Kinderstoeltjes ISO-fix

Zowel in mijn vorige Skoda als in mijn huidige zit onze oudste zoon in een Britax-Romer Duo-Isofix. Dure stoel, maar veiligheid gaat in dit geval voor alles.
Sinds Mei van afgelopen jaar heeft de oudste er een broertje bij en die zit in een Maxi-cosie cabrio (grappige naam). Wel een gedoe om die met de gordels vast te zetten in de auto, vind ik. Ik zag in de ANWB Kampioen een test van kinderstoeltjes en zag dat er nu ook Maxi-cosie achtige stoeltjes zijn met ISO-fix. Lijkt me ideaal. De kleine groeit echter snel en binnenkort kan ie in de Duo-Isofix van z'n grote broer. Voor de oudste zal ik dan een groep III stoeltje (vanaf 4 jaar) moeten hebben. Eigenlijk ben ik dan op zoek naar een groep III ISO-fix stoeltje, maar dat heb ik niet gevonden.

1. Weet iemand of dat bestaat?

2. Wie heeft ervaring met groep III stoeltje op de achterbank van een Fabia Combi?
 

dorstvlegel

Actief lid
Hoi,

Ik ben momenteel ook een Isofix stoeltje aan het zoeken voor groepIII kinderen. Op de duitse Skoda webside staan alleen maar Isofix stoeltjes t/m groepII, voor verschrikkelijke prijzen. Ook bij Maxi Cosi op de Site staan er geen voor groepIII. Ik ben bang dat ze er niet zijn. /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif
 

smg

Lid
Ik ben zo ook niet tegengekomen, heb er eerlijk gezegd niet uitgebreid op gezocht. Er staat een test van kinderstoeltjes op internet, waar de Römer Kid als beste uit komt. Die gebruik ik inmiddels. Nadeel van dat stoeltje (en waarschijnlijk van nog meer modellen) is dat je het stoeltje altijd vast moet zetten met de riem. Doordat de riemsluiting in het midden zit, is dat een omslachtige handeling. Typisch een 'probleem' waar je het bestaan niet van wist voordat je aan kinderen begon...
 

Fabia

† In Memoriam
Toen ik mijn vorige Fabia kocht met ISO fix ben ik uitgebreid op zoek gegaan naar een kinderstoeltje voor een kind van toen 5 jaar. Enne niet te vinden hoor, wel allerlei stoeltjes voor baby en peuters maar niet voor een kind van 5 jaar. Gevolg: ik heb dus ISO fix in mijn Fabia maar heb dus een gewoon kinderstoeltje zonder ISO fix. En dat vind ik toch een partij krom. Zorg, als je zoiets als ISO promoot, dan ook dat er voldoende stoeltjes voor zijn. Nu heb ik er dus nix aan. /forum/images/graemlins/ahum.gif
 

Potje

Actief lid
@heren-met-isofix-ervaring:
Ik heb net ook voor onze kleine man een Romer Duo Plus aangeschaft met een zogenaamde Top-Tether. Is er ook een bevestigingsoog voor dit TT-systeem in de O2 te vinden?

/forum/images/graemlins/ahum.gif

Betreffende jullie prangende vraag: kijk hier eens. Misschien hebben jullie het al gezien maar het heeft mij geholpen.
 

nomad

Senior Member
Ik kwam zaterdag bij de Baby Dump in Eindhoven een kinderstoel tegen met Isofix voor kinderen vanaf 15kg tot 30 kg (dacht ik)
 

Ericpeeke

Actief lid
Weet je misschien nog welk merk dat was? Ik ben nl. ook op zoek geweest naar groep II/III (15 tot 36 kg.) kinderstoeltjes met Isofix, maar heb er geen kunnen vinden.
 

nomad

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Weet je misschien nog welk merk dat was? Ik ben nl. ook op zoek geweest naar groep II/III (15 tot 36 kg.) kinderstoeltjes met Isofix, maar heb er geen kunnen vinden.

