Keyless entry met walk away locking functie - hoe dan?

The Vipe

Actief lid
Inmiddels in het bezit van mijn Phoenix Orange Octavia, erg blij mee! Deze auto zou ook de optie "Keyless entry met walk away locking functie" moeten hebben volgens de brochure. Maar voor zover ik nu heb ervaren moet ik de auto toch echt steeds zelf op slot doen door op de deurgreep te drukken. Indien ik simpelweg wegloopt, blijft de auto gewoon open. Ik zie ook nergens een menu-optie o.i.d. om dit in te stellen en de handleiding geeft ook geen uitsluitsel. Iemand enig idee hoe deze "walk away locking functie" zou moeten functioneren?

Antera

Donateur
Kijk in je menu of het erin zit maar alleen bij benaderen zover ik alles heb gezien. VAG vind dat je zelf bewust je auto op slot moet zetten zover ik tot op heden heb gezien.

Benieuwd of iemand het hier werkend heeft

Arjan1985

Forumguru
Ik weet niet of ik mag reageren, omdat ik een Octavia 3 fl keyless heb maar ik vroeg mij dus exact hetzelfde af.

Echter:

Wat ik wel ervaar (als vervelend) is dat als ik de auto niet op slot doe (expres) en in de buurt blijf staan de auto dus wél vanzelf op slot gaat. Zoals in de handmatige wasstraat. Of als ik op 100 meter de auto van het slot haal, naar de auto loop en te lang wacht met instappen. Na 1 a 2 minuten gaat de auto op slot.

Echter:

Parkeer ik de auto voor m’n deur en niet op slot. Dan gaat de auto niet vanzelf op slot en blijft die “open”.

Berghuis

Donateur
@Arjan1985 de auto zal vanzelf weer sluiten als er geen deuren worden geopend. Dus als je je auto ontgrendeld en geen deuren open doet gaat het slot er vanzelf weer op.
Dat verklaard dus ook dat de auto niet automatisch op slot gaat nadat je de auto verlaat, dus uitgestapt bent.

Verder ben ik niet bekend met de walk away lock functie zoals @The Vipe omschrijft, wel de easy open functie als je bij je auto bent dat die automatisch ontgrendeld. Ik vermoed dat je de facelift O4 hebt ontvangen?
Maar zoals @Antera zegt zal zoiets wel ergens in het menu moeten staan en zal je mogelijk de gewenste functie op die manier moeten inschakelen.

Canon-Eye

Forumguru
Dat de auto zichzelf weer op slot zet als er teveel tijd verstrijkt voordat er een deur wordt geopend nadat je 'm hebt ontgrendeld (op afstand dan wel door de deurklink aan de binnenkant aan te raken) is alleen maar logisch. Immers, dat ontgrendelen zou per ongeluk gebeurd kunnen zijn.
Maar: dit "verklaart" op zichzelf nou juist helemaal niet dat de auto na het uitstappen en weglopen niet vanzelf op slot gaat. Waarom zou het ene logisch moeten voortvloeien uit het andere? Voor ontgrendelen EN vergrendelen (buiten bovengenoemde veiligheidsmaatregel) is een nadrukkelijk seintje nodig, hetzij van de afstandbediening, via een sensor of de schakelaar in het interieur.

Zo'n "walk away vergrendeling" kan natuurlijk best (o.a. veel Renaults hadden dat al jááááren geleden) maar dat is een afzonderlijke functie. Of die op de O4 aanwezig of leverbaar is (en dan wellicht via de instellingen aan- of uitgezet kan worden), zou ik niet weten - maar als het in de brochure staat is dan zou je zoiets wel verwachten. Met dien verstande dat dit wellicht niet in alle landen leverbaar is - Pon heeft er immers nogal een handje van om een eigen beleid te voeren v.w.b. de mogelijke opties.

Antera

Donateur
Bij Kessy weet de auto waar de sleutel zich bevind. De auto heeft namelijk diverse sensoren die een radarbeelden om de auto heen leggen. Zo weet de auto of de sleutel in de buurt van de auto is of niet. De reden van op slot gaan snap ik wel. Het is namelijk zo als je zelf al van de auto weg loopt terwijl er nog mensen in zitten zullen de deuren zich vergrendelen. Iedereen in de auto kan dan nog wel uitstappen maar die betreffende deur zal niet meer afgesloten zijn.

Om te voorkomen dat dit gebeurd moet de bestuurd bewust zijn met het afsluiten van de auto.

Meest logische verklaring

The Vipe

Actief lid
Eureka! Dit is wat ik zocht, bedankt! Er zaten nog wat opties verstopt die ik niet had ontdekt, zoals het automatisch openen van de afdekhoes bagageruimte bij openen kofferklep. Anyway, de auto opent én sluit nu automatisch bij het komen aanlopen of weggaan. Het betreft inderdaad een 2024 facelift uitvoering vannde Octavia.

