knerpende voorbanden bij wegrijden

Fleu

Lid
Het valt me iedere keer weer op bij lage temperaturen of als mijn auto lang heeft stilgestaan: knarsende en 'stoterende' voorbanden bij het wegrijden. Mijn Citigo gebruik ik zeker niet dagelijks. Hij staat dan achteruit geparkeerd in een parkeervak recht voor mijn huis. Hij bevindt zich dus haaks op het smalle klinkerstraatje waaraan ik woon. Bij het wegrijden moet ik daarom altijd scherp over die klinkers naar links sturen. Onder bovengenoemde omstandigheden hoor - en voel ik aan het stuur - de voorbanden duidelijk knerpend en stoterig protesteren, alsof ze rechtdoor willen. Wat zou dat zijn? De koude misschien? Of ligt het aan de maat banden, want die zijn iets groter en breder dan bij de meeste Citigo's. (Bridgestones 185-55-R15.) Ze zijn overigens goed op spanning: 2.3 voor en 2.1 achter. Eenmaal onderweg en op temperatuur heb ik nergens meer last van. Iemand een goede verklaring waar dat knerpen en stoten bij het scherp wegdraaien vandaan komt?
 
Laatst bewerkt:

gehaktbal

Forumguru
Jazeker. Dat is gewoon het verschil tussen de wielstand links en rechts. Je wiel aan de buitenkant 'schuift' als het ware over zijn profiel heen. Is normaal, zeker bij kleinere lichtere auto's. En niet alleen bij Skoda.

Meestal is het erger als de banden ouder zijn in combinatie met kouder weer. Kan geen kwaad, niks aan doen.
Als je er per se van af wil: Niet 100% insturen. Of 2 nieuwe banden er op (hoewel dat kraken gewoon weer terugkomt naarmate de banden iets ouder worden).
 

Fleu

Lid
Klinkt erg aannemelijk, Blackswamp. Dat 'schuiven over het profiel', ja zo voelt het precies. Zeer bedankt voor de geruststellende uitleg.
 

Canon-Eye

Forumguru
Nou ben ik niet zo'n doorgewinterde autotechnicus, maar nu vraag ik me toch af waarom ik daarvan nog nooit iets heb gemerkt bij alle voor- of achterwielaangedreven auto's die ik ooit heb gereden in diverse maten en gewichtsklassen. Je zou toch denken dat ook (of júíst) bij voorwielaandrijvers iets van een differentieelwerking simpelweg noodzakelijk is om in letterlijk elke bocht de langere c.q. kortere weg voor het buitenste resp. binnenste wiel mogelijk te maken zonder de aandrijvingscomponenten te ruïneren...
Zie bv. ook:

Wat ik wél merk, althans op droge en strakke betonvloeren zoals in parkeergarages, dat er soms een knerpend geluid ontstaat in met name wat krappere bochten. Maar dat heeft voor mijn gevoel vooral te maken met het feit dat de wielen dan niet meer in een rechte lijn over het beton rollen maar meer "wringend" - en dát effect wordt sterker naarmate de banden breder zijn.
 
Laatst bewerkt:

gehaktbal

Forumguru
@Canon-Eye Het gaat in dit geval niet om het aantal omwentelingen waar je differentieel bij helpt, maar om de wielstand. Bij maximale stuur uitslag staat je binnenste wiel in een andere hoek dan het buitenste. En dat zorgt er voor (bij factoren als: lichtere auto, kouder weer, oudere banden) dat je dat knerpen kan krijgen.
 

Fleu

Lid
Ik heb dit verschijnsel, net zoals Canon Eye, inderdaad nooit eerder opgemerkt bij mijn vorige auto's (waarmee ik op dezelfde manier en vanaf dezelfde parkeerplaats vertrok). Verschil met die andere voertuigen is wel dat het niet eerder zo'n klein wagentje met zulke verhoudingsgewijs brede banden (+ sportvelgen) betrof. Die banden zijn overigens 4,5 jaar oud en hebben pakweg 60.000 km's gereden. Tijdens mijn laatste servicebeurt + keuring kreeg ik overigens van de Skoda-monteur te horen dat mijn profiel nog best oké was, maar dat het gezien de haarscheurtjes misschien toch wel tijd was om aan vervanging te denken.
 

leon-cupra

Forumguru
Heb er met mijn laatste wagens ook enorm veel “last” van. Zeker in kouder weer. Nu, bij mij gaat het wel om sport-type banden met een lage wangdikte. Als ik van mijn oprit rij, die dan ook nog eens een gepolierde beton is, is het zo hard bij mijn Cayman dat ik soms denk “dat gaat niet goed komen”. Vind het iets verschrikkelijk. Precies of er iets mis is met de band en er elk moment kan afschieten.
 

