Kofferbak lekkage Combi

Jeroenert

Actief lid
Beste forumlezers,

Er zijn heel wat gevallen bekend over lekkage problemen bij de Fabia 1 zo heb ik gelezen. Echter ben ik nog geen geval tegen gekomen die op mijn lekkage geval lijkt. Wellicht hebben jullie hier ideeën of ervaring mee?

Ik heb het in een foto geprobeerd duidelijk te maken:


Als ik mijn kofferbak open tref ik bovenstaande dus aan en ik heb geen idee waar het water vandaan zou kunnen komen.
Bij de achterportieren is het droog. Alle rubbers rondom de deuren zijn ook geheel intact. Tevens heb ik geen dakraam waar het eventueel vandaan zou kunnen komen.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
De afvoer van een dakraam loopt vaak via de dakstijlen, dus vandaar dat dit een mogelijke oorzaak had kunnen zijn. Ik denk dat je op een paar zaken moet concentreren:
  • komt het water misschien binnen via de dakantenne (slechte afdichting, en via via bij achterklep naar beneden)
  • lekt misschien het rubber van de achterklep? (ergens beschadigd?)
  • check even of de achterklep zelf aan de binnenkant droog is.
  • Is de rollo wel droog (dus dat het water niet eerst op de rollo lekt, en vervolgens naar de zijkant wegloopt).
Als dat allemaal niets oplevert, beginnen met het stuk kunststof waar het achter vandaan komt loshalen, om te zien of je het waterspoor terug kan volgen.
Verwijderen van het kunststofdeel:
  • rollo eruit klikken
  • het plastic deel losschroeven (1 schroef bereikbaar via het gat dat de rollo heeft achtergelaten) en leuningdeel even naar voren klappen voor betere bereikbaarheid van schroeven
  • als ik het me goed herinner zit het ook nog met clips vast
  • opletten met bedrading van kofferbaklampje en eventuele achterspeaker (kun je bij de stekker losmaken.
Al typende bedenk ik, dat mogelijk ook het achterste zijraampje lekkage kan hebben en dat dit op deze manier naar buiten komt.

Edit: ik weet het niet zeker, maar het kan zijn dat aan die kant ook het slangetje loopt voor de sproeier op de achterklep, dat zou ook nog de bron kunnen zijn.
 

Jeroenert

Actief lid
Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord @Cordoba

  • De dakantenne was ook mijn eerste idee en die heb ik dus al een paar dagen afgetaped gehad. Water in de kofferbak blijft dan gewoon.
  • Alle rubbers van de deuren en dan voornamelijk de kofferbak zijn echt helemaal netjes nog. Geen gaatje of scheurtje te bekennen.
De ramen zijn ook van binnen heel erg nat en mijn ruiten beslaan hierdoor van binnen en van buiten als eerste in de hele straat. Ook op dagen dat het helemaal niet vochtig is.
Wel heb ik gezien dat mijn slangetje bij de achterklep er zo uit ziet:


Het zal toch niet zo zijn dat het water op die manier naar binnen kan? En deze slang krijg je met geen mogelijkheid terug in de carrosserie. Daar ik denk dat hij terug naar binnen moet en niet eroverheen zeg maar.
 
De witte kunststof ring die in de carrosserie zit kan je een half centimetertje naar boven halen, hierover heen kan je dan de rubber slang klemmen.
 

Cordoba

Forumguru
De 'slang' die je ziet is geen slang, maar doorvoerrubber: daar loopt de bedrading van het 3e remlicht, ruitenwissermotor en kentekenverlichting doorheen, én ook nog het slangetje voor de achtersproeier. Ik sluit niet uit dat het rubber dat niet op zijn plaats zit, er voor zorgt dat water/vocht van buitenaf daar naar binnenkomt en uiteindelijk in je kofferbak uitkomt.

Ik heb dat doorvoerrubber ook ooit losgehad vanwege een probleem met mijn achterruitensproeier (geen water), mogelijk dat in mijn topic (zie link in mijn handtekening) foto's terug te vinden zijn, waar je wat aan hebt. Mogelijk dat je bij hogere temperaturen, of met wat (niet scherpe) hulpmiddelen, het rubber weer op zijn plaats kunt krijgen.

Overigens als de deurrubbers droog zijn, zegt dat niet alles: bijvoorbeeld door roest kan op een gegeven moment ook een achterruit gaan lekken (meestal na verwaarloosde lakschade, slecht vervangen ruit, of iets dergelijks).
 

Cordoba

Forumguru
aon7du.jpg
Ik heb wat foto's gevonden @Jeroenert
2upabgh.jpg


Ik moet meer foto's hebben, maar die staan op mijn oude laptop.
 

Jeroenert

Actief lid
@Cordoba Ik heb je topic even doorgebladerd.

Dat blinderen van de achterramen wil ik ook nog heel graag, ziet er goed uit. Alleen dan wordt m'n Faab wel heel erg zwart.
Ik ga toch die gedeelten maar eens demonteren zoals op jou foto's. Ik ga, als het morgen weer licht is ook eens proberen wat @Mike4066 voorstelde. Dank je Mike.
Ik heb tevergeefs wel geprobeerd die slang weer terug te krijgen maar dat is vrijwel onmogelijk en dus ook niet de bedoeling.
@Cordoba het lijkt me ook heel aannemelijk dat het vocht via de zijruiten komt maar dit zie je uiteraard niet zonder iets weg te halen.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb de andere foto's nog niet terug gevonden, wel een foto die er kort voor of na is gemaakt: demontage van het 3e remlicht, maar lijkt me voor jou niet zo interessant op dit moment.
 

