Kofferbak verlichting combi werkt niet, slot-schakelaar kapot?

yprgwt

Lid
Goedendag allen,
Ik heb hetzelfde probleem als beschreven in onderstaande link; nl mijn kofferbakverlichting werkt niet meer.
https://www.skodaforum.nl/forum/i/kofferbakverlichting-o2.20466/

Wat heb ik gecontroleerd:

1. De plafondbinnenverlichting werkt, dus zekering 15 moet heel zijn.
2. op de maxidot is zichtbaar dat de achterklep open is, en wanneer ik de schakelaar in t slot bedien zie ik de maxidot veranderen.
3. de lampjes heb ik vervangen...

Kan bij mij toch nog de schakelaar in het slot kapot zijn? Ik heb een en ander nog niet gedemonteerd; dat wordt stap 2... als het weer fatsoenlijk weer is.

groet'n, Frank
 

yprgwt

Lid
Hallo, na anderhalf jaar ergeren aan de kapotte verlichting toch maar weer eens gaan meten...

Met de klep open meet ik op beide aansluitingen van het lampje 12 volt; rode meet pool op ene aansluiting, minpool op een schroef van de kofferklep. Ik dacht altijd dat er 1 plusleiding is en een minleiding maar hier snap ik niets van. Als ik tussen beide aansluitingen meet heb ik 0,08 volt en dat is natuurlijk te weinig om het lampje te laten branden.

Wat doe ik verkeerd?

Ik begrijp als er geen spanning op staat dat het lampje dan niet brand (duh). Maar hoe kan het nou dat ik op beide aansluitingen 12 volt meet? Voor de goed orde, ik heb gemeten met het lampje (incl fitting) aan gesloten en zonder fitting rechtstreeks op de connector.

Ik heb het topic waar Marco aan refereert doorgelezen maar daar vind ik niets over +12volt op beide aansluitingen...

Wie heeft een idee waar ik het moet gaan zoeken? Anders ga ik 'oldschool' nieuwe bedrading trekken vanaf de +leiding van de 12voltaansluiting in de kofferbak met een 'handbediende' schakelaar ertussen zodat ik in iedergeval verlichting achterin heb.

groeten
Frank
 

Ordinarrator

Actief lid
Zat er in jouw ‘armatuur’ in de kofferbak ook een diode in serie met het lampje? Dat was bij mijn Faab de boosdoener. Geen idee waarom die daar zit maar toen ik m even kortsloot werkte het lampje weer prima. Dus nieuwe dr in en profit.
 

yprgwt

Lid
ja inderdaad bij mij zit ook zo een diode. dus die vervangen en dan werkt het weer? Met wat/welke heb jij die vervangen?
 

Ordinarrator

Actief lid
Het was een 1n4007 diode, dat is ongeveer de gewoonste die er is. Die hebben we op het werk wel liggen anders: bij de gemiddelde elektronicahobbywinkel of handyman kosten ze waarschijnlijk een paar cent.

je kunt het eventueel testen door m even kort te sluiten met een ijzerdraadje, schroefendraaier of iets anders geleidends. Ik meende zelfs te zien dat je dat klemmetje zo kunt buigen dat ie zelf de diode kortsluit.
 

Cordoba

Forumguru
Diode zit er waarschijnlijk om te zorgen dat de stroom niet een ander (niet bedoeld) traject gaat volgen, bijvoorbeeld bij gebruik van trekhaakstekker.

@yprgwt De massa vanaf het kofferbaklampje is wel in orde?
 

yprgwt

Lid
@Cordoba, dat is dus het rare... Op beide draden meet ik + 13.4volt naar een massaspunt. Het spanningsverschil tussen beide draden is 0.08 volt...
Ik snap er niets van.
Vrijdag ga ik naar de garage voor een APK, ik zal de monteurs daar eens vragen...

@Ordinarrator, ik ga t zo meteen even proberen...
 

yprgwt

Lid
Het kortsluiten van de diode maakt niets uit.
@EdK, daar lijkt het op. Maar waarom staat er op beide draden spanning? Ik weet wel wat van electronica, maar dit begrijp ik niet...
 

EdK

Forumguru
Als ik het zo lees dan pak je een eigen massapunt
Als de lamp aanstaat dan heb je zo en zo voor de lamp de 12V en als lamp aanstaat dan meet je ook na de lamp de 12V
doordat hij niet aan massa hangt de lamp gaat hij niet branden.
Je zou aan de massa kant een draad kunnen houden die aan massa ligt.
Theoretisch zou de lamp dan wel moeten branden.

Maar dit is me redenatie die ik maak vanuit wat ik uit je tekst lees....
Tsja storingen kunnen soms vervelend zijn en vaak eindigt het in een ohhh is dit het ?
 

yprgwt

Lid
Ik haal de lamp fitting van de stekker af en meet dan tussen de stekkers. Net als bij de accu een plus kant en een min kant. Daar tussen moet je dan spanning meten. Dit is geen 12 volt maar 0.08

Als ik een willekeurig massaspunt pak heb ik op beide draden/stekkers 12 volt...

Dit kan volgens mij helemaal niet maar ik meet het wel. Kan dit iets van de canbus zijn?

Groet, Frank

https://photos.app.goo.gl/eb4e2Vy7i1MxwopW8
foto 1 is spanningsverschil tussen beide draden
foto 2 is spanning van linkerdraad naar massa
foto 3 is spanning van rechterdraad naar massa
foto 4 is spanning gemeten over beide aansluitingen van de fitting..
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Dit is geen 12 volt maar 0.08

Als ik een willekeurig massaspunt pak heb ik op beide draden/stekkers 12 volt...
Dat klopt toch ?
Als je massa draad van lamp niet goed is dan meet je dus niet over de massa van de wagen en heb je die 0,8
En pak je een willekeurig massapunt op de wagen met de meetpen dan is de massa over de meetpen wel goed omdat je massa hebt...

maw bepaal op je stekker welke draad de massa behoort te zijn en leg dan een losse draad om te testen aan massapunt en de massa van je lampvoet.
Pak je de verkeerde draad bijlamp dan zal je zekering eruit klappen
 

frusty83

Senior Member
QUOTE
Ik had ook geen kofferbakverlichting in mij O2 FL. Display gaf wel aan dat de kofferbak open stond. Lampjes vervangen, alles doorgemeten maar helaas.

Oplossing gevonden, het zit simpel weg in het slot. Nieuw slot besteld op AliExpress voor 18,62 met Skoda logo en onderdeel nummer :maakmegek:.

Dit slot heb ik zojuist gemonteerd en kofferbakverlichting doet het weer :tegek:.

€ 18,40 | OEM TERUG DEURSLOTAANDRIJVING Tailgate lock schakelaar 1Z0827501A 1Z0827501 1Z5827501C Voor Skoda Octavia 1Z 2003-2015
https://s.click.aliexpress.com/e/CI4FaSYs
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan