Koelwatertemperatuur

Pindasaus

Forumguru
De koelwatertemperatuurmeters zijn al een tijd geen echte meters meer. Zodra de watertemperatuur binnen het normale bereik valt, staat de naald altijd op 90, ongeacht de werkelijke temperatuur. Dan kan je je afvragen wat dat ding daar [op het dashboard] nog doet.

Mocht de temperatuur te laag of te hoog zijn, dan kan dat ook goed in het schermpje worden weergegeven.
 
Laatst bewerkt:
Ok, ik heb vanmiddag even de koelwatertemperatuur gemeten in het expansievat bij warme motor en stationair draaien deze gaf +/_ 70 graden aan. Alles werkt gewoon ook de temperatuur van de kachel is goed.
Het viel mij zo op.
Waar haalt deze meter dan zijn signaal vandaan?
 

Tees

Donateur
Als ik het goed begrijp zit bij @Citigo Monte Carlo dus wel een koelwatertemperatuur weergave op t MaxiDot schermpje en in de MMI unit. Dat die geen waarde aangeeft als t koelwater wel boven de 50 graden is (even aangenomen dat dit net zo werkt als bij olietemperatuur, onder 50 C is ---), is wel een probleem. Dan is t goede kans dat er een sensor (of bedrading) de geest gegeven heeft.
 

Tees

Donateur
Meestal zitten er 2 in VAG autos: eentje onderaan bij de radiator en eentje op de motor.Je kan de koelvloeistofslangen volgen, dan kom je ze vast vanzelf tegen.
Ik weet alleen niet welke van de 2 de dashboardwaarde geeft.

Overigens zou bij een serieuze discrepantie tussen die 2 er ook een foutcode weggeschreven moeten worden.
 

SteGo

Donateur
Daar zit de sensor. ;)

Dat die geen waarde aangeeft als t koelwater wel boven de 50 graden is (even aangenomen dat dit net zo werkt als bij olietemperatuur, onder 50 C is ---)
Onder de 50 graden geeft hij normaliter ook gewoon de temperatuur aan, geen ---. Toen het onlangs een tijdje vroor heb ik er bij m'n eigen Citigo op gelet, kort na de start stond hij op 0 graden en gaat dan in stapjes van 5 graden omhoog.
 

Pindasaus

Forumguru
De boordcomputer geeft nu ------ aan en op het navigatiesscherm blijft de meter op 50 graden staan, de laagste waarde.
Sorry ik begreep je verkeerd, ik dacht dat je je afvroeg waarom er geen wijzer meer op het dashboard zat, zoals vroeger gebruikelijk was. Maar dat is je vraag dus niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

SteGo

Donateur
@SteGo : misschien is dat een verschil met de versie van vóór en na de facelift ?
Volgens mij was het bij mijn vorige Citigo (2014, voor de facelift) hetzelfde. :unsure:

Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat het bij de allergoedkoopste uitvoeringen wél anders is, degene met een tacho zonder toerenteller. Als ik daar een plaatje van probeer te Googlen zie ik inderdaad ---˚C. Maar of het scherm dat aangeeft omdat hij simpelweg geen input krijgt van de temperatuursensor of dat het bij een tacho uit de cheapo-Citigo's echt anders is weet ik niet. Anderzijds .. waarom zou VAG dat doen ... die sensor zit er sowieso wel. :unsure:
citigo tacho.jpg

Al kan ik me niet voorstellen dat de topicstarter bovenstaande tacho in z'n Citigo heeft. Gezien de naam van de topicstarter heb ik zo'n vermoeden dat hij een 'Monte Carlo' heeft, dat is bepaald niet de instapversie. :D
 

Busso

Actief lid
Aangezien er geen waarde wordt doorgegeven zou ik eerst de connector de controleren op oxidatie ofwel slecht contact.
Als er 2 op de citigo zitten zou ik beginnen met die op de motor. Meestal in de buurt van de thermostaat.

Bij mijn Citigo komt hij gewoon op 90 graden op het schermpje.
 

Ted

Forumguru
Bij ons ook, gewoon even het scherm doorlopen. Er zitten meestal 2 Temperatuurmeters op de sensor, 1 voor het management en de 2e voor de uitlezing.
 
Bovenaan Onderaan