(kleine) problemen Fabia

rvh

Lid
Hallo allemaal,

Ongeveer een maand geleden heb ik een Fabia 1.4 (50 kw.) gekocht. Hij rijdt in principe heerlijk (ook tijdens de proefrit). Helaas begin ik me de laatste week toch wat zorgen te maken over de staat van de auto. Nu ik er alweer bijna 2000 km. bijgereden heb, komen er toch wat dingen naar voren die me een beetje laten twijfelen over de staat van de auto. Ik zal het even opsommen:

* Bij het starten (nu is het de laatste tijd wel extreem koud) zakt het toerental meteen een fractie van een seconde naar +/- 300 toeren, om daarna stationair op 1000 toeren te draaien. Als ik dan aan wil rijden moet ik redelijk wat gas geven om hem niet af te laten slaan. Maar, ook dan is het nog niet zeker dat hij niet afslaat, hou ik hem niet hoog genoeg in de toeren, slaat hij gerust af. Ik kan dan gas geven wat ik wil, ik zie het toerental alleen maar dalen tot 0, en die auto reageert totaal niet op het gaspedaal.

* Dit heeft misschien ook wat met bovenstaande te maken: Bij een koude motor heeft hij na het weg rijden nogal de neiging om wat te schokken in de 1e en 2e versnelling. Dit gebeurd echt alleen als ik wegrijd, na een paar honderd meter merk ik nergens meer wat van.

* De koelwatertemperatuurmeter in het dashboard. Deze blijft op zijn laagst staan, ook na een rit van ruim 30 km. Heeeeeeeeel af en toe wil hij wel naar 90 C. Nu heb ik ook het idee dat de verwarming niet heel warm wordt, maar gewoon aangenaam (en dan staat hij op zijn warmst). Bij mijn vorige auto was het niet uit te houden in deze stand. Ik weet niet of hier enig verband in kan zijn..

* Achterruit verwarming werkt niet. Aan de zekering ligt het niet (denk ik), deze is nog in orde. Ook de achterruitenwisser doet het niet. Hiervan was de zekering kapot. Deze heb ik vervangen, maar sprong meteen weer kapot. Ook heb ik het idee dat de buitenspiegelverwarming niet naar behoren werkt. Na 20 minuten was de spiegel nog steeds bevroren, behalve de randen waren wat ontdooit.

Zo, dit was het wel zo'n beetje. Hij rijdt dus wel, en maakt me wat rijgedrag betreft toch nog wel blij hoor, maar toch maak ik me zorgen om deze problemen. Ik heb de Skoda voor relatief weinig geld kunnen kopen bij een autobedrijf (€ 3500,-), maar begin toch wel bang te worden dat hij uiteindelijk hoog in de kosten gaat lopen. Aangezien ik echt geen verstand heb van alles wat bij een auto onder de motorkap ligt, ben ik aangewezen op autogarages/dealers/mannetjes. Kunnen jullie misschien een inschatting maken van wat er mis zou kunnen zijn, en wat dingen die ik als leek toch nog zelf zou kunnen proberen?

:crazy:
 

Ronnie

Forumguru
Hallo, welkom op dit leuke,-leerzame forum.....

Wat betreft de toerentalschommeling tip ik op een verontreinigd gasklephuis, zit onder het luchtfilter, uitbouwen en reinigen met event. remmenreiniger.

Koelwatertemperatuur te laag is een openstaande (defecte) koelwaterthemostaat.
Enige remedie: vervangen.

De achterruitverwarming: ik weet niet hoe goed je bent met een multimeter: meten is weten. Bij een in de achterklep aanwezige plus 12v (stekker verwarming) is het dus (gezien het bouwjaar) waarschijnlijk een massaprobleem. (Verbinding naar carosserie reinigen).
Bij de achterruitenwisser ga ik ervanuit dat de as is vastgeroest in de loop der jaren,(motor blokkeert,zekering brandt door)
je kunt hem misschien redden door hem uit te bouwen, het asje dat door de klep loopt iets te verwarmen met een brandertje, en kijken of het nog gangbaar te maken
is, anders zit er niks anders op als vervangen,( sloop, €25,-)
 

EdK

Forumguru
Heb je ondanks de lage prijs nog een Bovag garantie erbij gehad ?
Zo ja dan kun je de verkoper het nog laten repareren onder garantie en anders wordt het zlef aan de slag zoals Ronnie al uitgelegd heeft !

