Komende batterijproblemen?

Hallo allemaal

Na een lange tijd van weggeweest staan er nu ongeveer 30500 km op de Octavia III.
Nog steeds tevreden van, enkel begint de starter/batterij kuren te krijgen!

Situatie is als het volgende: Per dag rij ik ongeveer 60-70km per rit naar het werk en na 8 uur rij ik dezelfde afstand weer naar huis. Vervolgens staat de auto van ongeveer 17h tot 6h30 (de ochtend erop uiteraard) meestal stil. Soms gebeurt het wel eens dat ik 's avonds nog weg moet, maar laten we uitgaan van het voorgaande.
Wanneer ik de auto dan wil starten (om 6h30), wacht ik tot alle lampjes uit zijn die uit moeten zijn, geef ik contact en dan duurt het ongeveer 2 seconden (soms wel 3..) voor de motor effectief aanslaat.

Dit baart me toch wel zorgen, dit weekend gaat de auto 4 dagen stilstaan.. wat gaat dat geven als ik terug kom..

Mijn eerste groot onderhoud staat gepland binnen 2 weken maar heeft iemand van jullie misschien een idee waaraan dit zou kunnen liggen? Ik merk ook als ik mijn gaspedaal loslaat of (tijdens het uitbollen) weer induw, dat ie effe schokt.

Onlangs ook gemerkt dat mijn vriendin de auto gewoon meteen start van zodra ze de sleutel erin steekt.. dus alle lampjes branden en huppakee motor starten. Weet niet of dit echt kwaad kan, maar gezond lijkt het me niet?

Graag jullie advies ;)

Thanks!
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik weet niet wat voor auto je precies hebt, en ik mis een onderdeel in je beschrijving, maar bij een diesel met start/stop of startknop zou dit zomaar normaal kunnen zijn. Een diesel moet voorgloeien, en dat kost wat tijd. Als het kouder is duurt dat langer. De auto geeft echter niet aan dat hij daar mee bezig is.

Bij mij werkt het als volgt: Je geeft als het ware het "commando" om te starten (bij mij met de sleutel, maar die sleutel kun je ook direct weer loslaten). De auto gaat dan voorgloeien, startmotor draait nog niet, en als dat voorgloeien klaar is start hij verder zelf. In de zomer merk ik vrijwel geen vertraging, maar de laatste paar weken was het weer wat kouder, en dan duurt het wat langer, tot een paar seconden. Het lijkt dan er op alsof er niets gebeurt. Dit hoort zo bij een diesel, en is geen indicatie van een batterijprobleem.

Als je een benznemotor hebt, of je startmotor draait wel, dan kun je dit verhaal vergeten en heb je misschien wel een probleem.
 
Inderdaad, vrij belangrijk detail over het hoofd gezien.
Het betreft de 1.6 TDI (diesel dus) en enkel de sleutel. Heb wel een start/stop systeem maar dat is voor tijdens het rijden.

Ik weet niet 100% zeker, maar zou er dan geen voorgloei lampje moeten zijn dat aan blijft tot het voorgloeien klaar is en de motor gestart kan worden?
Het is wel zo dat alle lampjes (buiten de handrem en dat gelige motor icoontje) vrijwel meteen uitgaan wanneer ik de sleutel in stand 1 zet (dan springt de radio aan, lichten, ...).

Dus ik moet er niet meteen van wakker liggen?
 

CharlesTucker

Forumguru
Bij de mijne (O2 weliswaar) gaat er geen voorgloeilampje branden (zou ik overigens net als jij wel logisch vinden). Bij aflevering van m'n auto heeft de verkoper me nog specifiek gewaarschuwd dat dit zo werkt, en dat je niet verbaasd moet zijn als ie 's winters een paar seconden niet lijkt te reageren.

Start/stop is uiteraard voor onderweg, maar dit is wel gecombineerd met een soort van automatische startprocedure die ook werkt als je handmatig start na instappen. Ik weet niet hoe dit bij auto's zonder S/S werkt.

Verder, als je start/stop onderweg goed werkt heb je hoogstwaarschijnlijk geen batterijprobleem, bij een slechte batterij zal het start/stop systeem de motor niet uitschakelen.

