue lampen had ik gevonden, maar ik heb niet veel trek om zoveel geld uit te geven aan de lease bak.... ;)
Ook vind ik dat de lampen die in een auto zitten, gewoon goed moeten zijn. Nu vind ik persoonlijk de intensiteit helemaal niet zo slecht hoor... dus als de bundel wat omhoog kan in zijn geheel, zou ik al tevreden zijn! (lijkt me dat dat moet kunnen ivm montage die afgesteld moet worden zoals dat altijd bij koplampen het geval is/was).

MrEdge_

Forumguru
Ok, duidelijk :) Ik vond zelf tijdens een testrit het licht heel matig, niet scherp en erg geel in vergelijking met de lampen in mijn Audi. Maar bij jou lijkt het dan inderdaad gewoon een kwestie van afstellen te zijn.

BadBert

Forumguru
@MrEdge_ : ja, ze zijn wel wat geler dan ik gehoopt had (al zijn ze wel wit als je naar de lampen kijkt), maar goed, het licht beeld lijkt bij mij toch echt wel scherp en duidelijk ;)

@edero : LOL!!!!!

BadBert

Forumguru
Afgelopen week bij een maat van me geweest die mede eigenaar van een garage is.

Ze wisten daar niet zeker of je "zomaar" aan de afstelling kon draaien zonder dat de computer het weer zou tenietdoen.

Even wat dingen opgezocht voor de zekerheid

Maar het werkt! Lampen stonden VEEEEEEEEL te laag... Nu zie ik weer waar ik naartoe ga in t donker hahaha

Bovenaan Onderaan