Tevens welkom op dit forum , en denk dat je in alle redelijkheid hier wel met veel dingen geholpen of op weg geholpen kunt worden !
 

rvh

Lid
Bedankt voor de snelle antwoorden.

Helaas geen BOVAG garantie...!

Het schoonmaken van het gasklephuis, is dit een moeilijke klus? Zoals ik al zei ben ik echt a-technisch wat dat aangaat. Ik ben wel bereid om wat te proberen, mits het risico klein is dat ik de boel helemaal "sloop"...

Die defecte koelwaterthermostaat lijkt me een verhaal voor de dealer om te laten vervangen. Enig idee wat hiervan de kosten kunnen zijn ?

Wat betreft de achterruitenwisser, alles wat je aan metaal kunt zijn van buiten zit onder de roest. De ruitenwisser zelf (blad, arm + kapje) is splinternieuw. Wat ik vergeten ben te zeggen: Toen ik een nieuwe zekering erin zette, en de ruitenwisser probeerde, ging deze ongeveer 10 cm. omhoog waarna hij weer stopte. Toen bleek dus dat de zekering weer kapot gesprongen was.
 

nemo

Senior Member
Thermostaat is bij mij ook kapot geweest. Kosten ongeveer E100, niet bij dealer maar garage. Daar zou ik het gasklephuis ook laten reinigen!
 

Ronnie

Forumguru
Wanneer je echt helemaal A-technisch bent zou ik het overlaten aan een monteur,
het beste is n.l. om het hele zaakje te demonteren, te reinigen, en weer terug te plaatsen.
Dit geldt ook voor de achterruitenwisser, kennelijk tipte ik goed want na 10 cm. stopte hij ,wat duidt op een verroeste as (met verdikkingen) welke zichzelf klem draait. Motor loopt dan vast, stroom loopt op, zekering zegt pats!
Themostaathuis kun je eventueel zelf wel doen, slangen verwijderen,(eerst koelwater aftappen) 3 boutjes eruit draaien en dan de themostaat vervangen.(bij de automaterialenhandel zo'n €25,-).
 

bluskabouter

Forumguru
thermostaat is een compleet huis. vervangen bij de dealer kost, schrik niet 169,={goritzlehner in hengelo {o]}.
dit is incl vloeistoffen en montage, mag ook wel voor zo`n prijs.
volgens monteur een zwak onderdeel, wordt uit voorzorg bij aflevering van occasion vervangen.
 

EdK

Forumguru
wat betreft die ruitenwissermotor zou je alvorens de dealer dit te laten doen nog een skunnen proberen met kruipolie in te spuiten en er nog 1 zekering aan te wagen !

Klapt deze er weer vlug uit dan niet verder klooien en als je zelf niet kan sleutelen het laten doen !
 

rvh

Lid
Dat van die ruitenwisser zou ik morgen eens gaan proberen.

Dan het volgende:

Ik heb toch geprobeerd het gasklephuis te reinigen. Dit is gelukt. Ik heb het hele gasklephuis eraf gehaald (weliswaar met ondersteuning van mijn broer, die wat meer kennis heeft), vervolgens helemaal schoongemaakt. Teruggeplaatst, en vol verwachting de motor gestart. Helaas, het heeft niet geholpen. De eerste keer dat ik hem startte ging het prima. Helaas na een stukje (probleemloos) gereden te hebben, de auto geparkeerd, vervolgens weer gestart, en weer het oude verhaal. Het toerental schommelt wat, waarna hij stationair prima draait. Rij ik aan, slaat hij weer langzaam af.

