Knipperlicht relais....herrieschopper....

Level42

Forumguru
Dingetje wat me vrijwel meteen opviel toen ik van de tijdelijke Passat overstapte op de S3: wat maakt het knipperlicht relais een ongeciviliseerd geluid ! Echt zo'n jaren 80 tik-tok, dat kan ik me van de Passat helemaal niet herinneren en het past ook totaal niet bij een auto als de S3....

Aansluitend de vraag: is dit nog een los relais en is die te vervangen door een (veel) stiller exemplaar ?

Eemspoort

Forumguru
Ik zou me eerst eens afvragen of het wel het relais is wat je hoort.
Is het niet zo dat het knipperlicht getik tegenwoordig synthetisch word weer gegeven?
Wellicht dat dit softwarematig zachter gezet kan worden?

PlannedObsol

Actief lid
Niet meer gebruiken, doen premium-rijders ook niet (vooral bij rotondes):mad:

On topic: ik ben het met TS eens, ik hoor het tik/tok geluid bij knipperen in de S3 duidelijker dan in andere (voorgaande) auto's. In mijn geval als slechthorende best wel handig.

Ik zou me eerst eens afvragen of het wel het relais is wat je hoort.
Is het niet zo dat het knipperlicht getik tegenwoordig synthetisch word weer gegeven?
Wellicht dat dit softwarematig zachter gezet kan worden?
Klopt. Het knipperlichtgeluid wordt tegenwoordig niet meer door een relais veroorzaakt, in principe kan het technisch geheel geruisloos, het klikken wordt gesimuleerd omdat dit verplicht is. In veel gevallen kun je dat wel illustreren door richting aan te geven tijdens het rijden en dan bijvoorbeeld de gordel los te trekken. Omdat voor het waarschuwingspiepje van de gordel veelal dezelfde bron wordt gebruikt zal het "relaisgeluid" stoppen zolang de gordelwaarschuwing te horen is.

Of het softwarematig aan te passen is weet ik niet. Stel die vraag anders eens in het VCDS topic.

Level42

Forumguru
Pffff, echt niets is echt meer tegenwoordig ;)

Maar nu is inderdaad de vraag.......zijn die samples aan te passen of in ieder geval wat zachter te zetten ?
Geluidjes van de Passat waren echt veel beschaafder....

Level42

Forumguru
Ja, die sampletjes voor de tik en de tok moeten toch ergens opgeslagen staan....beetje Star Wars geluiden lijkt me ook wel leuk :tongue:

Ik heb het vermoeden dat het volume ook dynamisch aangepast wordt aan dat van je radio.....dat zou een hoop verklaren want, damn wat klinkt die Canton installatie geweldig :)

Is trouwens altijd het eerste wat ik uit zet, die dynamische volume aanpassing van je audio, welke mafketel heeft dat uitgevonden ? ;);)

ertromp

Forumguru
Klopt. Het knipperlichtgeluid wordt tegenwoordig niet meer door een relais veroorzaakt, in principe kan het technisch geheel geruisloos, het klikken wordt gesimuleerd omdat dit verplicht is. In veel gevallen kun je dat wel illustreren door richting aan te geven tijdens het rijden en dan bijvoorbeeld de gordel los te trekken. Omdat voor het waarschuwingspiepje van de gordel veelal dezelfde bron wordt gebruikt zal het "relaisgeluid" stoppen zolang de gordelwaarschuwing te horen is.

Of het softwarematig aan te passen is weet ik niet. Stel die vraag anders eens in het VCDS topic.
Inderdaad het knipperen gebeurt bij VAG middels de J527 module. Helaas niet te programmeren eventueel verschillende geluiden e.d.

Level42

Forumguru
Nou ik ben onderhand toch aan het twijfelen geslagen.

De dag dat mijn S3 terug was voor het uitlijnen kreeg ik een S2 combi mee.

Viel me meteen op dat de knipperlicht klik-klak veel zachter was dus....even de gordel los en inderdaad (net als bij de O2) hoor je geen knipperlicht geluiden als de "ping" van de gordel klinkt.

Maarrrrrrrrrr, toen ik mijn S3 weer terug kreeg experiment herhaald en.......het knipperlicht geluid gaat gewoon door terwijl ik de "ping" van de gordel hoor ! Het klinkt sowieso heel anders dan bij de S2 en O2 maar goed het is dan ook een nieuwer type...

Kan 2 dingen betekenen: ze hebben een beter systeem die gewoon 2 samples tegelijk kan afspelen of....
er zit weer een ouderwetse knipper-relais in de S3 :shocked::shocked::shocked:

Skoda-MAN

Forumguru
Is het volume van de waarschuwingen niet via het infotainment systeem in 1 van de tig menu's in te stellen?

Level42

Forumguru
Geloof ik niet hoor, ik denk dat ik zo'n beetje alle menu's wel gezien heb.

Je kunt wel de toonhoogte en het volume van de voor- en achterradars instellen.....de toonhoogte.....waarom in hemelsnaam ?? Enige reden die ik kan bedenken is voor mensen die een frequentie dip in hun gehoor hebben, maar dit gaat best wel ver, dan hadden ze het knipperlicht volume ook wel ff kunnen doen ;)

Zou trouwens geen overbodige luxe zijn als er een online boomstructuur van al die menu's beschikbaar zou zijn, je zoekt je af en toe inderdaad een ongeluk.

Kwam er pas achter dat je zelfs een grafische weergave van de verwarming hebt ! Voegt weinig toe maar het is waarschijnlijk omdat het kan, niet omdat het moet ;)

Eemspoort

Forumguru
Aangezien het knipperlicht toch wel een belangrijk deel van de auto is, zul je dat idd niet in een menu terug vinden.
Maar wellicht dat het met zo'n geval van de dealer (VCDS?) wel kan.

Level42

Forumguru
Tsja.....bij een Passat klinkt het wel een stuk beschaafder. Ik ken auto's waar het nauwelijks hoorbaar is...vraag me af of hier echt regels over zijn.

hemi24

Forumguru
Dan zal het geluid bij een BMW ook wel niet om aan te horen zijn, die weigeren ook meestal om de knipperlichten te gebruiken...

Bovenaan Onderaan