Koelvloeistoftemperatuur - eenmalige daling bij opwarming

Canon-Eye

Forumguru
Je zou vanaf de start de olietemperatuur eens kunnen voorzetten, kijken of daar hetzelfde plaatsvindt.
De thermostaat is inderdaad hoofdverdachte, zeker als het opwarmen van de olie ook zichtbaar stokt.
Zichtbaarheid dáárvan is niet gegarandeerd overigens, want tot ca. 50-55 graden staan er alleen streepjes in de display, maar 't is te proberen.
 

EdK

Forumguru
Oh, en ik moest niet altijd met de A/C aan rijden want dan bleef er meer vocht in hangen. Dat zou er voor zorgen dat de bacteriën resistent worden en dan helpt antibiotica ook niet meer bij het schoonmaken van het systeem...
Laat dit nu net andersom zijn !! Airco ontvocht !!
En ja je kunt schimmels krijgen die lekker gaan stinken ( muffe lucht ) en die is moeilijk verwijderbaar ...

En mbt de verwarming, dat hij terugvalt kan zijn doordat eerst de motor word opgewarmt en dus de koelvloeistof in korte circuit op warmte gebracht word met de olie.
Zodra deze op temperatuur is dan gooit thermostaat een klep open en gaat de koelvloeistof ook via de radiator lopen.
Op dat moment kun je als je een gevoelige sensor hebt dit dus terugzien in je dashboard !

Zelf is me met een Fab3 wel eens opgevallen met de olie temperatuur dat hij halverwege me rit opeens enkele graden terugvalt.
Maar kan me daar niet zoveel zorgen om maken daar dit gebeurt rond de 80 a 90 graden....
 

hendrik38

Forumguru
Dit heb ik ook bij mijn kodiaq. Er is een punt waarop een groter circuit open gaat en dan daalt de temperatuur eerst weer even.
 

Sjoerdb

Forumguru
Van mijn octavia is de waterpomp vervangen, die heb ik terug gevraagd om te zien. Om de waaier heen zat een ring/kap die verplaatsbaar is, bij mij bleef deze ring hangen en daardoor oplopende temperaturen. Ik vermoed dat deze ring in 1 keer van stand wisselt, waardoor dus ineens die hete koelvloeistof vermengd wordt met het koude circuit.
 
Bovenaan Onderaan