Koelvloeistof ineens op!

Thegabeman

Actief lid
Vanmorgen wilde ik boodschappen doen, maar toen ik de O2 starten begon gelijk het lampje van de koelvloeistof te knipperen en te piepen terwijl ik er gister nergens last van had. Dus ik als leek met mijn kop onder de motorkap en tot mijn verbazing was het reservior van de koelvloeistof bijna leeg:pieker:! Dus ik opzoek naar een lekkage maar heb niets gevonden, nergens is het vochtig of wit aangeslagen. Naar de garage gereden en die heeft zo ongeveer 3ltr er weer in gedaan. Ik heb net 55km naar mijn werk gereden en er is zo te zien niets uit, heb met collega's gekeken maar die kon ook niets vinden (werk bij DAF dus veel automonteurs ;)) Hebben jullie misschien een idee hoe het kan dat het koelvloeistof ineens op is? Ik heb dit namelijk nog nooit gehad bij mijn vorige auto's.
 

Adoks

Senior Member
Heb je toevallig kortgeleden een reparatie gehad? Distributieriem met waterpomp oid?
 

Thegabeman

Actief lid
Adoks,
Toevallig heb ik vorige week een afspraak gemaakt voor aankomende woensdag om de distrubutieriem en dergelijk te vervangen, zit namelijk tegen de 120000km aan.
 

Adoks

Senior Member
Na zo'n reparatie wil er nog weleens wat lucht in het systeem zitten en dan zakt het niveau uiteindelijk iets. Maar goed, jij krijgt hem nog. Met een beetje geluk is het je waterpomp die lekt, dan ben je er bijna vanaf.

In het ergste geval verbrand je koelvloeistof door een lekke koppakking oid. Dit zou je kunnen zien door abnormale witte rook uit uitlaat. Garage kan dit ook opsporen dmv snuffelaar ;) Dit probleem moet je snel aanpakken.

Op zo veel plaatsen kan het verder lekken. Kwestie van uitzoeken. Een ding is zeker koelvloeistof raak je NOOIT in grote hoeveelheden kwijt zonder aanleiding.
 

Cordoba

Forumguru
3 liter bijvullen is extreem veel, ik denk dat ik in meer dan 30 jaar autorijden, alles bij elkaar zelfs niet zoveel heb bijgevuld. Het kan zijn dat radiateur lekt, en dat de koelvloeistof ergens tussen loopt, zodat je het niet direct ziet/merkt.

Check ook alle slangen e.d. even en kijk of je ergens roze/rode restanten ziet van de koelvloeistof.
 

VWim

Forumguru
De dop en/of het reservoir wil wel eens de boosdoener zijn. Ben je recent wellicht een stukje aan het "trappen" geweest. Dan loopt de druk namelijk nog al op in het systeem.
 

Thegabeman

Actief lid
3ltr lijkt mij ook erg veel Cordoba maar de kan was 3ltr en het ging er toch in, maar nu weet ik niet zeker of die kan vol was! Wat witte rook betreft heeft ie niet Adoks, dus geen nieuwe paus. Ik mag hopen dat het niet de koppaking is maar ja we wachten woensdag maar af. Maar vreemd blijft het.
 

Thegabeman

Actief lid
VWim wat bedoel je met "trappen"? Ik rij dagelijk van Venlo naar Eindhoven met een gemiddelde snelheid tussen de 120 en de 140 harder eigenlijk nooit. Kan ook niet op de A67 aangezien er daar erg veel vrachtwagens rijden.
 

Adoks

Senior Member
Nog eentje dan. Als de motor draait, verschijnen er dan luchtbellen in het koelvloeistofreservoir?

3 ltr is wel idioot veel! Hou ons op de hoogte.
 

motomarz

Senior Member
Hele domme vraag misschien, maar eh: weet je zeker dat het over de koelvloeistof gaat?
En niet het lampje van de ruitenwisservloeistof?
 

leo442

Forumguru
Lijkt op een waterpomp probleem die af en toe wat koelvloeistof lekt. Dat kan ook ineens 3 ltr.zijn en daarna een tijdje niets! Ik zie dat toch de distributie vervangen gaat worden, meestal word dan ook de waterpomp meegenomen en zal je probleem gelijk opgelost zijn.
 

Thegabeman

Actief lid
Motomarz ik mag dan wel blond zijn maar ik weet toch nog wel het verschil tussen koelvloeistof en ruitenwisservloeistof ;):D

Ik heb net nog eens onder de motorkap gekeken, maar mijn koelvloeistof staat nog steeds op het zelfde niveau als gister toen ze hem bijgevuld hebben, ondanks ik gister toch 110km gereden heb. Het blijft een raar verhaal denk ik zo.
Dus afwachten wat ze morgen vinden.
 

Space_NL

Senior Member
In mijn Seat ooit gehad dat de behuizing van de thermostaat gescheurd was, en dan loopt inderdaad in één keer bijna alle koelvloeistof weg, volgende we wegenwacht een typisch VAG probleem, hij had zelfs standaard een nieuwe thermostaat bij..!
 

Joske

Forumguru
maar dan moet het toch "over nacht" gebeurd zijn? tijdens het stilstaan? zou er dan geen grote plas op je oprit/in je garage gelegen moeten hebben?
 

Thegabeman

Actief lid
joske, het moet ook overnacht gebeurd zijn, maar ik had geen plas onder de auto gistermorgen. Het is en blijft een raar verhaal. Maar morgen zal ik meer weten. jullie horen van mij!
 
Ook ik heb bij mijn huidige Octavia II last gehad van lekkage koelvloeistof.
Naar ik begrepen heb, zou mijn auto (1.8 TSI) 2 waterpompen hebben, waarvan de kleinste (tevens goedkoopste van de twee) lek was. Ze hebben de koelvloeistof bijgevuld en dat heeft het uitgehouden totdat de auto sowieso terug moest voor een grote beurt.
 

Cordoba

Forumguru
Heb je ook een idee waar de 'verdwenen' koelvloeistof is gebleven, omdat je in eerste instantie geen sporen kon vinden? (bijv. wel eens gehoord dat vloeistof in chassisbalk was gelopen, waardoor het lang duurde voordat het lek gevonden was)
 

Thegabeman

Actief lid
@Cordoba Volgend de monteur is hij al langer lek geweest, want hij zag dat het heel langzaam eruit druppelde. De koelvloeistof viel toen op de spanrol en hij dat doordat de spanrol heet wordt dat het gewoon verdampt is. Zodoende dat ik niets gezien heb.
 
Bovenaan Onderaan