Koelingproblemen

Phille

Nieuw lid
Allen,

Sinds kort heb ik het probleem dat mijn Octvia3 2.0 tdi "soms" warm loopt. Niet altijd, heeft het nu sinds 2 weken 3 keer gehad met de laatste 3 dagen 2 keer. Frequentie lijkt dus te stijgen. Ik heb dit wat nader onderzocht en heb toch verschillende vaststellingen waarvan ik de wenkbrauwen frons. Ik weet dat er een probleem is met de waterpompen. (is reeds vervangen op 63000 km (nu 130000 km))
Misschien niet gerelateerd meer ook opmerkelijk, enkele maanden heb ik het verschijnsel dat bij koude start de motor verhoogde toeren draaid en de koelventilator aansloeg. Niet altijd en als ik de motor af leg en terug start draait hij terug normaal. Verder geen problemen met koeling of waarschuwinslampjes.

Maar terug naar het warm lopen:
- Loopt warm op autostrade (snelheid +/- 120 km/h)
- Na stoppen op de pechtstrook motor afleggen en paar minuten wachten. Na terug starten daalt de temperuur terug naar 90°C.
- Hierbij heb ik wel gemerkt dat het koelwater in het reservoir nog redelijk koud is, ik schat 30 graden (dit terwijl de motor 110-120°C heeft)
- Na terug starten en rijden stijgt de olietemperatuur door naar 120°C terwijl de temperuur van het water terug normaal is.
- Bij thuiskomst terug nagekeken en koelstofreservoir iets warmer met een motorblok dat warmte gloeit.

Krijg geen enkele melding van alarmen of dergelijke. Ook al uitgelezen OBD2 en geen meldingen.

Nu heb ik vandaag terug dit probleem gehad en ben ik wel 3 keer moeten stoppen op de snelweg voor hij terug normale watertemperatuur aan gaf.
Lijkt me voor waterpomp problemen toch raar. Kan dit ook de thermostaat zijn?
 

gehaktbal

Forumguru
Hoe is de temperatuur van je radiateur? Je zou eens moeten kijken of je de onderste koelslang kan voelen (kijk uit met de fan). Als die nog koud is, terwijl je auto verder warm loopt, gok ik op defecte thermostaat.
 

Gbn

Actief lid
als die warm begint te worden, gaat de temperatuur sneller stijgen als je sneller gaat rijden, en zakt de termperatuur als je langzamer (bijv. 100) gaat rijden ?
 

Phille

Nieuw lid
als die warm begint te worden, gaat de temperatuur sneller stijgen als je sneller gaat rijden, en zakt de termperatuur als je langzamer (bijv. 100) gaat rijden ?
nee, blijft oplopen tot ik de motor af leg. Soms blijft hij dan weer constant op 110 graden hangen. krijg er geen beeld op.
 

Tees

Donateur
Eens met @gehaktbal, ik verdenk ook de thermostaat. De koelvloeistof zou niet lauwwarm aan moeten voelen als de motor 100+ graden is, tenzij de radiateur enorm goed werk doet (onwaarschijnlijk). Ik denk dus dat je motor niet (afdoende) gekoeld wordt door de KVS, en dan gaat ie vanzelf warm draaien natuurlijk. Een thermostaat die dicht blijft zitten is dan een logische mogelijke oorzaak.
 

hemi24

Forumguru
Klinkt alsof je koelcircuit op het kleine circuit voor de opwarmfase blijft steken; ik zou zeggen óf een defecte thermostaat, óf defecte pomp (doldraaien van asje bijvoorbeeld)…
 

Fmoon

Forumguru
Oh ik weet dan wel zeker dat je het thermostaathuis kan vervangen, die ellende gaat maar 60dkm mee.
 

Phille

Nieuw lid
UPDATE : Gisteren bleef hij mooi op 90 °C watertemperatuur op de snelweg. Maar begon olie temp op te lopen naar 110°C. (stukje van 30 km woon-werk) Normaal blijft deze rond de 100°C hangen. En nu had die eronder moeten blijven aangezien ik (met vrees) maar 120 reed. Bij thuiskomst nagekeken en terug expansie vast lauw. Motor gloei warm. Op de verschillende leidingen van de radiator gevoeld, ingang warm, uitgang ook lauw. In de leidingen geknepen, ziet het niveau in het vatje schommelen en hoort rechts thv de thermostaat iets klikken. vermoed dat dit de thermostaat is. Die leek mij dus open meer vraag mij af of die dergelijk geluid mag maken (er zit toch een veer op?) of zit er ergens een klep.
Probleem is wel degelijk dat hij het kleine circuit (deels) blijft gebruiken. Hiervoor zie ik volgende oorzaken :
- Thermostaat die blijft hangen
- Te weinig debiet geleverd door de waterpomp
- Een obstructie voor de thermostaat. (stuk waterpomp?)
Aangezien het expanstievat koud blijft heb ik en vermoeden dat het debiet waterpomp is....
 

Phille

Nieuw lid
nee, is de 2.0tdi vrs. Waterpomp zit op de distriutieriem, links van de motor en thermostaat zit in een huis rechts onder de luchtinlaat. Zal een prijzige klus.... waarschijnlijk defecte regeling in de pomp. was vorige keer ook het geval.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Fmoon

Forumguru
bij de TSI zit de pomp niet op de distributie maar word apart aangedreven door een klein riempje. Bij de TDI ook niet zo?
 

hemi24

Forumguru
Een TDI heeft diverse pompjes in het koelsysteem zitten, maar het lijkt erop dat de hoofdpomp blijft steken in wat men noemt “static coulant”.
De pomp wordt aangedreven door de distributieriem via een poelie aan de gladde (buiten)kant van de riem.

Meer leesvoer:

 
Bovenaan Onderaan