[/ QUOTE ]
Goeie vraag, maar bel ze even. Zaterdag hadden ze er nog 2 staan. Een blauwe en een rode.
Zoek even op babydump in eindhoven en je hebt het nummer. Of www.babydump.nl
 

Ericpeeke

Actief lid
Ik heb contact gehad met Babydump; het merk van het stoeltje betreft een Jané Indy Plus (Spaans merk). Ze zijn wel érg blauw en rood /forum/images/graemlins/crazy.gif. Ik heb even gegoogled voor meer informatie. Het stoeltje wordt via Isofix verankerd, maar heeft geen eigen gordels. het kind moet dus nog wel met de driepuntsgordel van de auto worden vastgemaakt. Voordelen van de Isofix-bevestiging zijn een betere stabiliteit met name bij zijdelingse botsingen, en de verstelbare rugleuning. Ik heb echter geen onafhankelijke test (ANWB, Consumentenbond, ADAC) van dit stoeltje gevonden. Het lijkt mij een vrij exotisch merk. Het lijkt me dat in de toekomst wel meer merken ook groep III-stoeltjes met Isofix zullen gaan aanbieden. Ik wacht dus maar even af, ben nog tevreden met de Maxi-Cosi Rodi's die ik nu heb. Daarvan weet ik in ieder geval zeker dat ze goed getest zijn. In ieder geval bedankt voor de info, Nomad!
 

Octaviarijder

Actief lid
Kijk aub goed uit met het kopen van een stoeltje, want er zit veel verschil in de kwaliteit van de stoeltjes. Er zijn stoeltjes die gewoon slecht of voldoende bescherming bieden. Ik ga voor niets minder dan Romer, kost wel wat maar dat weet je ook zeker dat je wat goeds in handen hebt. Autoweek heeft in het verleden redelijk wat stoeltjes getest.
 

Ericpeeke

Actief lid
En waar je ook op moet letten bij de aankoop van autostoeltjes zijn de 'spectaculaire merkaanbiedingen'. In negen van de tien gevallen betreft het dan overjarige modellen van autostoeltjes die inmiddels door nieuwere (veiligere) versies zijn vervangen. Het scheelt in de naams-aanduiding soms maar een paar letters (bv. bij MaxiCosi Prioro en Rodi: SPS (oud) versus XP (nieuwer en veiliger).
 

Olaf

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Het stoeltje wordt via Isofix verankerd, maar heeft geen eigen gordels. het kind moet dus nog wel met de driepuntsgordel van de auto worden vastgemaakt. Voordelen van de Isofix-bevestiging zijn een betere stabiliteit met name bij zijdelingse botsingen, en de verstelbare rugleuning.

[/ QUOTE ]
Lijkt me logisch dat het stoeltje geen eigen gordels heeft. Dan zou de rugleuning nl. dusdanig dik moeten zijn (vanwege verstevigingen) dat de zitting over de zitting van de achterbank uitsteekt en dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Overigens is het installeren en uitnemen van een dergelijke stoel zonder ISOFix een werkje van 20 seconden. Het vastzetten van mijn dochtertje is ook een handeling van niks.

In mijn ogen is ISOFix het meest geschikt voor de 9-15 kilo stoeltjes aangezien je hier de gordel onderdoor moet wurmen.
 

Hetzer

Forumguru
ik heb zelf een Maxi-cosi Priori Xp , en die komt altijd zeer goed uit de testen, ik heb er ook over nagedacht om het zelfde stoeltje met isofix aansluiting te kopen ( Priorifix), maar die was toch wel een STUK duurder , ik heb nu mijn huidige aangeschaft voor 140 euro ,dit vind ik nog wel gaan, dat was dan wel een aanbieding!!!
 

Octavius

Nieuw lid
Volgens mij (vader van dochter van 5 en zoon van 11 maanden) zijn er geen stoeltjes voor zwaardere kinderen met isofix.
Isofix is een systeem om kinderstoeltjes te fixeren aan de achterbank. Het kind heeft z'n eigen 3 of 5 puntsgordel die weer vastzit aan het kinderzitje. Voordeel van isofix boven vastzetten van de stoel aan de bank is dat isofix beter fixeert.
Grotere kinderen krijgen een stoeltje of stoelverhoger waarmee ze de autogordel zelf kunnen gebruiken.
Zie ook www.kinderzitjes.nl met de nieuwe regels mbt zitjes.
 

