Kodiaq vragen en weetjes

Blij met mijn 5-zitter!:yeehaa:
Heb achterin gezeten in de zevenzitter met iemand van 2 meter voorin, toen zat ik met 1,90 tegen de voorstoel aan.
 

maik1

Forumguru
Ik heb ook nog even naar de diepte van de kofferbakken gekeken en wat foto's gemaakt, zie hieronder. Dit is dus een 7 vs een 5 zitter. En de 7-zitter heeft dus de canton sub. De 5-zitter had geen reservewiel, alleen een schuimrubber inleg waar wat gereedschap ofzo in zit (niet gekeken). Deze is dus vrij plat en geeft dus een erg lage laadvloer. Bij een reservewiel moet de laadvloer dus nog een behoorlijk stukje omhoog, maar in principe niet zo hoog als de bovenste vloer van de 7-zitter.

5-zitter:
image.jpeg

5-zitter, achterste vloerdeel opgeklapt, hier zie je de schuimrubber inleg net onder het voorste vloerdeel uitsteken:
image.jpeg

Hier het voorste vloerdeel en inleg ook opgetild, geen reservewiel dus:
image.jpeg

7-zitter, vloerdeel weggehaald, in deze ruimte kan je dus de hoedenplank opbergen. Het vloerdeel wat hier weg is loopt normaal dus gelijk met dat kleine stukje vloer wat je nog onder het roostertje ziet zitten:
image.jpeg

7-zitter met het vloertje daaronder opgeklapt, waar het reservewiel met canton sub dus zit:
image.jpeg

Hoe hoog de vloer komt bij de 5-zitter met canton sub weet ik dus niet, ik denk waar het middenvloertje hierboven zit, vlak boven het reservewiel.
 

duijt

Forumguru
Mooie exercitie die je hebt gedaan @maik1! Meer dan genoeg beenruimte gelukkig op de tweede rij in de 7-zitter zo heb ik zelf al eerder kunnen vaststellen voor iemand van 1.85-1.90. Veel, en dan ook echt veel, meer dan in mijn huidige Volvo V70. Maar inderdaad wel behoorlijk wat minder dan in de 5-zitter. Zou wel nuttig zijn als Skoda daar zelf ook duidelijk in zou wezen. Voor mij is de 7-zitter ideaal. Veel ruimte voor mijn twee grootste kids op rij 2 en een eigen domein op rij 3 voor de de kleinste (nu 9 jaar). Zou rij 3 niet willen missen!
 

maik1

Forumguru
Blij met mijn 5-zitter!:yeehaa:
Heb achterin gezeten in de zevenzitter met iemand van 2 meter voorin, toen zat ik met 1,90 tegen de voorstoel aan.

Ik heb ook foto's gemaakt van de beenruimte als ik achter mezelf ga zitten, ik ben 1m94.

5-zitter, handbreedte ruimte, zeg 10cm:
image.jpeg

7-zitter, ruimte is hier een vingerdikte, zeg 2cm:
image.jpeg

Dit was lastiger om precies te meten, want de voorstoelen zullen niet exact hetzelfde ingesteld zijn geweest, maar dat heb ik wel geprobeerd natuurlijk, maar alles op gevoel.
 

duijt

Forumguru
@maik1 Zo zie je maar weer dat het van de persoon afhangt. Vergelijk mijn foto van de beenruimte op rij 2 in de 7-zitter (eerder al een keer gepost) met die van jou! Voorstoel ingesteld op mijn lengte (1.85m). Nogal een verschil:pieker::jaja:
 

Bijlagen

  • IMG_1266.JPG
    IMG_1266.JPG
    478,5 KB · Weergaven: 117

maik1

Forumguru
Zit jij altijd in nascar stand achter je stuur @duijt :laugh:
Dat is een groot verschil ja. Maar ik zit niet gek ver van mijn stuur af in ieder geval, daar hou ik niet van, armen redelijk gebogen met handen op kwart voor 3. We zullen allebei wel een extreme lichaamsbouw hebben :cheers:
 

jeroen3277

Senior Member
Ook de hoogte gemeten? Ik zag ergens een skoda foto waarbij op rij 2 de hoogte (afstand stoel tot dak) bij 7 zitter 1 of 2 cm meer zou zijn dan bij 5 zitter.

Nu ben ik weer blij met de 7 zitter. Ik ga zelf nooit op rij 2 zitten, behalve misschien bij aflevering en installatie multimedia, dus vind daar afmetingen minder van belang. De kids zijn nog jong, dus groot genoeg voor ze.
 

massis

Senior Member
Ook de hoogte gemeten? Ik zag ergens een skoda foto waarbij op rij 2 de hoogte (afstand stoel tot dak) bij 7 zitter 1 of 2 cm meer zou zijn dan bij 5 zitter.

