Phille
Nieuw lid
Allen,
Sinds kort heb ik het probleem dat mijn Octvia3 2.0 tdi "soms" warm loopt. Niet altijd, heeft het nu sinds 2 weken 3 keer gehad met de laatste 3 dagen 2 keer. Frequentie lijkt dus te stijgen. Ik heb dit wat nader onderzocht en heb toch verschillende vaststellingen waarvan ik de wenkbrauwen frons. Ik weet dat er een probleem is met de waterpompen. (is reeds vervangen op 63000 km (nu 130000 km))
Misschien niet gerelateerd meer ook opmerkelijk, enkele maanden heb ik het verschijnsel dat bij koude start de motor verhoogde toeren draaid en de koelventilator aansloeg. Niet altijd en als ik de motor af leg en terug start draait hij terug normaal. Verder geen problemen met koeling of waarschuwinslampjes.
Maar terug naar het warm lopen:
- Loopt warm op autostrade (snelheid +/- 120 km/h)
- Na stoppen op de pechtstrook motor afleggen en paar minuten wachten. Na terug starten daalt de temperuur terug naar 90°C.
- Hierbij heb ik wel gemerkt dat het koelwater in het reservoir nog redelijk koud is, ik schat 30 graden (dit terwijl de motor 110-120°C heeft)
- Na terug starten en rijden stijgt de olietemperatuur door naar 120°C terwijl de temperuur van het water terug normaal is.
- Bij thuiskomst terug nagekeken en koelstofreservoir iets warmer met een motorblok dat warmte gloeit.
Krijg geen enkele melding van alarmen of dergelijke. Ook al uitgelezen OBD2 en geen meldingen.
Nu heb ik vandaag terug dit probleem gehad en ben ik wel 3 keer moeten stoppen op de snelweg voor hij terug normale watertemperatuur aan gaf.
Lijkt me voor waterpomp problemen toch raar. Kan dit ook de thermostaat zijn?
Sinds kort heb ik het probleem dat mijn Octvia3 2.0 tdi "soms" warm loopt. Niet altijd, heeft het nu sinds 2 weken 3 keer gehad met de laatste 3 dagen 2 keer. Frequentie lijkt dus te stijgen. Ik heb dit wat nader onderzocht en heb toch verschillende vaststellingen waarvan ik de wenkbrauwen frons. Ik weet dat er een probleem is met de waterpompen. (is reeds vervangen op 63000 km (nu 130000 km))
Misschien niet gerelateerd meer ook opmerkelijk, enkele maanden heb ik het verschijnsel dat bij koude start de motor verhoogde toeren draaid en de koelventilator aansloeg. Niet altijd en als ik de motor af leg en terug start draait hij terug normaal. Verder geen problemen met koeling of waarschuwinslampjes.
Maar terug naar het warm lopen:
- Loopt warm op autostrade (snelheid +/- 120 km/h)
- Na stoppen op de pechtstrook motor afleggen en paar minuten wachten. Na terug starten daalt de temperuur terug naar 90°C.
- Hierbij heb ik wel gemerkt dat het koelwater in het reservoir nog redelijk koud is, ik schat 30 graden (dit terwijl de motor 110-120°C heeft)
- Na terug starten en rijden stijgt de olietemperatuur door naar 120°C terwijl de temperuur van het water terug normaal is.
- Bij thuiskomst terug nagekeken en koelstofreservoir iets warmer met een motorblok dat warmte gloeit.
Krijg geen enkele melding van alarmen of dergelijke. Ook al uitgelezen OBD2 en geen meldingen.
Nu heb ik vandaag terug dit probleem gehad en ben ik wel 3 keer moeten stoppen op de snelweg voor hij terug normale watertemperatuur aan gaf.
Lijkt me voor waterpomp problemen toch raar. Kan dit ook de thermostaat zijn?