Ericpeeke

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Octavius</font><hr />

Volgens mij (vader van dochter van 5 en zoon van 11 maanden) zijn er geen stoeltjes voor zwaardere kinderen met isofix.
Isofix is een systeem om kinderstoeltjes te fixeren aan de achterbank. Het kind heeft z'n eigen 3 of 5 puntsgordel die weer vastzit aan het kinderzitje. Voordeel van isofix boven vastzetten van de stoel aan de bank is dat isofix beter fixeert.
Grotere kinderen krijgen een stoeltje of stoelverhoger waarmee ze de autogordel zelf kunnen gebruiken.
Zie ook www.kinderzitjes.nl met de nieuwe regels mbt zitjes.

[/ QUOTE ]

Het Spaanse merk Jané heeft wel een kinderstoeltje met Isofix voor kinderen tot 36 Kg (groep 2/3). Net zoals bij 'gewone' stoeltjes voor grotere kinderen worden bij de Jané Indy Plus de autogordels gebruikt om zowel het stoeltje als het kind vast te zetten, maar het stoeltje kan ook nog met Isofix worden vastgezet voor extra stabiliteit. Lijkt mij een ideaal systeem, want ik merk dat bij de stoeltjes die ik heb (2x Maxicosi Rodi XP) de stabiliteit minder is dan bij de stoeltjes die ik had toen m'n jongens kleiner waren (Maxicosi Priori). Ik heb echter geen tests kunnen vinden van deze Jané stoeltjes, dus vielen ze voor mij als keuze af. Ik koop geen stoeltjes waarvan ik niet zeker weet dat ze als veilig getest zijn /forum/images/graemlins/2133.gif.
 
Inmiddels heb ik dit stoeltje besteld en ontvangen:

http://www.babycare.nl/product_info.php?manufacturers_id=14&amp;products_id=653

In de auto gezet en nog niet met mijn zoon uitgetest.
Het valt me op dat de ruimte in de Fabia vrij smal is. Het gordelslot zit vlak naast het stoeltje.
Je kunt dat ook zien op de volgende foto:

http://oldpartner.skoda-auto.com/share/mediumsize/FB40150.jpg

Op de plaats waar de Isofix stoel zit voor de jongste, heb ik het gordelslot zelfs achter het stoeltje moeten vouwen, omdat ik dat stoeltje anders niet in de Isofix bevestigingspunten kon klikken. Je kunt dat ook zien op deze foto:

http://oldpartner.skoda-auto.com/share/mediumsize/FB40104.jpg

Het gordelslot voor de rechter achterplaats is achter het stoeltje gestopt.
 

henk_de_bruin

Actief lid
beste vader en moeders
help.
ik ben op zoek naar een stoeltje voor onze dochter van drie die uit de'r oude stoel gegroeid is.

ik heb op verschillende site's gekeken en op www.kinderstoeltjes.nl wel iets gezien: een isofix van romer.
maar bij de anwb staan er in de test geen isofixstoeltjes bj de groep 2/3..
mijn vraag heeft iemand ervaring met een autokinderstoel van romer met isofix en weet iemand of deze ooit getest zijn
veiligheid staat toch erg hoog voor de fam.

gr henk de bruin.
 

Ericpeeke

Actief lid
Volgens mij is dit stoeltje, Romer Kidfix, vrijwel hetzelfde als de 'gewone' Romer Kid, maar dan met als extra Isofix. De Romer Kid werd als 'goed' getest, ook in de test van de Consumentenbond van juni vorig jaar. Dat zal denk ik ook wel iets zeggen over de veiligheid van de Kidfix. Ik ken verder ook geen testresultaten van groep II/III stoeltjes met Isofix.
Let wel op: volgens de typelijst op de website van Romer is de Kidfix in de Octavia 2 alleen maar te gebruiken als het kind kleiner is dan 1.35 m.

En overigens: als autostoeltjes in de aanbieding zijn, wil dat vaak zeggen dat er een nieuw, (meestal veiliger) model op komst is. Maar deze Kidfix staat nog wel in de Romer-catalogus van 2007, dus dat zal nog wel even duren.
 

henk_de_bruin

Actief lid
bedankt voor je reactie
ik ben heel wat wijzer geworden,ook door de website van romer.
ik denk dat dit hem wordt.
gr henk
 
Bovenaan Onderaan