Teleurstelling, en ik heb toch echt het idee dat het gasklephuis goed schoon is. Er zat een hoop roet-aanslag (?) aan de binnenkant van het cilindertje waar de klep in zet. Dit is nu schoon, en de klep zelf is ook schoon...er zou nu niets meer in de weg moeten zitten. Waarschijnlijk zit het probleem toch wat verder :(


Dat thermostaathuis zou ik even moeten kijken waar dat zit, en of dat een beetje te doen is voor mij om er uit te halen. € 169,- bij de dealer is niet niks!
 

Ronnie

Forumguru
Brandt het motorstoringslampje in het dashboard? (de gasklep moet n.l. na uitbouw/reiniging weer in de "basisstand" (ingelezen) gezet worden. Waarschijnlijk loopt de motor in het noodloopprogramma(na een storing gebeurd dit).
Volgens mijn gegevens moet je een AZE/AZF/ATZ/AQW motor hebben, daar zit volgens mij het thermostaathuis rechts naast het inlaatspruitstuk. Door de relatief lage koelwatertemp.(defecte thermostaat) kan de motor ook nog blijven "choken" .

Misschien iets voor @TopSport??
 

rvh

Lid
Er brand geen motorstoringslampje, en we hebben de gasklep in dezelfde stand teruggezet zoals deze stond toen we hem open legde (dicht, maar er zat wel ongeveer een millimeter opening tussen de klep en het binnenste van het gasklephuis).

Ook nog een vraag: Is het schadelijk om lang door te rijden met een defecte thermostaat?
 

nemo

Senior Member
Rijden met een defecte thermostaat is niet slecht, maar ook niet optimaal! Doordat je motor slecht op temperatuur komt heb je meer brandstofverbruik en gaan er meer dingen niet helemaal 100%. Beter is dus wel om te repareren!
 

rvh

Lid
Vandaag wat kruipolie ingespoten. Het vreemde is dat ik wel wat hoorde toen ik de ruitenwisser aanzette, de ruitenwisser ook wat bewoog, en daarna stopte. In tegenstelling tot de vorige keer sprong de zekering nu niet...raar.

Omdat mijn Fabia vrij vies was, heb ik er even met de hoge druk op gespoten. Het lijkt dat deze auto mij helemaal niets gunt, ik spoot het Skoda logo eraf op de grill (zat al wat los schijnbaar). Maar meteen een nieuwe besteld op internet.

Verder moet ik toch maar een keer naar de garage/dealer gaan voor wat dingetjes, en maar hopen dat het niet teveel gaat kosten natuurlijk!
 

cvegreen

Forumguru
Omdat mijn Fabia vrij vies was, heb ik er even met de hoge druk op gespoten. Het lijkt dat deze auto mij helemaal niets gunt, ik spoot het Skoda logo eraf op de grill

Veel mensen gebruiken een hogedruk reiniger om hun wagen te wassen , maar kan je veel mee kwaad doen vind ik , de druk is te hoog naar mijn mening om goed te zijn voor je wagen . Ff je velgen ermee afstomen kan ik nog inkomen , maar de ganse wagen ermee af stomen vind ik zonde , net als die goedkope carwasch toestanden , die maken zo'n enorme krassen in je wagen , ook niet mooi als je het mij vraagt. Efin wie ben ik natuurlijk . Ik spoel eerst mijn auto nat met een gewone tuinslang en daarna met lauw water in de winter en gewoon koud water in de zomer met een scheutje autoshampoo , daarna afspoelen met diezelfde tuinslang en afdrogen.
 

purk

Senior Member
gasklep moet je na reinigen, zoals al eerder beschreven is. In zijn basis stand laten zetten ( inleren ).

Een defecte thermostaat, ruitwismotor en achterruitverwarming en spiegelverwarming wat niet werkt, had je toen je hem kocht ook kunnen controleren op een goede werking.

raar dat je nu net doet of het een hele slechte auto is die je niks gunt.

ook een skoda gaat kapot, blijft een auto....
 
