Koelvloeistof lampje

jeannette

Nieuw lid
Hallo allemaal ik ben hier nieuw. Ik heb een skoda fabia 1 bouwjaar 2001 met 180000 km. op de teller.
Mijn vraag is , als ik s`morgens start gaat het koelvloeistof lampje branden en piept drie keer. Start ik daarna nog een keer dan is alles normaal en gaat het de hele dag niet meer branden. Koelvloeistof zit er genoeg in.
wat zou het kunnen zijn ?

engin

Nieuw lid
Dit heb ik ook gehad. Je moet een klein beetje koelvloeistof extra bij doen ook al lijkt het dat je genoeg hebt dan is het probleem over.

Inderdaad, een klein beetje vloeistof erbij doet wonderen. In principe zit er net te weinig koelvloeistof in je auto. 's-nachts koelt je auto af en door de lage tempratuur buiten wordt de vloeistof compacter en zo dra je je auto start wordt de vloeistof iets warmer en gaat zich uitzetten, waardoor volgens de sensor weer genoeg vloeistof in je auto zit.
Succes.

Hallo Jeanette,

Hallo allemaal ik ben hier nieuw. Ik heb een skoda fabia 1 bouwjaar 2001 met 180000 km. op de teller.
Mijn vraag is , als ik s`morgens start gaat het koelvloeistof lampje branden en piept drie keer. Start ik daarna nog een keer dan is alles normaal en gaat het de hele dag niet meer branden. Koelvloeistof zit er genoeg in.
wat zou het kunnen zijn ?

Dezelfde ervaring met dit model.
Kan de reacties en oplossing van de andere leden bevestigen.
Is het nu verholpen?

mvg Reza

jeannette

Nieuw lid
lampje

Hallo ik heb er koelvloeistof bij gedaan ,en het is nu goed lampje brand niet meer.
bedankt allemaal.
groetjes Jeannette

Canon-Eye

Forumguru
Hallo ik heb er koelvloeistof bij gedaan ,en het is nu goed lampje brand niet meer.
octavia van mij had dezelfde klacht en dit lost het probleem perfect op
Klacht? Pobleem?
Lijkt me eigenlijk eerder dat het koelvloeistofpeilcontrolelampje gewoon z'n werk deed, namelijk: signaleren dat er te weinig in zit? Op die niveaustreepjes kun je niet helemaal blindvaren, want je hebt niet altijd in de gaten of de auto wel goed horizontaal staat.

Cordoba

Forumguru
Dat klopt toch niet helemaal Canon-Eye: bij heel wat VAG-auto's krijg je dit signaal al, als ie net onder maximum niveau staat, dus heel ruim boven minimum. Het feit dat de melding te klopt is dus in een aantal gevallen wat kort door de bocht.

Canon-Eye

Forumguru
Dat klopt toch niet helemaal Canon-Eye: bij heel wat VAG-auto's krijg je dit signaal al, als ie net onder maximum niveau staat, dus heel ruim boven minimum. Het feit dat de melding te klopt is dus in een aantal gevallen wat kort door de bocht.
Kan zijn - heb daar geen ervaring mee. En in mijn leven inmiddels toch wel een stuk of 10, 12 VAG producten gereden, de meeste ruim tot zeer ruim over de ton.

Antera

Donateur
Wat cordoba zegt klopt. Mijn auto word wekelijk alles nagelopen en het vloeistof is nooit onder het minimum gekomen maar staat tegen maximum aan. En toch is het allen als het wat kouder is inderdaad verder kwam het nooit te voor schijn

QUOTE=jeannette;255084]Hallo ik heb er koelvloeistof bij gedaan ,en het is nu goed lampje brand niet meer.
bedankt allemaal.
groetjes Jeannette[/QUOTE]

Hallo Jeanette,

Fijn, dat dit zo vrij simpel opgelost is.

Als het lampje weer gaat branden, piepjes zijn te horen, weet je wat er aan de hand is.
Het kan door een (kleine) lekkage komen, dat kun je zelf wel zien.
Bij droog weer, auto niet pas in de wasserette geweest, enz :)

mvg

Reza

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb dit bij m'n O2 nog niet gehad, bij m'n Zafira hiervoor (1.9cdti) gebeurde het wel, beetje bijvullen loste het probleem op, tot de volgende onderhoudsbeurt. In het tankje stond het peil dan overigens gewoon goed, tegen max aan. Het was trouwens niet direct bij het starten, maar na een kilometertje of twee rijden en dan invoegen op de snelweg. Een collega had een Astra (ook Diesel), precies hetzelfde verhaal.

Bosi

Lid
Goh, wij hebben hetzelfde met onze Skoda Fabia combi 2003... Geen idee welk merk vloeistof ik moet kopen..
Merk is niet bepalend maar het type. Je hebt G12 nodig deze is roze gekleurd. Let op je hebt ook nog het G11 type, dit is een op silicaten gebaseerde koelvloeistof terwijl de G12 een OAT (organic acid technology) type is. Deze kun je niet met elkaar mengen. Op het koelvloeistof tankje staat het type vermeld.

Joske

Forumguru
geen probleem, in tegendeel zelfs, lees even mee zou ik zeggen: (onderstaand stukje over Fabia's)

Sinds het begin van de fabricage werden de auto's in de fabriek s gevuld met de koelvloeistof G11 - blauwgroene kleur, die voldoet aan de norm TL VW 774 C(B).
Tot MJ 02 worden de auto's gevuld met de koelvloeistof G12 - rode kleur, die voldoet aan de norm TL VW 774 D.
Vanaf MJ 03 tot MJ 07 worden de auto's gevuld met de koelvloeistof G12 + - lila kleur, die voldoet aan de norm TL VW 774 F.
Vanaf MJ 08 worden de auto's gevuld met de koelvloeistof G12++ - lila kleur, die voldoet aan de norm TL VW 774 G.
Bij de meting van het antivriespeil bij deze antivriesmiddelen de schaal van de refractometer -1- voor antivriesmiddelen G11, G12; G12+ en G12++ gebruiken.

Proficiat, je hebt gegokt op het juiste busje koelvloeistof ;) :thumbsup:

Hmmm. een halve fles toegevoegd. Niveau stond op Max.
Gisteravond stond het Niveau weer onder de Min...
Weer wat bijgevuld en vanmorgen stond hij boven de Max.
Ik snap er niets meer van.

Bovenaan Onderaan