Bijlagen

  • aansluitingen vanaf dakzijde gezien.jpg
    aansluitingen vanaf dakzijde gezien.jpg
    292,2 KB · Weergaven: 46

Jeroenert

Actief lid
@Cordoba Nee, het remlicht is (nog) niet interessant ;) Afhankelijk van waar het uiteindelijk vandaan komt. Ik heb wel speakers (standaard) achter dat rooster zitten naast het kofferbak zij-ruitje dus dat kan nog een extra moeilijkheid zijn lijkt me zo. Ik ga in ieder geval dat gedeelte proberen weg te halen en te kijken of ik de oorzaak zo zie.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb daar zelf de speakers ingebouwd, en ook de kofferbakverlichting ingebouwd (mijn auto had alleen de voorbereiding voor de kofferbakverlichting), heb de boel ook losgehad voor (makkelijker) folie plakken op de achterste zijramen, kortom ik schat dat ik het in de loop der jaren toch minstens 5 keer heb losgehad. Ik zal kijken of ik de foto's snel terug kan vinden voor je.
 

Jeroenert

Actief lid
@Cordoba Heb vanmiddag de zijkant losgemaakt en er zat vocht achter. Nu een nachtje met vorst laten staan en kijken hoeveel vocht er blijft staan en hopelijk waar het vandaan komt.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals je aan mijn foto's kunt zien, kun je ook die bekleding van de D-stijl verwijderen, en dan kun je dus verder naar boven kijken waar de 'waterbron' zit.
 

Jeroenert

Actief lid
Ja die ga ik ook nog loshalen. Probleem is nu alleen dat het de komende dagen droog blijft. Vanochtend niks te zien nadat het kunststof deel er de hele nacht af geweest is.
 

Jeroenert

Actief lid
Ik ben weer even verder gegaan met dit project, alleen @Cordoba hoe krijg je de D-stijl los. Er zit namelijk maar één schroef onderin maar verder moet je volgens mij dus heel hard trekken. Als ik er met een lampje achter kijk zie ik dat er clipjes opzitten die je na verwijderen niet makkelijk weer vast kunt zetten, zo lijkt het.
Er komt namelijk water achter de D-stijl vandaan heb ik gemerkt.
 

Cordoba

Forumguru
@Jeroenert Heb je foto's hoever je wel bent gekomen? Als ik het me goed herinner heb ik met behulp van mijn interieurgereedschap inderdaad veel kracht moeten gebruiken, en zit even te twijfelen of ik ook de achterrand van de dakbekleding heb losgehad. Ik ga even kijken of de foto's op mijn externe HD, kunnen helpen.
 

Cordoba

Forumguru
@Jeroenert Ik heb de foto's bekeken, en twijfel nog steeds of ik de achterrand van het dak (net voor de achterklep) ook heb losgehad, maar op grond van 1 foto lijkt het erop dat ik die rand ook los heb gehad om de bekleding van de D-stijl los te krijgen. Ik kan aan de hand van de foto's wel reconstrueren, dat ik de zijstukken met de achterspeakers heb losgehad, en vervolgens eerst de C-stijl heb losgehaald, en daarna pas de D-stijl bekleding.
Ik herinner me wel dat het heel hard trekken was voor de D-stijl, en alleen omdat ik mijn interieurgereedschap er tussen heb gezet durfde ik dit (zeg maar interieurgereedschap er 10-15 cm achter de bekleding steken en dan de kracht zo dicht mogelijk bij de vastzittende klem uitoefenen. Zo voorkom je dat je een stuk uit je stijlbekleding scheurt, of ernstig vervormd.

Als je het niet weet, voorbeeld van zo'n interieurset: (kost typisch 12-25 euro voor complete set)
th


Foto's van mij, gemaakt bij het verwijderen van de bekleding van de dakstijlen: (ik heb meer foto's maar ben nog op zoek naar een vervangend fotobewerkingsprogramma waarmee ik foto's kan resizen).
 

Bijlagen

  • P1010517.jpg
    P1010517.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 60
  • P1010518.jpg
    P1010518.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 57
  • P1010519.jpg
    P1010519.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 64
  • P1010524.jpg
    P1010524.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 67
  • P1010525.jpg
    P1010525.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 54

Jeroenert

Actief lid
@Cordoba Nee ik heb nog geen foto's van hoe het er nu uitziet. Fijn dat je die foto's even hebt opgezocht, dank. Ik zie het verband tussen de C- en D-stijl nog niet maar ik ga beiden proberen los te maken als ik zo'n setje gevonden heb. Had wel een soort how-to gevonden maar die is erg summier en zegt eigenlijk ook: trekken.
Dank zover, ik zal hier blijven updaten.
 

Cordoba

Forumguru
@Jeroenert Ik moet diep in mijn geheugen graven, maar als ik het goed heb, zit er onder de bekleding van de C-stijl een deel, dat los moet voor de D-stijl, maar het kan ook zijn dat ik de C-stijl losgehaald heb, om mijn klus makkelijker te doen (ik heb het losgehaald voor plakken van raamfolie op de achterste zijruiten).
 
Bovenaan Onderaan