Nu ben ik weer blij met de 7 zitter. Ik ga zelf nooit op rij 2 zitten, behalve misschien bij aflevering en installatie multimedia, dus vind daar afmetingen minder van belang. De kids zijn nog jong, dus groot genoeg voor ze.

Dat hoogteverschil kan ook verklaard worden bij een panoramadak in 1 van beide, dat scheelt namelijk ook enkele cm dacht ik.
 

marang73

Forumguru
Nu ben ik weer blij met de 7 zitter. Ik ga zelf nooit op rij 2 zitten, behalve misschien bij aflevering en installatie multimedia, dus vind daar afmetingen minder van belang. De kids zijn nog jong, dus groot genoeg voor ze.

Geldt voor mij ook en ben zelf ook niet groot dus nooit last van een paar cm minder ;)
 

maik1

Forumguru
De hoogte heb ik niet gemeten, maar dat zou ook niets duidelijk gemaakt hebben, de 7-zitter had een pano dak en de 5-zitter niet. Bij de 5-zitter had ik veel hoofdruimte over, ik schat 10 cm ongeveer, de 7-zitter met pano had ik nog maar een handdikte of iets minder ruimte tot mijn kruin, nog steeds wel oke dus (en ik heb een vrij lang bovenlichaam voor mijn lengte van 1m94.
 

maik1

Forumguru
Vwb de beenruimte op de tweede rij van de 7-zitter, misschien is daar nog wel iets aan te doen als je dat echt vervelend zou vinden, want de rails op de vloer lijkt op dezelfde plek te zitten als van de 5-zitter, zie deze foto's:

Bekijk bijlage 58105 Bekijk bijlage 58106

Misschien een kwestie van een stopper verplaatsen. Dan moet je natuurlijk wel met de derde zitrij omhooggeklapt rijden anders kan hij sowieso niet ver genoeg naar achter. Niet heel handig misschien, maar toch te gebruiken in sommige situaties (voor het vervoer van 4 grote volwassenen zonder baggage bv ;) ).
 
Vwb de beenruimte op de tweede rij van de 7-zitter, misschien is daar nog wel iets aan te doen als je dat echt vervelend zou vinden, want de rails op de vloer lijkt op dezelfde plek te zitten als van de 5-zitter, zie deze foto's:

Bekijk bijlage 58105 Bekijk bijlage 58106

Misschien een kwestie van een stopper verplaatsen. Dan moet je natuurlijk wel met de derde zitrij omhooggeklapt rijden anders kan hij sowieso niet ver genoeg naar achter. Niet heel handig misschien, maar toch te gebruiken in sommige situaties (voor het vervoer van 4 grote volwassenen zonder baggage bv ;) ).
Ik schat dat de hoofdsteunen van de 3e zitrij ongeveer 5 cm dik zijn. Als je de stopper verplaatst en de hoofdsteunen verwijderd, dan zou je in theorie dus ongeveer 5 cm meer ruimte hebben als de 3e zitrij naar beneden is geklapt.
 

Remels

Nieuw lid
Zo, vanavond even bij de dealer naar binnen gestapt want ze hadden twee beren staan: een ambition 5-zitter en een style business 7-zitter, en toevallig had ik een meetlint bij mij :cheer:
Dus dat werd een wetenschappelijke beenruimtemeting!

...

Super info @maik1 ! :thumbsup: Het valt me wel wat tegen dat je bij de 5-zitter gewoon onder de zetels door kan kijken. Ziet er nogal goedkoop uit vind ik. Ik denk dat ik dan toch maar voor het Canton systeem ga: nog altijd plaats genoeg en dan hoef ik me niet iedere keer te ergeren omdat ik onder de zetels door kan kijken... :D
 

Beertje19

Senior Member
Ben er net achter gekomen dat de kodiaq business style 4x4 NIET standaard koplampsproeiertjes heeft.

Grappig voor een 4x4 SUV vind je niet?
 

Triple4

Actief lid
Ben er net achter gekomen dat de kodiaq business style 4x4 NIET standaard koplampsproeiertjes heeft.

Grappig voor een 4x4 SUV vind je niet?

Ha wist zelfs niet dat deze erop zaten (even gecheckt op de bestelbon op onze versie).
Op de Tiguan Sportline heb ik die ook niet, wel op onze 15 jaar oude Saab met ruitenwissertjes :-)
(Toen gaf VW wel de trekhaak kado en momenteel het schuifdak) :(
 
Laatst bewerkt:
Ben er net achter gekomen dat de kodiaq business style 4x4 NIET standaard koplampsproeiertjes heeft.

Grappig voor een 4x4 SUV vind je niet?

Grappige is dat je Lane assist en blindspot moet nemen om de koplamsproeiers erbij te krijgen. Op zich een vreemde combinatie.
 
Bovenaan Onderaan