Klopt dit (dubbel massa vliegwiel)?

Een moderne viercilinder diesel geeft om de 180° een krachtige arbeidsslag. Die introduceert een trilling in de aandrijflijn. Door resonantie zorgt die trilling bij een toerental van circa 1600 t/min voor een grote trillingsbelasting in de versnellingsbak. Het twee-massa vliegwiel, ook wel tweedelig vliegwiel genoemd, verlaagt die resonantiefrequentie naar een waarde die buiten het normale gebruiksbereik ligt (400 t/min). Constructief bestaat het tweedelig vliegwiel uit een primair en een secundair vliegwiel. Die kunnen ten opzichte van elkaar draaien tegen twee lange veren met lage veerconstante in. Als de veren worden ingedrukt drukken de windingen tegen een gehard stalen plaat. Dat zorgt voor wrijving. Het is die wrijving die het systeem bij het starten van de motor door de resonantiefrequentie bij 400 t/min heen helpt.

Rond de 1500 toeren vind ik (onze) 1.6 TDI greenline idd flink trillen. Zou dat door een defect vliegwiel kunnen komen? (160dkm gereden)
 
Ik ben geen deskundige op dit vlak maar ik heb wel een topic uit 2011 op dit forum gevonden dat gaat over het vervangen van het 2M vliegwiel. In dit topic wordt ook door verschillende mensen de symptonen beschreven: http://www.skodaforum.nl/forum/i/ervaring-met-vast-vliegwiel-ipv-2-massa-vliegwiel.11701/
Mijn 2M vliegwiel is ook niet al te best meer maar dat merk ik alleen als de motor stationair draait en de versnellingsbak in zijn vrij staat of de koppeling is ingetrapt. Ik hoor dan een lichte tik en m'n toerentalmeter schommelt even maar dit gaat weg zodra ik de motor meer toeren laat draaien.
 

Havana

Forumguru
160k is erg snel. Doorgaans gaan ze wel 200k mee. Je kunt eenvoudig horen of ie kapot is als je de auto afzet met de deur open. Je hoort dan een onmiskenbare rammel. Evt paar keer starten-afslaan-starten-enz.

Bereid je overigens voor op een stevige rekening: ca. 1200 euro. Ben helaas een ervaringsdeskundige!
 

Antera

Donateur
Kan zeker je DMV zijn. Goed luisteren maar normaal gezien moet hij stationair dan ook al trillen en rammelen hoeft niet altijd. Sommige gaan lang mee sommige niet valt niks van te zeggen heeft ook een beetje te maken hoe je met de koppeling omgaat
 

Constant

Erelid
Bij m'n Golf III TDi had ik een megaschade door een losgeschoten vliegwiel bij 170.000 km. Trillingen zijn de eerste waarschuwingen dat een vliegwiel los zou zitten (in mijn geval overigens niet opgemerkt).
 

VEEJAY

Forumguru
Bij 120k was bij mij de (dsg) - vliegwiel aan het einde aan het komen. Dure grap.

Trillingen en/of ratel of tikken
 

jos_br

Actief lid
Vliegwiel kan bij 160dkm wel degelijk aan zijn einde zijn, is echter goed te vervangen met een kleine aanpassing door een vast exemplaar en behalve goedkoper ben je voortaan van dat probleem voortaan af.

Jos.
 
Vandaag het koppelingspendaal (tijdens rijden) iets ingetrapt (nog lang niet bij het ontkoppelpunt) en dan voel ik het koppelingspendaal laagfrequent trillen. Zou dit een probleem met het dubbelmassa vliegwiel kunnen zijn?
 

Cordoba

Forumguru
Zoals jos_br al aangeeft kun je bij (een aantal motoren) het 2m vliegwiel vervangen door een vast vliegwiel: dat is goedkoper en voorkomt kans op herhaling, maar niet ieder blok is geschikt voor die aanpassing.

Wat het probleem betreft: dit is echt een probleem wat je niet via internet vast kunt stellen, zelfs een specialist moet dat zelf even horen/zien/voelen. Ik krijg trouwens de indruk dat je probleem mogelijk in de koppeling zit en niet in het vliegwiel.
 

guillermovh

Nieuw lid
maakt men nog wagens met een gewoon vliegwiel? mijn skoda heeft 270k op de teler en de aandrijfgroep heeft nooit een kick gegeven. Vroeger deed men het beter. Ik moet nu wel naar een ander voertuig uitkijken en hoe minder toeters en bellen hoe beter want het zijn alleen maar kosten. Vliegwiel/koppeling moeten vaak samen worden vervangen en je komt er niet met 1200.
Daarom mijn vraag: wie kent er nog een merk dat geen 2m vliegwiel gebruikt?
 
Monteur van Skoda dealer heeft geconstateerd dat 2m vliegwiel ruist en vervangen moet worden. Gelukkig heb ik nog garantie... Nemen ze dan altijd koppelingsplaat en druklager mee (160dkm)?
 

Desperado

Forumguru
Zou wel heel dom zijn als ze dat niet doen. Mogelijk dat ze een (kleine) vergoeding vragen omdat het misschien niet echt nodig is.
 

dhe019

Actief lid
Ik heb enkele jaren geleden mijn 2M vliegwiel laten vervangen door een enkele... Rijd prima imho en kostte me 700 euro (klus van 2.5 uur door iemand die het vaker deed). De dealer deed me een aanbod van 1800 euro en dat vond ik wat teveel.

Starten is in ieder geval geen enkel probleem.
 
Nu weer hetzelfde probleem... dealer vermoed wederom het dubbelmassavliegwiel en wil dit controleren maar als het , het dubbelmassavliegwiel toch goed is mij het in- en uitbouwen laten betalen... wat vinden jullie hier van?
 

Highway

Forumguru
Eind 2014 opgelost - nu weer last van. Je hebt er dus net iets meer dan 1 jaar geen last van gehad.

Persoonlijk zou ik bij de dealer aangeven dat je toch echt mag verwachten dat een vliegwiel langer mee gaat! Hoeveel km heb je met de auto gereden sinds het probleem voor het eerst was opgelost?
 
Bovenaan Onderaan