kleur keuze Fabia 5-deurs hatchback

yeti6

Nieuw lid
Wij zijn voornemens om een Fabia 5-deurs te kopen. Echter we twijfelen over de kleur.
Heeft iemand ervaring met de kleur rood i.c.m. met een wit dak, hoe metname de rode kleur zich zal gaan houden op den duur ?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
 

piair1982

Forumguru
Rood blijft goed mits elk jaar gepoetst. De lak is sterker dan vroegere laksoorten die roze werden...
 

yeti6

Nieuw lid
Dank je voor je reactie Piair. Ik heb dit gevoel ook, maar zie helaas ze ook rondrijden en dan denk ik dat de lol van je auto er na een paar jaar af is.
Ik ben een echte liefhebber en zou het jammer vinden dat deze auto het na een periode niet meer dát heeft.
Ik heb zelf helaas geen ervaring met de kleur rood, ondanks dat ik importeur ben van een hoogwaardige productlijn van onderhouds producten voor auto/motor op basis van polymeren met uitstekende UV-beschermers.
Ik zie wat deze producten doen met mijn eigen Yeti, maar die heeft wel een metallic.
Sterker nog, ik was mijn nieuwe Yeti, zonder te spoelen o.i.d. met 4 liter water, gewoon in mijn verwarmde garage.
Maar ik weet niet of de kleur rood ook een sterke lak heeft. En dan met name wat betreft het verkleuren. Voor de krassen en swirls ben ik niet bang met mijn product.
 

peperskoda

Forumguru
Tegenwoordig heeft een voertuig met een non metallic kleur erop heel vaak ook een extra blanke laklaag. In elk geval is dit bij de duitse merken en hun afgeleiden(waarvan Skoda er 1 is) het geval. Wanneer je dus je lakwerk goed beschermt kun je het verkrijten van de lak(dat is het proces van roze en later wit uitslaan van de lak) heel goed vertragen. Verkleuren doet iedere lak en rood is nog steeds niet de sterkste kleur, maar door de maatregelen bij de fabricage en een goede bescherming kun je toch heel lang plezier hebben van je rode auto.
 

Falcon

Donateur
Wordt dit een Skoda Hatchback 1.2TDI?

Ik vind de Racing Green met zwart dak wel heel mooi staan (RS look).
 

Wallie

Lid
Ik heb een (brandweer) rode, kan je wel zeggen dat deze lak wat zachter is, wat ik vorige winter heb gemerkt: diverse stukjes lak zijn er af gesprongen door steenslag.
 

Polvo

Lid
Ik heb een (brandweer) rode, kan je wel zeggen dat deze lak wat zachter is, wat ik vorige winter heb gemerkt: diverse stukjes lak zijn er af gesprongen door steenslag.

Die ervaring heb ik ook, mijn 9 jaar oude groene baleno zag er beter uit dan mijn 4 jaar oude rode kia cerato.
De lak verkleurde niet, bleef goed glanzen (en ik ben een slechte poetser), maar heel veel krasjes en steenslag beschadigingen.
Zelfs nagelkrasjes bij de portier grepen, die alleen met veel moeite met commadant 4 weg waren te krijgen.
 

corsaar

Senior Member
Kleur is zo persoonlijk Rood met een wit dat zou mijn keus niet zijn.
Wel leuk dat Yeti een fabia koopt.
 

yeti6

Nieuw lid
Kleur is zo persoonlijk Rood met een wit dat zou mijn keus niet zijn.
Wel leuk dat Yeti een fabia koopt.

Ik rij zelf met een Yeti 1.2TSI en mijn vrouw was ook toe aan het inruilen van haar auto. Aangezien ik erg tevreden ben met deze Skoda hebben we besloten dat zij een Fabia 1.2TDI gaat rijden. Met de gehele lijn onderhoudsproducten die ik nu heb en uitvoerig op de Yeti en andere auto's heb getest, ben ik niet erg bang voor verkleuringen, aangezien het op basis is van Poymeren met erg sterke UV-beschermers.
 

yeti6

Nieuw lid
Ik heb een (brandweer) rode, kan je wel zeggen dat deze lak wat zachter is, wat ik vorige winter heb gemerkt: diverse stukjes lak zijn er af gesprongen door steenslag.

