Kogel is door de kerk, Update met bevindingen.

Import Yeti

Forumguru
Inmiddels heeft ook het vrouwtje kennis gemaakt met de 320nm aan koppel.
Wat haar ook opviel dat de gasresponse beter is en het optrekken vanaf 1500tpm veel makkelijker afgaat.
Zij is meer een rustige rijder en rijd meer in het toerengebeid van 1500 tot 2200tpm.
Ondanks dat ik op de bijrijdersstoel zat deze keer, werd ik in tegenstelling tot voor de tuning toch echt nog behoorlijk in mijn stoel gedrukt. En dat ben ik van mijn vrouw niet gewend.:D

Ik zal de komende tijd nog wel een paar updates plaatsen betreffende verdere bevindingen met de tuning.
Over 3 weken vertrek ik met mijn gezin naar de Stubaier Gletscher om in Oostenrijk te gaan skieën.
Waar ik voorheen op de linker rijstrook van de Duitse autobahn tijdens het inhalen nogal last had van die auto’s met 4 van die ringen voorop de grill die door middel van groot licht, mij vriendelijk verzochten om aan de kant te gaan...
Dat zal nu wel even anders gaan denk ik zo….:D
Daar waar de Yeti op een vals plat inhalende met 130km/h op de linker rijstrook totaal geen power meer over had, verwacht ik dat dit nu een stuk beter zal gaan.
En ik verheug me er nu al op om elke dag met de Yeti op en neer te pendelen over een bergpas van 16% van ons hotel naar het skigebied.
Dat wordt genieten.:D
Ik hou jullie op de hoogte…..

Import Yeti

Forumguru
Verbruik tot nu toe lijkt via de boordcomputer minder te zijn. Daar waar ik gemiddeld niet verder kwam dan 1:18, lijk ik nu wel vaker de 1:20 te halen. Bij de eerst volgende tank beurt zal het wel wat meer duidelijkheid geven.:)

Import Yeti

Forumguru
Inmiddels 1000km verder na tuning. Valt me nu toch ook op dat na de laatste tankbeurt de brandstofmeter-naald nog steeds niet voorbij de helft is en toch al 500km gereden heb. Normaliter staat bij 500km gereden te hebben, de naald al op de helft of daar voorbij.....
Tot nu toe erg positief over de tuning:thumbsup:

Import Yeti

Forumguru
Inmiddels 3000km na de tuning, Simply Clever!!!:jaja:
Op het moment van schrijven zit ik in Oostenrijk op mijn skibestemming.
Echt een verademing die extra power.
Inhalen op een vals plat op de Deutsche autobahn is nu geen probleem meer.
Daar waar de Yeti echt doodviel is er nu plenty power over. Ik hoef nu geen plankgas meer te geven om nog wat van de Yeti gedaan te krijgen. Onderweg naar Oostenrijk zijn we over de Fernpas gereden. Daar speelt ie nu echt mee.
Ook de dagelijkse rit met 15% stijging van ons gasthof naar het skigebied is een verademing geworden. Ik kijk er nu elke dag naar uit om met de Yeti op stap te gaan. (deed ik trouwens daar voor ook al)
Zoals al eerder gezegd, is er voor de 1500 tpm niets veranderd. Maar ik merk nu toch echt wel dat er vanaf zo'n 1600 tpm al echt een verbetering in zit. Daar pakt ie veel lekkerder op en sleurt ie er veel beter aan.
Het is nu echt lachen met de Yeti:D

Import Yeti

Forumguru
Inmiddels 4000km na de tuning en 2319 km tijdens mijn vakantie in Oostenrijk gereden.
We waren net als vorig jaar met 4 personen inkl. bagage en met complete ski-uitrusting onderweg.
Op de Autobahn 130 tot 135 km/h gereden, ook valsplat op en af. Elke dag op en neer gependeld op een bergweg van 15% stijging van en naar de Stubaier Gletscher (het skigebied). Vorig jaar met nagenoeg de zelfde afstand en omstandigheden, liep de Yeti ongetuned precies 1:17. Nu na exact 2319 getunede km,s te hebben afgelegd op het zelfde traject en onder nagenoeg de zelfde omstandigheden, heeft de Yeti 1:17,77 verbruikt. Daarbij kan ik nu wel concluderen dat de Yeti na tuning 4,5% zuiniger loopt. Ik heb onderweg 3x getankt en daarbij totaal 130 ltr gebruikt. Al met al, ben ik hier erg tevreden over:jaja:

Rosinfield

† In Memoriam
Ik weet niet of je dat kunt concluderen. Misschien is hij ook überhaupt iets zuiniger geworden, los van de tuning. De enige gerechtvaardigde conclusie is lijkt me dat hij niet minder zuinig is geworden

Import Yeti

Forumguru
Ik begrijp je dat je sceptisch bent. Maar ik merkte hiervoor ook al dat ik meer km,s met één tank kon rijden. Sterker nog, afgelopen jaar heb ik met pijn en moeite maar net aan 1:17 gehaald.
Ondertussen hou ik een nieuwe verbruiksmonitor bij, dus hoop dan ten opzichte van de vorige verbruiksmonitor meer uitsluitsel te kunnen geven.

Rosinfield

† In Memoriam
Iets zuiniger is overigens wel gebruikelijk na tuning, met ongewijzigde rijstijl uiteraard. Bij mij scheelde het ook iets in dezelfde orde van grootte

Import Yeti

Forumguru
Één ding is in ieder geval wel zeker, ik heb er na de tuning een zeer fijn en soepel motorblok voor terug gekregen:D

• Leuk
Waarderingen: CDK

Import Yeti

Forumguru
Vanaf de dag van tuning tot heden heb ik een nieuwe brandstofverbruik monitor gestart. Inmiddels ben ik nu zo'n 4000km en 5 tankbeurten verder na de tuning. Gemiddeld brandstofverbruik is gedaald van 5,63 naar 5,41 L/100.
Wat neer komt op een verbetering van 4% op het gemiddelde. Merk nu wel dat het veel makkelijker in om 1:21 tijdens een ritje te halen. Dat was voorheen echt niet mogelijk.
Nog steeds heel erg tevreden:D

Import Yeti

Forumguru
Wederom heeft de tuning mij weer verbaast met het brandstofverbruikt tijdens onze 3 weken durende vakantie verblijf in Oostenrijk. Ondanks stevig te hebben gereden, meerdere keren door een Baustelle onderweg in de file te hebben gestaan en op een paar stuurmanswegen de Yeti flink aan het werk gezet, heeft de Yeti over een totaal afstand van 3160km 171,65 ltr diesel verbruikt met als eindresultaat een verbruik van 1 op 18,4 of te wel 5,43ltr/100Km.
Deze resultaten waren voor de tuning ondenkbaar. Nog steeds ongelofelijk om met zoveel power onderweg te zijn in combinatie met dit brandstof verbruik.:D

Bovenaan Onderaan