Kofferklep niet te openen behalve als bestuurders deur open is

Renkie

Forumguru
Ik heb de optie uit staan dat de deuren automatisch op slot gaan bij het rijden.

Maar de kofferklep is niet te openen als de auto gereden heeft behalve als je de bestuurders deur open doet. En op zich is het handig, want dan jat niemand de koffer leeg bij het stoplicht. Maar als ik nu iemand ophaal kan die persoon niets in de kofferbak doen tot ik de bestuurdersdeur open doe.

Weet iemand hoe ik dat kan oplossen? Op de sleutel die dan in het contactslot zit kun je misschien wel de knop indrukken maar dat is ook niet handig.

Volgens mij heb ik geen knop in de auto om de kofferklep "gewoon" te ontgrendelen. Of doe ik iets verkeerd? Wie heeft hier ervaring mee?
 

Rallye

Forumguru
Als je voor het stoplicht staat gaat je auto niet open. Dat gebeurt pas als je de sleutel uit het contact haalt toch?
Dat is dus geen reden om de instelling dat alleen de bestuurdersdeur opent bij ontgrendelen aan te zetten.
 

Canon-Eye

Forumguru
Weet iemand hoe ik dat kan oplossen?
Gewoon de bestuurdersdeur heeeel even open doen en weer dicht. Kost een seconde of zo, maar je behoudt de zekerheid dater niemand ongewenst in je koffer kan duiken als je stilstaat.

Overigens blijft de koffer ook op slot (bij mijn Fabia althans wel) als je stopt en het contact uitzet. Ook dan moet eerst de deur los voordat de koffer open kan.
Ik vind het prima zo - geen enkele reden om dit anders te regelen.
 

micky

Forumguru
HUH, snap de reacties niet, je hebt toch een knopje binnen voor de centrale vergrendeling? dus daar even op drukken en alles ontsluit, heb je een elektrische klep zoals ik kun je zelfs vanuit de bestuurdersstoel de klep openen voor de passagier en daarna ook sluiten, alles met een druk op de knop (bij sommige Skoda's werkt het sluiten niet van binnen uit, dan even met VAGCOM om programmeren, dan werk het wel :tongue:)
 

Canon-Eye

Forumguru
je hebt toch een knopje binnen voor de centrale vergrendeling?
Nou... ik heb ooit wel eens gehad dat ik de auto had geparkeerd en rustig zat te lezen terwijl mijn vrouw de boodschappen deed. Toen ze de achterklep niet open kreeg, heb ik inderdaad op dat CV-knopje gedrukt maar toen ging het nog niet. (#regendusnietblij)
Toen ik aanstalten maakte om te hulp te schieten (dus mijn deur opende) ging het opeens wel... Dat wijst er op dat er toch verschil zit in het een en het ander.

Maar: ik heb het sindsdien niet meer geprobeerd. Zal wel eens kijken of dit verschijnsel te reproduceren is (mits het niet regent... :D ).
 

Rallye

Forumguru
Inderdaad kun je de hele auto ontgrendelen met een knop. Dan gebeurt hetzelfde als wanneer je de sleutel uit het contact haalt. Hier de betreffende pagina van je instructieboekje:

IMG_0385.PNG

Gaat als je op deze knop drukt de kofferklep ook niet open?


Edit: mijn eerste bericht was gebaseerd op een slechte lezing van jouw bericht. Je hebt de optie dat de deuren op slot gaan bij het wegrijden UIT staan. Voor mij is het zo normaal om die optie AAN te hebben, dat ik dat gelezen had. Ik wist niet dat desondanks de kofferbak op slot zit. Waarom zou je die optie overigens uitzetten?
 
Laatst bewerkt:
Ben best blij met de optie automatisch op slot. Gelukkig heb je dat in 99.9% van de gevallen niet nodig (maar ook geen last van). Maar die 0.1% een aantal jaar geleden ook meegemaakt en toen zat er uit het niets een meneer naast me die vond dat ik even moest gaan pinnen voor hem.

Lang verhaal kort heb ik vooral een eind met hem gereden en heeft hij eieren voor zijn geld gekozen bij een stoplicht (hij werd best zenuwachtig toen ik mijn vrouw belde of ze even geld naar de betaalrekening wilde overmaken omdat ik anders niet kon pinnen voor de overvaller naast me :laugh:).

Maar al met al klinkt het verhaal heldhaftiger dan het op dat moment voelde en had ik veel liever gehad dat hij nooit was ingestapt. Met hetzelfde gemak is de volgende beter voorbereid of juist agressiever. Mijn deuren gaan op slot onderweg.
 

Canon-Eye

Forumguru
nu bang dat ze meeleest
Als ik één ding behoorlijk zeker weet, dan is het dat ze hier niet meeleest.
Ik zou het dan toch echt eerst voor haar op moeten zoeken... ;) ...en ze heeft hoegenaamd niks met auto's; da's typisch mijn afdeling.

Los daarvan: gezien het gegeven dat de centrale vergrendeling vanaf de sleutel het verder normaal doet (alle deuren plus koffer), zou het vreemd zijn dat er überhaupt iets kapot kan waardoor het signaal van de binnen-knop ineens alleen de deuren zou bereiken en niet meer de kofferklep. Dat wijst er toch eerder op dat dit opzettelijk zo is ingesteld.
Maar, zoals gezegd, het is al járen geleden en ik heb er tot nu toe geen aandacht meer aan besteed. Mogelijk bedriegt het geheugen me... (je wordt ouder pappa!)
Ik ga het nog een keertje testen en kom er dan wel op terug.
 

Renkie

Forumguru
Nou... ik heb ooit wel eens gehad dat ik de auto had geparkeerd en rustig zat te lezen terwijl mijn vrouw de boodschappen deed. Toen ze de achterklep niet open kreeg, heb ik inderdaad op dat CV-knopje gedrukt maar toen ging het nog niet. (#regendusnietblij)
Toen ik aanstalten maakte om te hulp te schieten (dus mijn deur opende) ging het opeens wel... Dat wijst er op dat er toch verschil zit in het een en het ander.

Maar: ik heb het sindsdien niet meer geprobeerd. Zal wel eens kijken of dit verschijnsel te reproduceren is (mits het niet regent... :D ).

Exact dat is dus ook mijn probleem.
En ik heb safelock dus uit staan. Dus de auto gaat niet automatisch op slot als je gaat rijden.

En op zich is het wel slim dat de kofferklep niet "zomaar" van buiten opgemaakt kan worden. Ik vraag me alleen af hoe je kun zorgen dat de koffer wel open kan zonder de bestuurdersdeur te openen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik vraag me alleen af hoe je kun zorgen dat de koffer wel open kan zonder de bestuurdersdeur te openen.
Wat is er - zelfs bij heel slecht weer - eigenlijk op tegen om die deur een fractie van een seconde te openen?
't Hoeft maar net ver genoeg om 'm ook weer goed in het slot te kunnen trekken.
Kortom: dit lijkt mij een tamelijk academisch 'probleem'... :arghh:
 
Bovenaan Onderaan