koelvloeistof in expansievat loopt door, na afzetten motor?

hallo mensen,

vandaag viel mij wat op.
na het rijden, en het afzetten van de warme motor, hoorde ik in het voorbij lopen van de auto een geluid onder de motorkap.
na het openen zag ik dat, in het koelvloeistof expansievat nog wat nastroomde.
dus niet borrelen vanuit de onderste aansluiting, maar uit het dunnere slangetje, aan de bovenzijde van het tankje.
niet uit het tankje, maar terug erin bedoel ik.
weet iemand of dit normaal is?
 

Ronnie

Forumguru
Na het stopzetten van de motor warmt deze nog behoorlijk op doordat de circulatie en de rijwind weg zijn. Dus begint er een natuurlijke ciculatie van het koelwater.
Mocht het koelwater te warm worden gaat de koelfan alsnog draaien.
 
Na het stopzetten van de motor warmt deze nog behoorlijk op doordat de circulatie en de rijwind weg zijn. Dus begint er een natuurlijke ciculatie van het koelwater.
Mocht het koelwater te warm worden gaat de koelfan alsnog draaien.

Ok, duidelijk

ik dacht al aan een lekke koppakking ofzo :1884:
 

Monteurtje

Forumguru
Dat komt volgens mij door de extra elektrische waterpomp. Die blijft nog even door draaien. Niks om zorgen over te maken. De theorie van Ronnie zal ook wel kloppen, maar ik denk dat je het daarin moet zoeken. Want sinds de TSI motoren is het mij ook opgevallen.
Onder andere wordt de turbo door dat koelcircuit gekoeld.
 

Ronnie

Forumguru
Dat komt volgens mij door de extra elektrische waterpomp.
Onder andere wordt de turbo door dat koelcircuit gekoeld.
Bedankt! weer wat geleerd..... Even opgezocht in ETKA, 't is een klein electrisch pompje (en ook nog een extra warmtewisselaar).
 

Cordoba

Forumguru
Dat komt volgens mij door de extra elektrische waterpomp. Die blijft nog even door draaien. Niks om zorgen over te maken. De theorie van Ronnie zal ook wel kloppen, maar ik denk dat je het daarin moet zoeken. Want sinds de TSI motoren is het mij ook opgevallen.
Onder andere wordt de turbo door dat koelcircuit gekoeld.

Is dat hetzelfde als de nakoeltijd die je voor turbo's (soms) met vagcom kan instellen, of haal ik dingen door elkaar?
 

Monteurtje

Forumguru
@Cordoba. Ik weet niet precies wat jij bedoelt, bij welke motoren is dat? Maar het zal inderdaad bedoelt zijn om de temperatuur van de turbo omlaag te krijgen nadat de motor uit is gezet. De elektrische waterpomp is voor de turbo en de laadluchtkoeler (intercooler).
 

Ronnie

Forumguru
Kan geregeld worden:
(Ik kan het plaatje helaas niet groter krijgen; De pomp zit onderaan bij pos.9,de blauwe stip)
 

Bijlagen

  • Extra waterpomp F2 May. 19 20.49.jpg
    Extra waterpomp F2 May. 19 20.49.jpg
    111,5 KB · Weergaven: 39
het doorlopen van de koelvloeistof is volgens de dealer een normaal verschijnsel, doordat zoals eerder werd aangehaald,er een tweede pomp(voor koeling van de turbo)kan doorlopen.
 
Bovenaan Onderaan