Klik in het gaspedaal bij >40 km/u

Elman83

Nieuw lid
Hallo,

Sinds 3 weken in het trotse bezit van een nieuwe Fabia Combi.
Helemaal blij mee maar het volgende valt mij op:

Als ik de motor start en wegrijdt voel ik, zodra ik de 40 km/u bereik, een "klik" in het gaspedaal. Dit gaat ook gepaard met een mechanische "klik" die duidelijk hoorbaar is. Dit gebeurt alleen als de auto gestart is en de eerste keer 40 km/u bereikt en dus niet als je wegrijdt bij een verkeerslicht en dan de 40 km/u passeert.

Iemand anders hier ook ervaring mee? Morgen voor de zekerheid maar even bij de dealer langs om het te laten nakijken...

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gr. Elroy
 

Cordoba

Forumguru
Is dit niet het vergrendelen van de deuren zodra je de 40 km/u hebt bereikt? (Volgens mij is dat een optie die bij bepaalde auto's is te activeren, vergelijkbaar met de anti-carjack functie maar dan bij 40 km/u i.p.v. 15 km/u.
 

Elman83

Nieuw lid
Hallo Córdoba, nee dat is het niet. Hiervoor hebben we een picanto gehad met hetzelfde systeem. Dat geluid kwam bij 15-20 km/u echt uit de portieren. Dit geluid lijkt uit de omgeving van de pedalen ter komen. Maar ik begrijp dat niemand anders hier op aan slaat en wij wellicht de enige zijn die er last van hebben.
Monteur was gisteren al naar huis, dus maandag maar even regelen.
Overigens, off topic, gisteren ook al de batterijen laten vervangen van de sleutel. Kreeg een melding in het scherm dat deze op waren...

In ieder geval bedankt Córdoba voor het mee denken
 

Cordoba

Forumguru
@Elman83 Het gebeurt regelmatig dat een storend geluid, heel ergens anders vandaan komt dan men oorspronkelijk denkt, vandaar dat ik altijd probeer te bedenken of er andere logische verklaringen zijn. Voor de duidelijkheid wat voor motor ligt er in de Fabia, en heb je een handbak of een DSG.

Wat gebeurt er als je in een andere versnelling dan normaal naar die 40 km/u gaat? (dus bij DSG handmatig schakelen, en bij handbak óf doortrekken in lagere versnelling, of juist iets eerder doorschakelen om zo in een andere versnelling de 40 km/u te bereiken).
 

Elman83

Nieuw lid
Klopt, maar dit komt echt uit de richting van de pedalen. Dat in combinatie met het feit dat je de klik ook voelt in de pedalen.
Er zit een 1.2 tsi met handbak in. Het is wel beter hoorbaar/voelbaar met een " koude " motor. Meestal rij ik dan in de twee, maar soms ook in de drie en dan gebeurt het ook... Maandag maar even langs de dealer... Ik zal jullie op de hoogte houden!!
 

Cordoba

Forumguru
Als het zowel in 2 als in 3 gebeurt, is het dus niet toeren-afhankelijk maar snelheidsafhankelijk (dat was de reden om het in verschillende versnellingen te proberen).
Ik heb het zelf ooit gehad dat ik bij een nieuwe auto bij bepaald toerental iets hoorde rammelen, en het kwam voor mij met zekerheid ergens bij de vooras vandaan. De oorzaak bleek uiteindelijk los binnenwerk in de middendemper van de uitlaat (ongeveer ter hoogte van de voorstoelen), maar door geleiding van het geluid wordt je dus totaal op het verkeerde been gezet. Het feit dat je het in de pedalen voelt, kan komen omdat het uit de aandrijflijn komt, of ergens in de directe nabijheid van de bodemplaat. Als het niet zo strikt snelheidsgebonden was, zou je nog kunnen denken aan een gasklep die zich iets aanpast aan een 'warme' motor na een koude start.
(als ik me niet vergis worden zowel de gasklep (stationair toerental) als de brandstofhoeveelheid aangepast bij koude motor)
 

Alpha

Donateur
Is het niet gewoon de climatronic die automatisch wisselt van uitgang?

Ik hoor ook wel eens zo'n klik (nadat de deuren al dicht zijn) maar ik dacht altijd dat het de clima was.

Mede door het feit dat het geluid mij deed denken aan mijn Corsa als ik manueel de uitblaasrichting wijzigde.
 
Ik heb ook zoiets , maar bij mij is het het rempendaal . Het lijkt dan wel of ie het laatste kleine stukje omhoogspringt zeg maar.
Bij mij gaat het om een DSG Fabia, bij jou ook @Elman83 ?
 
Weet iemand al meer over die klik.
Ik ervaar het namelijk ook.
Als je de auto start en optrekt hoor je de klik. Zowel in 2e en 3e versnelling.
Ik heb geen idee wat het is en de dealer vind het maar een appart verhaal.
 

hemi24

Forumguru
Niet de ingebouwde "kick-down" weerstand in het gaspedaal waar je per ongeluk doorheen drukt?!?
 
Nee zeker niet... het is precies bij 40km/h dat je die klik hoort.
En het is ook alleen te horen wanneer je de auto opnieuw start en dan gaat rijden.
Trek je opnieuw op bij een stoplicht ofzo en je komt dan bij de 40km/h dan hoor je het niet.
 

Vlokkie

Senior Member
Ik ervaar precies hetzelfde!

Brain fart...
Is er misschien relatie met 40 km/h = ook activatie snelheid bochtenverlichting, of uitschakelen hill hold of iets dergelijks?

Ik krijg niet de indruk dat er iets mis is hoor, zeker als ik hier meerdere dezelfde ervaringen lees!
 
Ik denk dat dit te maken heeft met het anti bots systeem (of hoe het ook heet ) onder de 40 km/h zal de wagen zelf remmen als er iemand of iets voor komt . Boven de 40 km/h krijg je alleen een waarschuwing in maxidot .
Lijkt mij hoor , weet zeker . Is iig het rempedaal wat ik hoor bij mij :bloos:
 
Nou de oorzaak voor de klik die je hoort als je de 40km/h bereikt. Is een relais die het start-stop systeem activeert. Dit is wat ik te horen kreeg bij de dealer.
 
Ok. Ja maar dat werkt toch ook onder de 40 km/h . Want als ik stapvoets de straat uitrijd en moet stoppen bij het kruispunt dan slaat de motor al weer af . Rijd ik dan de straat op en 40km/h een stukje verder dan hoor ik toch echt me rempedaal klikken ( dsg wagen )
 
Ooow oke. Misschien is dat bij de dsg zo maar bij de handbak werkt het start-stop systeem niet voor dat die klik geweest is.
 
Bovenaan Onderaan