hemi24

Forumguru
@Busso : grappig, ik post net een vergelijkbaar plaatje in een ander topic waar men klaagt over “springende banden” ( bij ver insturen )…
 

Blackciti

Senior Member
Komt door het Ackermann principe. Bij koude natte dagen merk je dat met dan anders. Komt de wegligging op snelheid ten goede.
Vreemd dat dit dan maar relatief weinig voor komt. Ik heb het in al die jaren dat ik in een auto rij, en dat zijn er al zeer veel, nog nooit ontdekt. En neem van mij aan dat ik, ook omdat ik uit de automotive industrie kom, alles hoor aan een auto wat er niet hoort te zijn.
 

Blackciti

Senior Member
Dat fenomeen van het gepiep van banden op de vloeren van parkeergarages bij het nemen van bochten en wanneer je ook bij stilstand aan je stuur draait is ook mij bekend. Maar of stoteren en kraken bij het wegrijden bij koud vorstig weer door het Ackermann principe komt waag ik te betwijfelen. Wat ik mij wel kan voorstellen is, dat wanneer de voorwielen een bepaalde uitslag en stand hebben tijdens het wegrijden, de auto even de neiging heeft rechtdoor te willen terwijl er toch een bocht genomen moet worden. Dat kan in bepaalde omstandigheden wel een bepaalde onwil in de vorm van stoterig gedrag opleveren. Maar een perfecte uitlijning van alle wielen zal wonderen doen voor de auto.
 

Kanerr

Forumguru
Nee hoor, niet in dit geval. Het feit blijft dat de binnenste wiel meer om zijn as draait dan het buitenste, en dan kan je het Ackermann principe krijgen waarbij je 'schuift' over je profiel.
Ik had het bij de Citigo en mijn pa heeft het heel erg bij de Polo maar daarbij komt het denk ik door de oude bandjes.
 

Blackciti

Senior Member
Laten we het er op houden dat het buitenste wiel meer omwentelingen maakt dan het binnenste wanneer je een bocht neemt, omdat de straal van de bocht van het buitenste wiel dan groter is dan die van het binnenste. En dat wordt mogelijk gemaakt door het kroon en pionwiel in de versnellingsbak. Maar dat hoeft beslist geen geknars en gehobbel veroorzaken.
 

hemi24

Forumguru
Even heel simpel: de keus van de stuurgeometrie, dus alle onderdelen die ervoor zorgen dat de wielen in de gewenste stand komen bij het sturen, is altijd slechts een benadering van de gewenste theoretische hoek(en).
Omwille van stabiliteit bij hogere snelheden heeft de fabrikant ervoor gekozen om de kleinste afwijkingen te willen hebben rond de middenstand (bij rechtdoor of flauwe bochten).
Het gekozen compromis is dat er bij het maximaal insturen er dan wat meer afwijking mag optreden. Dit is dus wat jij ervaart als “stoterig gedrag”.

Je kunt uitlijnen wat je wilt, maar aan het mechanisme verander je niets.
 

gehaktbal

Forumguru
Laten we het er op houden dat het buitenste wiel meer omwentelingen maakt dan het binnenste wanneer je een bocht neemt, omdat de straal van de bocht van het buitenste wiel dan groter is dan die van het binnenste. En dat wordt mogelijk gemaakt door het kroon en pionwiel in de versnellingsbak. Maar dat hoeft beslist geen geknars en gehobbel veroorzaken.

@Canon-Eye Het gaat in dit geval niet om het aantal omwentelingen waar je differentieel bij helpt, maar om de wielstand. Bij maximale stuur uitslag staat je binnenste wiel in een andere hoek dan het buitenste. En dat zorgt er voor (bij factoren als: lichtere auto, kouder weer, oudere banden) dat je dat knerpen kan krijgen.


Dus ja. Hier ga ik nu verder niet meer reageren. En als het niet zo is volgens jou @Blackciti, dan is het toch lekker niet zo joh.
 

Canon-Eye

Forumguru
@blackswamp30 Wáár heb ik het gehad over verschillende aantallen omwentelingen??? Nergens toch?
Ik had het aleen maar over het niet in een rechte lijn rollen van wielen - ongeacht binnenste of buitenste wielen. Dat op zichzelf geeft al wringing bij elk afzonderlijk wiel en dit wordt logischerwijze sterker naarmate de betreffende banden breder zijn.
 
Bovenaan Onderaan