koelventilator blijft draaien

jos1964

Nieuw lid
Hallo allen,

De koelventilator van mijn Octavia 1,4 benzine (januari 2014) begint direct na het starten van de motor te draaien. Indien dit nu hartje zomer bij 30 graden zou gebeuren, zou dit nog te verklaren zijn, maar vanochtend bij een temperatuur van -1 springt de ventilator aan terwijl ik de ruiten sta schoon te krabben....

De monteur heeft vorige maand de motor uitgelezen en er was inderdaad een storing te zien in de koeling, maar omdat ook de accucapaciteit erg laag was (originele accu van 2014 zat er nog in) vermoedde de monteur dat de storing ook te maken zou kunnen hebben met de slechte accu. Accu is inmiddels vervangen en ik heb sindsdien geen problemen meer gehad met de ventilator.

Vreemd is wel dat het vorige maand -toen het probleem zich voor het eerst voordeed- ook erg koud was en nadat de accu vervangen was ging de buitentemperaruur weer richting 10 graden. Sinds vorige week is het weer iets kouder en begint de ventilator weer meteen te draaien zodra ik de auto start.

Heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt? Heeft iemand een idee wat het euvel zou kunnen zijn?

Zelf heb ik nul procent verstand van techniek, hopelijk heeft iemand van jullie een idee of tips die ik ook aan de monteur kan doorgeven die snel naar een goede reparatie kunnen leiden.

Dank voor het meedenken,
Jos

Tees

Donateur
Lijkt mij dat er ergens een verkeerde thermoschakelaar/temperatuursensor zit. Eventueel een probleem in de bekabeling.

Zijn de verschillende temperatuursensoren al uitgelezen wat voor waarde die geven?

jos1964

Nieuw lid
Het meetapparaat gaf een storing aan in de koeling. Helaas is de garage deze week gesloten, volgende week ga ik een nieuwe afspraak maken.
Hopelijk is het iets heel simpels wat makkelijk op te lossen is.
Ik hoop met dit draadje wat input te ontvangen wat de oorzaak zou kunnen zijn, wellicht dat iemand deze storing herkent en kan vertellen hoe dit opgelost is.

Bovenaan Onderaan