Het is vandaag overigens weer vrij warm, das als je vanmiddag je auto start zou hij aanmerkelijk sneller moeten starten dan vorige week. Als dat allemaal een beetje klopt hoef je je denk ik geen zorgen te maken.
 

Joske

Forumguru
Wat je kan proberen is het volgende: zet contact op, wacht even, contact af, terug contact op (ik laat ook altijd alle lampjes uitgaan die kunnen uitgaan) en vervolgens starten. Start hij dan sneller?
 

Rem82sch

Senior Member
Ik heb weliswaar geen o3 maar een o2,
Maar heb gèèn problemen met het starten.
Hij staat 90% van de tijd 5 dagen stil en ook geregeld 14 dagen stil,
ivm dat ik dan met de vrachtauto op de baan ben.
Zelf wacht ik ook altijd dat de dashboard lampjes uit zijn voor dat ik start, m'n vrouw doet dit overigens NIET,
ze duwt de sleutel erin en start hem direct.
Of dit echt kwaad kan? weet ik niet, de specialisten kunnen daar vast een antwoord op geven!
Zodra je de deur open doet gaat de brandstof opvoer pomp aan, en als je de auto op contact zet checkt hij het canbus systeem.
Ik ga ervan uit dat het gezonder voor een auto is om even te wachten alvorens te starten.

Maar het kan toch nog altijd zijn dat de accu niet 100% in orde is.
Wij zelf hebben dit gehad bij een splinter nieuwe Kia, Na 3 maanden aandringen bij de dealer een nieuwe accu gekregen, probleem verholpen.

Mijn buurman had een splinter nieuwe Toyota gekocht en in de zelfde week dat hij hem had, is de start motor gesneuveld, dus er kan altijd wel iets niet voor 100% in orde zijn.
 
Bedankt voor alle reacties!

Ik ga het voor de veiligheid zeker vermelden bij het groot onderhoud, dat ze de batterij zeker uitvoerig testen.
@Joske dat zal ik morgenvroeg eens proberen.
 

KWc

Lid
Bij onze a3 met dezelfde motor moet je niet voor gloeien. Sleutel gewoon omdraaien en gelijk weer lossen. De motor bepaalt zelf wel wanneer hij aanslaat. Dit kan soms wel 3 seconden duren , maar de starter loopt wel steeds mooi rond.
 
Vanochtend opgelet of ik inderdaad zo'n voorgloeilampje heb en jawel, het is aanwezig.
Wat me wel opviel is dat dit lampje het eerste aan en uit is...

Zoals @Joske voorgesteld had, deze ochtend mijn contact 2/3 keer aan en uit gezet, ook eens mijn lichten gewoon UIT gezet in plaats van AUTO (op dat uur springen ineens mijn dimlichten aan, wat mss ook meer belastend is voor de accu) en hij startte zonder problemen.
Lag dit nu aan het feit van paar kaar laten voorgloeien of door de dimlichten uit te zetten of door de temperatuur die op dat moment al 16-17 graden was OF een combinatie van :D hahaha

Ik denk dat ik me weer zorgen maak om niks.. beetje rekening mee houden in het vervolg en desnoods 2/3 keer laten voorgloeien.
Toch geeft het me een 'onprettig'/'onzeker' gevoel..:sterretjes:
 

Joske

Forumguru
dat is normaal, lampje blijft niet aan (van het voorgloeien) maar in werkelijkheid blijft hij gewoon gloeien. DUS in principe is 1 maal op contact zetten voldoende maar iets langer wachten om te starten. Dat kan je ook nog proberen ;)

natuurlijk is dit niet echt de oorzaak aanpakken maar eerder het gevolg (van een eventueel probleem).
 

Rob

Forumguru
Misschien een dooddoener, maar duurt 2/3 keer contact maken niet veel langer dan gewoon de eerste keer de sleutel omdraaien en de computer zelf laten bepalen of ie de motor na 1 seconden of na 3 seconden start?

Het lijkt mij juist niet evident om de computer 2/3 keer achter elkaar aan-uit-aan-uit-aan te zetten waardoor het opstart(voorgloei)proces tot 2x toe wordt afgebroken.

