Koelvloeistof niveau onder min teken...

beste allemaal,

toen ik mijn fabia afgeleverd kreeg, stond het koelvloeistof niveau precies op het min teken.
dit is sinds april 2011 vrijwel altijd gelijk gebleven, soms iets hoger, maar nooit onder het min teken.
deze morgen keek ik weer, en zag het niveau enkele milimeters onder het min teken staan.
zo op het eerste gezicht en zover ik kan zien, zie ik geen lekkage.
ik houd het nog even in de gaten of het niet nog minder word.
hoe zit het met jullie niveau's?
zijn deze ook nog verder gezakt,misschien door de iets lagere temperaturen.
 

Ron_2

Senior Member
Het koelvloeistofniveau hoort over het algemeen niet te zakken, ik heb het in geen jaren bij hoeven vullen.
Met koud weer en een koude motor kan het wel iets lager staan dan 's zomers.
Vreemd trouwens dat ze een auto afleveren met de koelvloeistof op minimum, hij hoeft ook (bij een koude motor) ook niet helemaal op max. te staan maar in ieder geval wel ergens tussen min. en max. Afhankelijk van buiten- en motortemperatuur zal hij dan de ene keer misschien wel wat hoger staan dan de andere.
Was hij nieuw in april? Dan zou ik hem even bij laten vullen en visueel inspecteren, zie je hem daarna nog zakken dan is er iets niet in orde.
 

Antera

Donateur
koelvloeistof nivo zal zeker wel zakken met lage buitentemperaturen. Dan komt het vaker voor dat hij een paar mm gezakt is. Als hij dan weer op temperatuur komt is het weer normaal. Maar gewoon even bij vullen en in de gaten houden.
 

joergarms

Senior Member
Als het een nieuw afgeleverde auto betreft, dan hoort deze gewoon netjes bovenin te staan. Dus ik zou alsnog even langs de dealer gaan, verhaal voorleggen, bij laten vullen en eventueel eventjes af laten persen. Zal waarschijnlijk niks zijn, maar dan is het in ieder geval bekend dat er een (klein) tekort aan koelvloeistof is.
 
word even nagekeken komende donderdag, en bijgevuld.
tot die tijd in de gaten houden.
de auto was geheel nieuw in april.
stond toen echt op het min teken.
even afwachten dus...
 

The bone collector

Senior Member
Inderdaad eigenaardig dat het niveau op het minimum staat sinds de aflevering, zoiets meld je best zo snel mogelijk om achteraf discussie te vermijden. Dat het met dit weer een paar millimeter zakt, daar zou ik mij geen zorgen over maken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
Uit kostenoverweging worden de wagens af fabriek met echt geen drup meer als het minimum afgevuld (het zijn 'm de kleine dingetjes die het 'm doen)...
 

ertromp

Forumguru
Is ook mijn ervaring zoals Hemi24 aangeeft: de auto's worden tot op de minimumstreep nauwkeurig afgeleverd.
De mijne moest na aflevering ca. 2 maanden later ook iets bijgevuld worden omdat bij afkoeling het niveau tot onder het minimum kwam.
Daarna nooit meer hoeven bijvullen.
Blijkbaar zit er zelfs nog iets lucht in het systeem bij aflevering.
 

andrehj

Forumguru
OK, dat klinkt positief. Ik heb afgelopen week (bij een 1.8 TSI) bij km 5000 ook 200 ml bijgevuld (van precies min, naar precies max), maar weet niet meer wat de stand bij aflevering was. Ik lees echter in een andere draad ook slechte ervaringen met kapotte waterpompen, dus ik hou het wel in de gaten.
Het was overigens nog een hele uitdaging om de juiste koelvloeistof te vinden (VW TL 774G oftewel G12++), want dat verkopen ze beslist niet overal.
 

hemi24

Forumguru
Daarom ga ik altijd gewoon even langs de dealer, die weet precies wat er op moet en waar dat staat in het magazijn...
 

andrehj

Forumguru
Voor mijn dealer moet ik eerst 39 km rijden. (Er zou afgelopen jaar een vestiging op slechts 20 km komen, maar volgens mij is dat wat vertraagd...) Bovendien betaal ik daar de hoofdprijs.
 

ertromp

Forumguru
In de garantieperiode van je auto zou bijvullen van koelvloeistof kosteloos moeten gebeuren!
 

MarcoO2

Forumguru
Waarom zou dat garantie zijn? Er is toch niets kapot? vloeistoffen zijn gewoon aan verbruik onderhevig.
 

andrehj

Forumguru
Twee keer 39 km (enkele reis) naar de dealer is al 78 km. Dat kost ca. 6 liter benzine, oftewel ongeveer 10 euro. Bij de lokale automaterialentoko kostte 1 liter van die dure G12++ 5 euro, dus zelfs al kreeg ik het gratis van de dealer, dan nog kocht ik het gewoon om de hoek.
 

ertromp

Forumguru
Dan heb ik het geluk in een plaats te Wenen alwaar een dealer woont en bij mij werd (jawel in de garantieperiode) niet moeilijk gedaan over het bijvullen!
Het afvullen van de koelvloeistof op een minimum vanuit de fabriek is blijkbaar voor deze dealer geen reden om er gelijk een slag uit te slaan.
 

ertromp

Forumguru
Gelukkig heb ik dan een dealer getroffen die in de garantieperiode niet moeilijk doet over het bijvullen van koelvloeistof. En laat deze dealer nou ook nog in m'n woonplaats zitten.
 

MarcoO2

Forumguru
Inderdaad. Ik vind dat een dealer dat standaard zou moeten doen, niet uit garantie maar uit het oogpunt van klantenbinding.
 
Bovenaan Onderaan