Wallie, rood zal idd iets minder hard zijn dan een metallic lak, al hoor ik wel van diverse kanten dat met name de kleur van het gehele Volkswagen concern een erg goede lak is. Mijn collega rijdt nu al ruim 5 jaar met een rode Seat en die ziet er nog steeds perfect uit.
Tevens denk dat de behandeling van de lak met de juiste producten erg van belang is. Zelf rijdt ik een Yeti en ben enorm tevreden over de lijn die ik hiervoor nu gebruik. Metname ook het wassen zonder spoelen is een uitkomst. Ik was hem nu het koud wordt gewoon in de garage met 4 liter water, zonder af te spoelen met een perfect eindresultaat.
Ik bestelde dit eerst uit Engeland, maar er is sinds kort ook een leverancier in Nederland.
Maar we zijn toch maar gegaan voor een rode Fabia met een wit dan 1.2TDI greenline hatchback.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik heb twee jaar gereden in een rode (corrida red) Fabia en geen problemen gehad met de lak.
 

Bijlagen

  • 0184326657001.jpg
    0184326657001.jpg
    10,9 KB · Weergaven: 20

henm

Lid
@ yeti6: Gedurfde keus! Maar wel heel erg leuk!
Wij hebben toevallig vanmiddag bij de dealer een donkergrijze met wit dak zien staan. Minder "wauw" natuurlijk, maar wel errug sportief zo'n dak!
Heb onlangs ook de blauwe met wit dak zien rijden, zag er ook erg flitsend uit hoor.
Maar je moet het durven natuurlijk.
 

yeti6

Nieuw lid
@ yeti6: Gedurfde keus! Maar wel heel erg leuk!
Wij hebben toevallig vanmiddag bij de dealer een donkergrijze met wit dak zien staan. Minder "wauw" natuurlijk, maar wel errug sportief zo'n dak!
Heb onlangs ook de blauwe met wit dak zien rijden, zag er ook erg flitsend uit hoor.
Maar je moet het durven natuurlijk.

Henm. We hebben ook een tijdje zitten twijfelen, omdat we niet wilden opvallen, maar er toch een leuk sportieve auto van wilden maken
Onze keus is toch op de rode Corrida Red gevallen.
We zijn benieuwd.....
 

yeti6

Nieuw lid
Henm. We hebben ook een tijdje zitten twijfelen, omdat we niet wilden opvallen, maar er toch een leuk sportieve auto van wilden maken
Onze keus is toch op de rode Corrida Red gevallen.
We zijn benieuwd.....
 

yeti6

Nieuw lid
Ja volgens de dealer zou hij dit jaar nog worden gebouwd en zal hij januari binnen komen. We hebben hem 2 weken geleden besteld.
 

henm

Lid
@yeti
wat ik niet begrijp...
wij zijn toevallig vandaag nog bij de dealer geweest en daar stond die grijze hatchback met wit dak, maar was géén greenline. Voor de "gewone" fabia was dat witte dak bij te bestellen in een zgn "tourpakket": wit dak + lmv enz.
We begrepen dat het voor de Greenline geen beschikbare optie was...

En wat betreft levertijd: wij hebben onze hatchback eerste week november besteld, en toen was aangegeven begin januari de productie van de hatchback. Vandaag heeft onze dealer gebeld omdat wij Maxidot alsnog hebben bijbesteld, en nu werd vrij stellig gemeld dat de onze eind januari/begin februari in productie komt en dus half februari wordt geleverd.
Benieuwd hoe het gaat aflopen!
 
Bovenaan Onderaan