D

Deleted member 2266

Veel mensen gebruiken een hogedruk reiniger om hun wagen te wassen , maar kan je veel mee kwaad doen vind ik , de druk is te hoog naar mijn mening om goed te zijn voor je wagen . Ff je velgen ermee afstomen kan ik nog inkomen , maar de ganse wagen ermee af stomen vind ik zonde , net als die goedkope carwasch toestanden , die maken zo'n enorme krassen in je wagen , ook niet mooi als je het mij vraagt. Efin wie ben ik natuurlijk . Ik spoel eerst mijn auto nat met een gewone tuinslang en daarna met lauw water in de winter en gewoon koud water in de zomer met een scheutje autoshampoo , daarna afspoelen met diezelfde tuinslang en afdrogen.
misschien werk dit als je weinig rijdt. Ik rij +/- 1200 km per week. En met de hand krijg ik na 2 a 3 weken de auto echt niet meer schoon hoor. Het remstof in de LM-velgen en de enorme aangekoekte plak op de achterkant. Heel soms doe ik het wel met de hand maar het is een enorme klus. En trouwens als de wasstraat hem niet helemaal blinkend krijgt dan doe ik daar niet moeilijk over, binnen week is i toch weer zwart, althans in dit seizoen.

Ik was gewoon altijd los bij de wastraat met een spons op een steeltje mijn lampen, handgrepen, spiegels en kenteken achter. Functioneel schoonmaken zullen we maar zeggen :)

Dat hogedruk niet altijd goed is kan ik zeker beamen. Bij mijn andere auto, een Mazda 121 van 14 jaar oud, heb ik de motokap zelf vervangen voor een sloop-kap omdat de coating op de lak helemaal naar de pruts was door een combi van hogedruk en de wasstraat. Eerst zat en een klein plekje op van steenslag maar langzaam aan kwam er steeds meer water onder de coating daar met tot gevolg een 'plak' van 40cm bij 20cm.
 

cvegreen

Forumguru
misschien werk dit als je weinig rijdt. Ik rij +/- 1200 km per week. En met de hand krijg ik na 2 a 3 weken de auto echt niet meer schoon hoor. Het remstof in de LM-velgen en de enorme aangekoekte plak op de achterkant. Heel soms doe ik het wel met de hand maar het is een enorme klus. En trouwens als de wasstraat hem niet helemaal blinkend krijgt dan doe ik daar niet moeilijk over, binnen week is i toch weer zwart, althans in dit seizoen.

Ik was gewoon altijd los bij de wastraat met een spons op een steeltje mijn lampen, handgrepen, spiegels en kenteken achter. Functioneel schoonmaken zullen we maar zeggen :)

Dat hogedruk niet altijd goed is kan ik zeker beamen. Bij mijn andere auto, een Mazda 121 van 14 jaar oud, heb ik de motokap zelf vervangen voor een sloop-kap omdat de coating op de lak helemaal naar de pruts was door een combi van hogedruk en de wasstraat. Eerst zat en een klein plekje op van steenslag maar langzaam aan kwam er steeds meer water onder de coating daar met tot gevolg een 'plak' van 40cm bij 20cm.

Dat zijn argumenten die tellen natuurlijk, ik rij inderdaad niet veel (3000km/jaar vanaf dit jaar . Vorig jaar had ik er een dikke 8000km op een gans jaar). Een enorme klus , ik reken een vol uur om enkel de buiten kant. Zo'n klus vind ik dat niet , maar de wasstraat is inderdaad een pak sneller en gemakkelijker en als je veel rijdt kan ik het wel begrijpen, maar het is wel niet zo goed voor je wagen, dat verandert niet naar mijn mening.
 

rvh

Lid
Dat hoge druk wassen blijft natuurlijk "makkelijk", in 10 minuten is de auto weer helemaal zuiver en blinkt hij mooi.

Dat inleren van de gasklep, is dat echt noodzakelijk? De motor draait nu prima, en doet niet meer moeilijk met wegrijden/starten. Hij deed alleen moeilijk zaterdag, nadat ik het gasklephuis had gereinigd. Kan het zijn dat de gasklep na verloop van tijd (een aantal dagen, en een paar 100 km.) weer in de basis stand terug staat?

Oke, heeeeel toevallig...ik rij 5 minuten nadat ik dit bericht typte weg, en hij deed het weer...welliswaar voor het eerst deze week. Probleem lijkt dus niet verholpen.
 
Bovenaan Onderaan