Keuze nieuwe leaseauto

M@rco-t

Nieuw lid
Na het annuleren door de leasemaatschappij en de importeur van mijn bestelde Skoda Octavia hatchbak DSG business edition met opties op 1 maart :( , ben ik helaas aangewezen tot een nieuw bestelproces binnen Arval waarin ik helaas momenteel niet meer kan kiezen uit de Octavia op dit moment i.v.m. een te hoge cataloguswaarde en het ontbreken van de hatchback in de prijslijst.

Buiten de huidige leaseauto welke ik rij (Ford Focus) ben ik mij aan het oriënteren tot de "kleinere" Skoda Scala. Ik kan deze met DSG en handbak bestellen in de Monte Carlo uitvoering (en alle uitvoeringen daaronder) zelfs dan blijft er nog ruimte over voor enkele opties, kleuren en 17" of 18" velgen.

Mijn vraag is echter welke voordeel heeft het om de optie Navigatie erbij te bestellen a €890,-. Ik begrijp dat het scherm groter is 9,2" er kaartweergave is tussen de "klokken" in het dashboard, maar zijn er audio technisch (vermogen of kwaliteit speakers) nog meer verschillen t.o.v. de radio met 8,25 inch scherm?

Zelf gebruik ik nog maar zelden de autonavigatie van de Focus Sync3, omdat ik veelal met Apple Carplay navigeer incl voicecontrole (Siri ;)).

De eerste proefrit staat voor deze week gepland en ben dan ook erg nieuwsgierig of de Scala welke in basis in het >B-segment zou moeten opereren een eventuele goede vervanger is voor de C-segment Focus.
 

Lean79

Nieuw lid
Sinds ik CarPlay heb, gebruik ik persoonlijk werkelijk nooit meer de vooraf geïnstalleerde navigatie. Kan me goed voorstellen dat je in dat geval andere opties aanvinkt.
 

1983jeroen

Forumguru
De kaart tussen de klokken ziet er leuk uit, maar in de Octavia IV die ik te leen had kon dat alleen met de ingebouwde kaarten en niet die van Google Maps.
Aangezien de kaarten via Carplay en Android auto toch actueler zijn en de navigatie meestal ook beter is heeft het voor mij 0 meerwaarde om deze optie te hebben.
Uiteindelijk heb ik de weergave bijna de hele tijd op "gewone" tellers gehad.

Heeft de dealer wellicht beide uitvoeringen staan zodat je de verschillen zelf kunt proberen?
 

M@rco-t

Nieuw lid
Waar ik de proefrit ga maken betreft een Pouw vestiging welke de MonteCarlo heeft met het 9,2" navigatie scherm. Mogelijk hebben ze nog een tweede hands Scala of Kamiq staan welke het basis 8,25"scherm heeft. Ik vind het persoonlijk wel mooi, maar het gebruiksgemak van een "oldskool" draaiknop kan ik ook wel waarderen net als de "analoge" bediening van de climate controle.

Zijn er audio technisch nog verschillen tussen beide modellen dat iemand weet want ik hou wel van een goed stukje "muziek" in de auto.
 

Bakkertje

Forumguru
Zover ik weet zit er geen verschil in luidsprekers en hebben ze allemaal dezelfde 8 luidsprekers aan boord. Verder kan ik me niet voorstellen dat er andere versterkers toegepast zouden worden tussen de gewone of grotere navigatie. Dus op dat gebied ga je geen verschil merken.

Check wel even (en laat het ook vastleggen) dat er inderdaad carplay op de auto zit en dat die optie ook geactiveerd is.
 

M@rco-t

Nieuw lid
Carplay is dus niet iets dat standaard geactiveerd is? Mag toch wel aannemen dat men dit kostenloos activeert.
 

Canon-Eye

Forumguru
De inbouwnavigatiesystemen van VAG vind ik al zo lang als ze bestaan zodanig onaantrekkelijk geprijsd dat ik er bij nieuwe auto's nevernooit voor heb willen kiezen. Niet alleen veel te duur, maar ook nog structureel járen achterlopend, - en dat zelfs met de "nieuwste" updates, waarvoor ze in de beginjaren ook nog veel te veel geld durfden te vragen.
Updates zijn dan tegenwoordig wel gratis, maar structureel en ergerniswekkend achterlopen doen ze nog steeds - dat merk ik bij mijn huidige auto. Die kocht ik gebruikt en dat beperkte de keuzevrijheid, dus vanwege andere (wél gewenste) eigenschappen heb ik die Amundsen maar op de koop toe genomen.
Als je de keuze hebt, besteed dan het budgetoverschot aan iets nuttigers of prettigers.
 

