Komt dit goed?

Stuiver

Forumguru
Goedeavond!

Ben onderweg huiswaarts na 10 dagen Belarus. In Polen, Lithouwen, Letland en Belarus zelf zie je zaken die in nederland bijna niet meer voorkomen: insecten. En veel. heel veel. In combinatie met nul regen, ziet mijn auto er uit zoals in de bijlagen.

Zo erg als nu heb ik het niet eerder meegemaakt en ik wil graag jullie adviezen met betrekking tot de schoonmaak als ik zaterdag terug ben:
Gewoon water en zeep, of eerst laten inweken met iets? Met wat dan?
De hogedrukspuit wel of niet gebruiken?
auto zo inruilen, diesels leveren toch al niets meer op?

ik hoor en lees graag van jullie.
Jarno

Bijlagen

• IMG_0794.jpeg
    IMG_0794.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 49
  • IMG_0797.jpeg
    IMG_0797.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 48
  • IMG_0795.jpeg
    IMG_0795.jpeg
    721 KB · Weergaven: 48
  • IMG_0796.jpeg
    IMG_0796.jpeg
    1,5 MB · Weergaven: 53

eriktv

Forumguru
Sowieso inweken, er zijn speciale bug & grime removers in spuitfles voor. Maar in een wasbox waar je kunt voorschuimen (foamen) kan ook. Daarna met hogedruk de scherpste deeltjes eraf spuiten, waarbij je de lans een beetje schuin houdt zodat ze eraf schieten. Niet te dicht bij de lak komen met hogedruk! Daarna wassen en goed spoelen om krassen te voorkomen. Evt een speciale doek met “gaatjes” gebruiken, die zijn ideaal hiervoor.

Hoe dan ook, het zal een klusje zijn dat voldoening geeft!

Captain Hook

Forumguru
Nou... hier in Flevoland, vooral op de dijk Enkhuizen-Lelystad, heb je soms ook als souvenir een complete platgeslagen eiwitdeken over de voorkant van je auto zitten.

Voorheen, ik rijd gelukkig bijna nooit meer die route, deed ik wat natte lappen met biotex sopje doorweekt, erop leggen. De enzymen in Biotex lossen heel goed eiwitten op. En daarna kun je die smurrie er met de HDR vanaf spuiten.
Stinkt ook lekker.

En hoe langer je wacht, zeker als het droog/heet weer is en de zon ze lekker vastbakt, des te moeilijker krijg je het eraf.

BTW: volgende keer iets minder hard over de Autobahn razen. :D

EdK

Forumguru
Natte kranten erop leggen en lekker inweken en dan spoel je het meeste er vaak zo vanaf......
Althans zo deed ik het vaak met de motorfiets.

Fmoon

Forumguru
Zorgen dat je auto voortaan heel goed in de wax staat. Ben momenteel ook in het buitenland met volle neus (veel wespen zag ik)… thuis even foamen en dan loopt het er zo af. Denk dat dat sowieso wel lukt als je een goede foam hebt. Vroeger deed ik overigens gewoon een goede hete emmer water met gewoon autoshampoo erin. Komt wel goed.

PizzaPieter

Donateur
Foam, geduld, nog een keer foam, geduld.
Iets van insecten verwijderaar van een 'normaal' merk en niet iets superagressiefs.

B-S

Actief lid
Insectenverwijderaar van de Lidl of Action.
En idd inweken met keukenrol kan ook helpen.

Canon-Eye

Forumguru
Mijn ervaring (toegegeven, van vrij lang geleden) is dat je de insectensmurrie 's morgens vroeg, als de hele boel nog beslagen is en dus goed ingeweekt, er best makkelijk vanaf veegt. Dus inderdaad, stop een aantal ouwe thee- of handdoeken even in een emmer water en laat dat vannacht lekker inweken, dan kun je morgenvroeg zo aan de slag voordat de zon het weer opdroogt.

Bovenaan Onderaan