Klapperend relais bij ruitenwisser

Hallo. De laatste tijd zit het weer niet echt mee en regent het vaak. Wat me steeds vaker opvalt:
Onder, bij mijn benen, hoor ik vaak een relais ratelen. Bij de ruitenwisser voor op interval stand hoor je steeds de enkele tik bij opgaande beweging en een klein tikje bij 0-stand. Wat alleen vreemd is dat tussendoor geregeld een ratelend geluid tussendoor komt. Het is niet te triggeren doorwat voor actie dan ook en ook niet te voorspellen.

Op de route woon-werk, zo'n 20km rijden heb ik het geratel meerdere keren met een interval van een paar minuten. Het lijkt alleen op te treden als ik constant zo'n 83km/h rijd en de ruitenwisser voor op interval. Aangezien het een provinciale weg is met constant verkeer heb ik bijna altijd cruise-control aan. Ofwel, geen rare acties op het gaspedaal.
Andere factoren: airco aan.

Als ik de ruitenwisser uit heb blijft het stil. Toch vreemd. Proefrit gemaakt met een monteur. Zal je net zien dat we niks hoorden. We reden ook niet echt constant. En toen ik onderweg naar huis was, jahoor,constant ergens rond de83 en...rikketikketik.......

De monteur wilde nog niet meteen het ruitenwisser relais vervangen. Eerst even wat andere zaken uitsluiten en testen.
Iemand ook al zoiets gehad?
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk eerlijk gezegd dat de monteur terecht twijfels heeft: ik kan geen logische verklaring bedenken waarom het alleen optreedt bij ruitenwissers op intervalstand, gecombineerd met 83 km/u. Ik verwacht eerder dat er ergens iets trilt, bij die bepaalde snelheid en misschien net de benodigde ruimte als de ruitenwisserhendel in de intervalstand staat.

Kijk eens wel toerental dit is bij 83 km/u en kijk of je het ook hebt als je 83 km/u in de 4e versnelling gaat rijden, of als je hetzelfde toerental als bij de rammel in een andere versnelling rijdt.
 

Antera

Donateur
dit zijn de lastigste dingen om te vinden. Verder blijft de auto dan wel normaal rijden en merk je daar ook iets aan?
 
Ik verwacht eerder dat er ergens iets trilt, bij die bepaalde snelheid en misschien net de benodigde ruimte als de ruitenwisserhendel in de intervalstand staat.
Heb het getracht op te namen. Is me engiszins gelukt. Het is echt geen 'rammeltje', dit klinkt als een relais op tilt.
 

Cordoba

Forumguru
@chr.soethout: ik ken je niet, en heb ook geen idee welke kennis en vaardigheden je bezit. Met in het achterhoofd dat mensen soms met onjuiste halve verklaringen komen voor bijgeluiden, heb ik mijn eerdere reactie geschreven. Blijkbaar ben jij wel iemand die het verschil in geluid kent van een relais en een rammeltje.

Voor je probleem heb ik helaas geen passende oplossing of logische mogelijke oorzaak.
 

Antera

Donateur
Klinkt misschien lastig maar wijs om eens even de onderplaat weg te laten zodat je met je hand bij de relais kan. Als het geluid zich dan voordoet kan je dan met je hand misschien voelen welk relais het is. Dan kunnen we misschien eens kijken waar dat relais voor diend
 
Ik zie een andere thread die jonger is die precies over mijn beschreven probleem gaat. Top!
Nu nog een oorzaak.

Het vervangen van het relais zou symptoombestrijding zijn.

Een verwijzing plaatsen naar het andere draadje lukt me zo even niet. Even een merge uitvoeren evenmin. Mod?
 

robhoekstra

Nieuw lid
wat is een normale prijs voor het opsporen en vervangen van een niet werkend ruitenwisser relais ? Bij een officiële skoda dealer.

Er werd mij ruim 170 euro in rekening gebracht !
 

EdK

Forumguru
eigenlijk nog maar 1 keer een reactie dat er toe doet, maar nog geen duidelijk antwoord voor de vragende partij..

maar ik weet het ook niet hoor ;)

Wel ik kan niet bepalen hoe duur het moet wezen of dat het te duur is geweest zonder een gespecificeerde rekening.
En tsja een relais vervangen is 15 minuten werk, maar het vinden van de storing en dus bepalen van dat het relais defect is kan langer duren.

Als storings / servicemonteur heb ik ook wel een dag naar een storing lopen zoeken in een installatie.
En tsja toen uiteindelijk de oorzaak was gevonden , toen was het ook in 10 minuten opgelost ( tijdelijk of volledig )

Dus vandaar dat ik bij storingen en hoge rekening graag een specificatie en uitleg krijg naar de oorzaak etc van de storing en derhalve kan ik voor mezelf dan bepalen of de prijs dan redelijk of buiten proporties is.
 

Antera

Donateur
Helemaal waar @EdK

Ik ken dat storingszoeken. Dat kost nu eenmaal tijd je moet toch de storing localiseren en vaak is het dan idd paar minuten werk om het op te lossen.
 
Goeden dag allemaal.
Heb over dit onderwerp ook zitten zoeken.
Via een duitse site ben ik er achter gekomen dat het geluid uit het abs/esp komt.
Reden: bij ingeschakeld ruitenwisser wordt "doorgegeven"dat het nat is en om de zoveel tijd worden de remblokken aan de remschijf aan gedrukt om de water of zout film af te halen.
voordeel is dat de remkrachten dan beter zijn.

klinkt logisch.
groeten Jörg
 

Antera

Donateur
Beetje rare insteek. Die geloof ik dan ook echt helemaal niet. Je auto gaat zomaar remmen. Onzin echt onzin. Laat je niks wijsmaken. De remblokken staan al zo minimaal van de schuif dat dit onmogelijk is. Sterker nog water zal er nooit op de schijf zomaar komen mits je door dikke plassen rijd maar verder niet
 
Bovenaan Onderaan