M@rco-t

Nieuw lid
Afgelopen zaterdag proef gereden bij Pouw met de nieuwe Scala in Monte Carlo uitvoering en 18" met handbak dat wel, maar ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was door de ruimte voor en achterin, het zicht rondom, de souplesse van de 1.0 TSI met 200nm. Maar ook het audio (navigatie systeem) klonk best goed moet ik zeggen. Hij doet met de binnenruimte niet onder voor de Focus al lijkt het gevoelsmatig minder ruim door de zwarte hemelbekleding, maar het panodak maakt dat weer goed en wat een hoofdruimte nog! T.o.v. de Focus iets minder "dynamische" rijders (stuur) auto net iets meer op comfort gericht net als de Octavia. Maar hij smoelt persoonlijk wel beter. Jammer van die trommelremmen achter met deze open velgen, puur een kostenbesparing weer.

Nog even met de verkoper gezeten m.b.t. de opties en de audio en hij gaf ook aan dat de verschillen zo zijn als ik al had omschreven. Stem bediening is natuurlijk een verschil nog, maar met Apple Car play heb je Siri en is dat "gemis" deels opgelost. Web radio heeft deze ook maar in Nederland blijkt dat niet ondersteund te zijn, dus een optie die wel staat omschreven maar helaas niet toepasbaar is.

Nog even een offerte meegenomen van een O4 met automaat voor de leasemaatschappij stel dat..., maar ik moet zeggen dat de Scala inmiddels hoog op de shortlist is komen te staan in Monte Carlo uitvoering. Niet verwacht maar serieus een leuke prettig auto om mee onderweg te zijn.
 

Bijlagen

  • 16.jpg
    16.jpg
    319,6 KB · Weergaven: 34

JeSko

Forumguru
Je hebt met een 1.0 niet meer stopkracht nodig achteraan, maar ja voor het oog is het wel triestig idd. Zal vast een ombouw conversie voor te vinden zijn. Mooie auto verder de Scala, zwaar ondergewaardeerd model!
 

M@rco-t

Nieuw lid
Voor de stopkracht en dagelijks verkeer vast niet meer nodig. Ik wil hem alleen ook met trekhaak bestellen gezien de toekomst misschien een lichte caravan er achter zou moeten kunnen. T.o.v. de Focus welke maar 1000kg in de 1.0 handbak uitvoering mag trekken welke ook op de shortlist staat, zou deze Scala 1200kg geremd moeten kunnen trekken.

Iemand ervaring met een Scala of Kamiq en zijn trekcapaciteit ergens op de max. (1200kg)?
 

Bakkertje

Forumguru
Je zou eens op caravantrekker.nl kunnen kijken hoe een scala met een caravan overweg kan.
Persoonlijk denk ik dat dat prima zal gaan, er zijn op het forum vast mensen die een caravan achter een 1.0 hebben die hier wat over kunnen vertellen.
 

1983jeroen

Forumguru
Ik had de 1.0 in mijn vorige Octavia. Eerst met een caravan van max. 1000kg, later 1 van max. 1300kg (wat de Octavia ook mag trekken)
De motor kan het prima aan.
Soms wat meer schakelen dan met een zwaardere motor, maar ik was positief verrast!
Ook in het buitenland goed te rijden. Wel temperatuur in de gaten houden van de motor. Als die oploopt een beetje gas terugnemen en 1 versnelling lager, dan komt het snel weer goed.

Mooie auto verder!
 

Canon-Eye

Forumguru
Wel temperatuur in de gaten houden van de motor. Als die oploopt een beetje gas terugnemen en 1 versnelling lager
Een veel vroegere indicatie voor de toenemende belasting van de motor is het actueel verbruik. Daaraan zie je zelfs al direct wanneer je een vals plat gaat beklimmen, terwijl je voor je gevoel nog op een vlakke weg rijdt, dus al vóórdat de olietemperatuur toeneemt.
 

hemi24

Forumguru
Als je iets jonger bent, zou je het ook aan het motorgeluid kunnen horen, wanneer de motor het zwaarder krijgt…
Als je niet op de CC rijdt, merk je het ook wel aan de stand van je rechter voet!
 

Rallye

Forumguru
Wat is er dan niet ondersteund aan webradio, dan? Een dataverbinding met je telefoon of MB‘s van Cubic is toch het enige dat daar voor nodig is?
 

hemi24

Forumguru
Feitelijk is je snelheid dan al afgenomen…

Maar terug on-topic: er zijn meerdere personen hier die met de 1.0 TSI prima een caravan trekken!

Over welke vermogensvariant hebben we het trouwens, aangezien je aangeeft dat de auto achter trommelremmen heeft…?
 

EdK

Forumguru
Dat is dan in gunstigste geval de 95Pk versie volgens mij.
De 110Pk heeft wel schijf achter maar in algemeen dan ook de DSG
 
Bovenaan Onderaan