Laatst bewerkt door een moderator:

The Vipe

Actief lid
Toch raar dat @Patron dit dan wel uit de handleiding weet te halen…
:lezen:

Maar goed, op deze manier verbreden we met z’n allen onze kennis! ;)
De papieren handleiding geeft inderdaad geen uitsluitsel, wellicht biedt de digitale meer informatie. Die ga ik inderdaad maar eens opzoeken...

Okkie73

Senior Member
Even ter waarschuwing voor allen : bij alleen ontgrendelde kofferbak (via de AB) nooit de sleutel (bijvoorbeeld in een jas) in de kofferbak leggen en de kofferbak weer electrisch sluiten met de drukknop. De klep gaat gehoorzaam dicht en je komt nooit meer in de auto als je geen 2e sleutel bij je hebt (eigen ervaring) ik had het geluk dat ik de Skoda app geïnstalleerd had waardoor ik op de laatste restjes accusap van mijn mobiel i.c.m. een slecht dekkend Duits netwerk ternauwernood de auto weer kon ontgrendelen. Anders was ie gewoon afgesleept door de leasemaatschappij.
Ik blijf het vreemd vinden dat de auto de sleutel registreert (weet dat deze zich in de auto bevindt), weet dat de deuren vergrendeld zijn en tóch de klep weer dicht laat gaan en op slot doet. Sleutel er in, baasje er uit.

Kwam je dan blijkbaar niet meteen achter;

Beveiliging tegen per ongeluk achterlaten van de sleutel in de wagen
Als de sleutel in de wagen wordt achtergelaten, wordt de wagen automatisch ontgrendeld. Als bin- nen circa 45 s geen portier wordt geopend, wordt de wagen automatisch weer vergrendeld. Als de sleutel in de bagageruimte wordt achtergela- ten, kan de bagageruimteklep binnen 2 minuten wor- den geopend.

Canon-Eye

Forumguru
Dat is de theorie, @Disaster-Master , maar de praktijk is weerbarstiger.
Als ijn vrouw en ik 1 ochtend in de week vroeg gaan zwemmen, dan hebben we beide sleutels bij ons ivm los van elkaar boodschappen doen ná dat zwemmen. Het is wel eens gebeurd dat er één sleutel in de auto achterbleef en dat toch alles op slot was gebleven - en daar zat zowat anderhalf uur tussen. Zou dus niet moeten kunnen, maar toch...

Ik zou er dus maar niet op gokken. Daarom komt de sleutel eigenlijk nooit uit mijn broekzak, tenzij de Keyless niet reageert (ontgrendelt). Dat gebeurt soms als de auto een aantal dagen heeft stilgestaan; het lijkt erop dat het systeem dan in een soort slaapstand schiet. Na 1x gebruik van de afstandbediening werkt het weer normaal.

hemi24

Forumguru
Bij de O2 is me dat al een keer overkomen (sleutel in de kofferbak) en ik kan je vertellen: die gaat echt niet open, ook niet binnen die eerste twee minuten…!
Enige wat helpt is een reservesleutel (of ruit inslaan)!
Ook de ANWB kreeg de auto niet open en die hebben uiteindelijk met 2 man alle trucjes geprobeerd die ze kenden…
Sindsdien gebruik ik het knopje voor de kofferbakontgrendeling bijna nooit meer bij VAG auto’s.

Rallye

Forumguru
Ik heb dat ook een keer bij de Octavia gehad, maar die had dan ook geen KESSY.

Begrijp ik nu goed dat het bij de auto van @The Vipe net zo werkt als bij alle VAG’s met KESSY - dus altijd een vingerbeweging nodig?

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Een vergelijkbare fout is mij héél lang geleden al overkomen: ik had mijn kever 1200N (1970) aan de rechterkant (stoepkant) opengemaakt om iets uit de "kattenbak" (bergruimte achter de achterbank) te pakken. Daar had ik beide handen voor nodig, dus het sleuteltje legde ik even op een stoel. Spullen pakken, rechterdeur knopje naar beneden met een elleboog en dichtgooien met een knie... oeps!

Les voor altijd geleerd: sleutel "woont" sindsdien in mijn linker broekzak en ging daar na elk gebruik meteen in terug. Later met centrale vergrendeling kon ik de afstandbediening op gevoel hanteren, dus om alleen iets te pakken of op te bergen kwam die niet eens uit de zak. Met de huidige kessy al helemaal niet: de kofferbak kan worden geopend zonder dat de rest van de auto van slot gaat. Vind ik wel praktisch bij het boodschappen doen en zo; nooit een sleutel in mijn hand, dus ook geen kans om die per ongeluk in de auto achter te laten.

The Vipe

Actief lid
Ik heb dat ook een keer bij de Octavia gehad, maar die had dan ook geen KESSY.

Begrijp ik nu goed dat het bij de auto van @The Vipe net zo werkt als bij alle VAG’s met KESSY - dus altijd een vingerbeweging nodig?
Wat bedoel je met een vingerbeweging? In mijn beleving is dat NIET nodig, ik kan nu de deur achter mij dicht gooien en zonder verder nog iets te doen bij de auto weglopen, waarna hij zichzelf op slot gooit als ik ver genoeg van de auto weg ben.

Bovenaan Onderaan