Een moderne viercilinder diesel geeft om de 180° een krachtige arbeidsslag. Die introduceert een trilling in de aandrijflijn. Door resonantie zorgt die trilling bij een toerental van circa 1600 t/min voor een grote trillingsbelasting in de versnellingsbak. Het twee-massa vliegwiel, ook wel tweedelig vliegwiel genoemd, verlaagt die resonantiefrequentie naar een waarde die buiten het normale gebruiksbereik ligt (400 t/min). Constructief bestaat het tweedelig vliegwiel uit een primair en een secundair vliegwiel. Die kunnen ten opzichte van elkaar draaien tegen twee lange veren met lage veerconstante in. Als de veren worden ingedrukt drukken de windingen tegen een gehard stalen plaat. Dat zorgt voor wrijving. Het is die wrijving die het systeem bij het starten van de motor door de resonantiefrequentie bij 400 t/min heen helpt.
Rond de 1500 toeren vind ik (onze) 1.6 TDI greenline idd flink trillen. Zou dat door een defect vliegwiel kunnen komen? (160dkm gereden)
Rond de 1500 toeren vind ik (onze) 1.6 TDI greenline idd flink trillen. Zou dat door een defect vliegwiel kunnen komen? (160dkm gereden)