Ik had hiervoor een Ibiza 1.2TDI met dezelfde start-eigenschappen, ik weet dus helemaal wat je bedoeld.
Niet over piekeren, het spul werkt precies zoals het bedoeld is. :thumbsup: Lekker genieten van alle fijne eigenschappen van de O3 :thumbsup:
 

Rob

Forumguru
Overigens, het wachten tot alle lampjes uit zijn doe ik ook al jaren bij m'n auto's en ik heb ook mijn vrouw met zachte dwang verplicht dit te doen ;)
 

blauwkeut

Forumguru
Dat wachten voor starten is bij huidige auto's die elektrisch starten (s/s systeem vermoed ik) toch niet meer nodig? Bij mijn vorige auto (Golf VI) moest ik gewoon sleutel aanslaan (niet vasthouden tot gestart), en de wagen besliste zelf wel wanneer te starten. En idd, soms ging er dan een langere fractie van een seconde overheen. Kessy van hetzelfde, druk op de knop, hij zal wel starten... :)
Vaak genoeg in de Berlingo van mijn vrouw gezeten: 'ah ja, sleutel vasthouden in deze'...
 
  • Leuk
Waarderingen: Rob

Rob

Forumguru
Dat wachten voor starten is bij huidige auto's die elektrisch starten (s/s systeem vermoed ik) toch niet meer nodig? Bij mijn vorige auto (Golf VI) moest ik gewoon sleutel aanslaan (niet vasthouden tot gestart), en de wagen besliste zelf wel wanneer te starten. En idd, soms ging er dan een langere fractie van een seconde overheen. Kessy van hetzelfde, druk op de knop, hij zal wel starten... :)
Vaak genoeg in de Berlingo van mijn vrouw gezeten: 'ah ja, sleutel vasthouden in deze'...

Had ik de eerste periode na de Ibiza met deze O2 ook inderdaad:jaja: Oh ja, de sleutel even vasthouden:pardon:
 

floyd2

Forumguru
Voorgloeien met dit weer???:pieker:
Volgens mij gloeit de gemiddelde TDI pas voor onder de 7 graden.
En volgens mij wordt de auto wakker geschud zodra je de deurvergrendeling gebruikt of een deur open doet.
Daardoor kan je gewoon gelijk starten.
Alleen bij voorgloeitemperaturen is het raadzaam om te wachten tot het lampje uit gaat.
Alle andere lampjes zijn gewoon systemchecklampjes die het net zo goed kunnen voor/tijdens/na het starten.
Krijg je toch foutmeldingen door het starten,dan is vaak je accu slecht.
 

ehampols

Nieuw lid
Aankomende week gaat mijn O3 (40.000 km en 8 maanden) naar de garage voor de 2de keer voor het probleem dat hij na een nacht stilstaan soms veel langer de startmotor moet rondslaan voordat mijn 1,6 TDI het overneemt.
Buiten temperatuur heeft geen invloed wegens bovenstaande probleem ook in de zomerdag te hebben geconstateerd.
Daarnaast stik de auto ook als een oude dieselmotor die niet goed is afgesteld, dit bij het starten/ en de eerste km's.
De garage gaf aan de auto weer te willen uitlezen, maar dit had vorige keer ook geen resultaat.
Ik zelf denk dat het misschien wel kan liggen aan de brandstofpomp.
Wordt vervolgd!
 

CharlesTucker

Forumguru
Volgens mij gloeit de gemiddelde TDI pas voor onder de 7 graden.
Wist ik niet, maar volgens de TDI wiki klopt dat wel ongeveer (vanaf 8 graden staat daar, in de bergen iets hoger). Maar als m'n auto dat zelf ook weet vraag ik me toch af wat ie dan aan het doen is, bij 20+ graden reageert de startmotor onmiddelijk als ik de sleutel omdraai, beneden de 15 graden duurt het een tikkie langer (halve seconde of zo, niet veel maar wel duidelijk merkbaar). Als het echt koud is, beneden de nul, kan het oplopen tot 2, 3 seconden of zo. Overigens onder alle omstandigheden slaat de motor vrijwel direct aan nadat de startmotor begint, het korte wachten is dus echt op de startmotor.
 
Bovenaan Onderaan