"Knappen" of kraken bij sturen

dirkkroneman

Forumguru
Ik heb het volgende euvel: bij langzaam rijden (inparkeren) dan kraakt of knapt er iets.. Als ik stil sta is het ook te horen, alleen wat minder hard. Ik denk zelf dat het de toplagers zijn, maar misschien dat er hier mensen zijn die hetzelfde gehad hebben?

ertromp

Forumguru
En nog niet geheel duidelijk @dirkkroneman : als je stil staat en je gaat dan aan het stuurwiel draaien wat hoor je dan? En je krijgt geen waarschuwingslampje van het stuurwiel te zien op je dashboard toch?
Klinkt in eerste instantie als dat "draaglager"/ toplager aan de voorzijde. Heb je de auto aan de voorkant ook al eens op gekrikt en gekeken of je wellicht speling ziet als je flink aan de veerpoot trekt/duwt?

JvW

Senior Member
Als het alleen in bij volledig insturen dan kunnen het nog de stuuruitslagbegrenzers zijn (er vanuit gaande dat die op een Skoda aanwezig zijn). Likje vet erop en het is over.

Als het altijd is, dan is het toplager van de veerpoot verdachte. Het kan ook nog goed het rubber zijn dat bovenop het lager zit. Als dit versleten is hoor je het ook ongelofelijk kraken, maar dan heb je het ook als je rechtdoor rijdt over een net al te gladde klinkerweg.

dirkkroneman

Forumguru
Hmm wel bij scherp insturen, niet persee bij volledig insturen. @ertromp nee geen waarschuwingslampjes ;) Ook bij stilstand is het wel te horen. Op een bepaald punt (naar links) klinkt er zelfs een soort "klik"

JvW

Senior Member
Als je handig bent: zelf even kijken door de complete veerpoot uit te bouwen. Let op: Daarna moet de auto wel weer uitgelijnd worden.

Andere optie is om bij het (goede!) uitlijnbedrijf de veerpoot te laten bekijken. Voor het uitlijnen moet je daar toch al zijn.

Ook belangrijk: klinkt het maar aan één kant? Dan zit het bij de veerpoten waarschijnlijk. Klinkt het meer bij je stuur, dan kan het ook nog de stuurbekrachtiging zijn. Genoeg vloeistof in het reservoir?

dirkkroneman

Forumguru
Nou ik wil hoogstwaarschijnlijk ook de toplagers gaan vervangen, maar mijn vraag is of er mensen zijn die dit probleem herkennen of ervaring met dit probleem hebben? Setje toplagers zijn de kosten niet, maar indien er mensen zijn die andere oplossingen kennen dan kan ik daar meteen naar kijken als ik de boel los haal :)

Jasper-RS

Forumguru
Nou ik wil hoogstwaarschijnlijk ook de toplagers gaan vervangen, maar mijn vraag is of er mensen zijn die dit probleem herkennen of ervaring met dit probleem hebben? Setje toplagers zijn de kosten niet, maar indien er mensen zijn die andere oplossingen kennen dan kan ik daar meteen naar kijken als ik de boel los haal :)

Ik herken deze klacht niet, maar ik heb wel dat mijn toplager links voor iets klappert bij hard inveren. Hoorde laatst dat toplagers bij octavia / golf 5 wel eens vaker kapot gaan

Monteurtje

Forumguru
Als je handig bent: zelf even kijken door de complete veerpoot uit te bouwen. Let op: Daarna moet de auto wel weer uitgelijnd worden.

Andere optie is om bij het (goede!) uitlijnbedrijf de veerpoot te laten bekijken. Voor het uitlijnen moet je daar toch al zijn.

Ook belangrijk: klinkt het maar aan één kant? Dan zit het bij de veerpoten waarschijnlijk. Klinkt het meer bij je stuur, dan kan het ook nog de stuurbekrachtiging zijn. Genoeg vloeistof in het reservoir?

Waarom moet volgens jou de auto uitgelijnd worden als je veerpoot eronder weg haalt? Bij deze hoeft dat niet. Je verandert namelijk niks aan de wielstanden bij het uitbouwen.

Deze auto heeft geen hydraulisch stuurhuis. Maar een elektro-mechanisch stuurhuis.

JvW

Senior Member
Sorry, dat wist ik niet. Ik heb nog geen Skoda, ik put uit mijn ervaring met Volvo's.

Bovenaan Onderaan