Koelvloeistof halve liter verbruik

Hoi allemaal,

We zijn afgelopen week met de 1.6 tdi (350.000 km) naar zuid Frankrijk gereden met een Adria caravan erachter van 1300 kg.

De reis ging prima, hoewel de temperatuur af en toe flink op liep naar 134 graden olie en 115 graden water.

Nu blijkt bij aankomst op de camping dat het koelvloeistofpeil op minimaal staat. Gelukkig zit er een sensor op die dat aangeeft.

Er is geen verlies van vermogen,
Geen witte rook of rare geuren
Geen aanslag oid in de olie
Koelvloeistof ziet er verder ook normaal uit.
Geen lekkage zichtbaar.

Wat wel opvalt is dat er (kan er eerder gezeten hebben maar is nooit opgevallen) sinds kort een lichte fluittoon hoorbaar is als er gas gegeven wordt rond 2000 toeren en bij warme motor)

Iemand enig idee of dit erg zorgwekkend is?
Of is er reden om langs een garage te rijden?
 
Die fluittoon komt waarschijnlijk uit de turbo. Die hoort eigenlijk niet te fluiten. Daar kun je een keer naar laten kijken of hij lekt of niet maar verder zou ik er niks mee doen. Turbo’s zijn dure dingen (je kunt ze bij defect als je geen haast heb ook laten reviseren) en de meeste worden fluitend best oud ;)
 

Eltjo

Forumguru
Als motor is afgekoeld en je opent het reservoir, is dat dan drukloos? Zo niet, wellicht een gaatje in koppakking en daardoor drukverhoging. Schijnt niet vaak meer voor te komen.

Wanneer was het nog op peil?

Anders duidelijk dat er ergens een lekje is. De vraag is dan hoe groot en of dat erger is door de hetere motor. Ook hoelang blijft het zo klein.
In de gaten houden en vloeistof of desnoods water bij je hebben om onderweg te kunnen bijvullen.
Had je al een laag niveau waarschuwing? Dan weet je dus dat dat werkt.

Fluittoon zeg ik ook turbo. Heb ik nadat ik dat hoorde zeker nog 100dkm met mijn Passat 3B mee gereden tot 300dkm.
 
Laatst bewerkt:
Als motor is afgekoeld en je opent het reservoir, is dat dan drukloos? Zo niet, wellicht een gaatje in koppakking en daardoor drukverhoging. ......Fluittoon zeg ik ook turbo. Heb ik nadat ik dat hoorde zeker nog 100dkm mee gereden tot 300dkm.

Voor de vakantierit heb ik nog gecheckt en was t op peil. Ik kan bij een koele motor de dop gewoon eraf draaien. Zit geen bijzondere druk op.

Heb ook even de dop eraf gedraaid en motor stationair laten lopen. Koelvloeistof blijft mooi rustig en borrelt of draait niet.

Fluittoon negeer ik dan voorlopig maar
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan