Knipperend koelvloeistoflampje

huubvanvugt

Forumguru
Hallo,

Ik ben in het bezit van een Skoda fabia uit 2001. Ik heb deze wagen een paar maanden geleden bij een dealer gekocht.
Nu is mij het koelvloeistoflampje gaan knipperen en steeds als ik de auto aanzet gaat hij ook 3x piepen. Ik heb al eens op internet rond gekeken en de originele boekjes van Skoda gelezen. Hierin staat dat ik de zekeringen moest checken (heb ik gedaan geen enkele gesmolten)en ik heb het peil gecontroleerd. Het pijl staat netjes tussen min en max en de motor blijft ook netjes 90 graden tijdens het rijden.

Iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen? Is het iets met een sensor?

Antera

Donateur
klopt.

je moet hem iets bij vullen. De voelers zijn soms erg gevoelig waardoor ze te snel al aangeven dat er iets niet goed is. Mocht dat niet helpen dan even voeler vervangen.

Ceel

Nieuw lid
waarschijnlijk is het de sensor bij het tankje. Ik heb het ook gehad. je kan dan 2 dingen doen: kortsluiting laten maken door de dealer zodat het lampje uitblijft. Kosten daarvan zijn nog 20 euro ( alleen dan gaat je koelvloeistof lampje nooit meer branden op je dashboard als het peil te laag is. moet je dus zelf in de gaten houden.) of de 2de optie is het tankje vervangen. dat zal iets duurder uit te vallen. De dealer zei tegen mij dat dit vaker voorkomt bij dit type skoda en bouwjaar.

Cuprani

Actief lid
waarschijnlijk is het de sensor bij het tankje. Ik heb het ook gehad. je kan dan 2 dingen doen: kortsluiting laten maken door de dealer zodat het lampje uitblijft. Kosten daarvan zijn nog 20 euro ( alleen dan gaat je koelvloeistof lampje nooit meer branden op je dashboard als het peil te laag is. moet je dus zelf in de gaten houden.) of de 2de optie is het tankje vervangen. dat zal iets duurder uit te vallen. De dealer zei tegen mij dat dit vaker voorkomt bij dit type skoda en bouwjaar.

Ik zou alleen geen kortsluiting maken.. dan weet je zeker dat je zekering er uit brand.
Wat je wel kan doen is er een weerstandje tussen zetten.
Je moet even de weestand meten over de sensor, als je weet welke weerstand dat is moet je die op de stekker aansluiten en de melding blijft weg.

huubvanvugt

Forumguru
klopt.

je moet hem iets bij vullen. De voelers zijn soms erg gevoelig waardoor ze te snel al aangeven dat er iets niet goed is. Mocht dat niet helpen dan even voeler vervangen.

Dan gaan we dat ten eerste proberen. Kortsluiting maken ben ik niet zon fan van dus mocht dit niet werken zal ik eens gaan kijken op ebay of marktplaats ofzo voor een nieuw tankje

Cordoba

Forumguru
Inderdaad eerst even bijvullen van de koelvloeistof. Let wel op dat je bijvult met roze G12-vloeistof die is speciaal voor VW, Audi, Seat en Skoda en is echt anders van samenstelling dan de groen-blauwe universele koelvloeistof die je bij bijvoorbeeld een tankstation koopt. Overigens zit deze G12 koelvloeistof tegenwoordig ook bij Action in het assortiment. Soms moet je net boven het max bijvullen om het piepen en knipperende waarschuwingslampje te laten stoppen. Overigens is het vroegtijdig aangeven dat het koelvloeistofpeil te laag is, een teken dat de sensor op het tankje aan het eind van zijn levensduur begint te komen.

Een nieuw koelvloeistofreservoir met sensor kost je bij de dealer pakweg 20 euro, en dan is ie nieuw. Bij een gebruikte van de sloop is het de vraag of je over jaar niet weer moet gaan vervangen.

huubvanvugt

Forumguru
Ik had het al gezien dat je de G12 vloeistof bij de action kon kopen, die heb ik ondertussen al gehaald. Ik test het eens en mocht hij het dan nog doen ga ik even naar de dealer ;).

Ik laat morgen wat weten ( het regent me net wat te hard om nu buiten even de vloeistof bij te vullen...)

Kensel

Forumguru
Offtopic: Hier is het nu ook ff droog. Gelijk ff olie gepeild, bijgevuld en n.a.v. dit topic e.e.a. nagekeken. Met vlagen is het ff droog en dat noemen ze zomer..

Ontopic: Ik hoop inderdaad voor je dat het opgelost is met wat koelvloeitstof bijvullen.. Zijn altijd vervelende dingen, dergelijke lampjes op je dashboard.. En dan met name problemen met je koelsysteem *spreekt uit ervaring*..

AAtje123

Nieuw lid
Hallo Huub, is een bekende storing,heb hem laatst ook gehad.
eerst sensor bij motor vervangen maar storing bleef.
nadien koelvloeistofreservoir vervangen en probleem was opgelost. Hierin zit een gevoelige sensor die het peil controleerd en gaan snel stuk.
Gr adrie

AAtje123

Nieuw lid
Hee Huub,zag te laat dat cordoba al het advies had gegeven,
Ik heb van cordoba ook al veel goede uitleg en advies gekregen.
Ben ook blij met dit forum en zou zeggen volg het advies van cordoba.
Gr Adrie.

huubvanvugt

Forumguru
Helaas moet ik mededelen dat mijn vloeistofkannetje moet worden vervangen. Had het vloeistofpeil net iets boven max gedaan maar helaas nog de waarschuwing. Maarja hij gaat vandaag toch voor een grote beurt dus maakt die 20 euro ook niks meer uit :tongue:

huubvanvugt

Forumguru
Vandaag heeft mijn skoda een grote beurt gehad, en wat blijkt het is niet het kannetje maar een andere sensor. Heb deze besteld en zit er over 3 weken uiterlijk in gemonteerd. Toch wil ik allen danken die hebben gereageerd!

Cordoba

Forumguru
Huub, kun je ons vertellen welke sensor dan wel het probleem is? Daar leren wij ook van, en kunnen anderen weer mee geholpen worden.

huubvanvugt

Forumguru
Huub, kun je ons vertellen welke sensor dan wel het probleem is? Daar leren wij ook van, en kunnen anderen weer mee geholpen worden.

De naam krijg ik nog te horen, bij deze wel al een foto waar je kunt zien welke sensor het is!

2012-06-28162640.jpg

Bovenaan Onderaan