Keuze motor F2

Ronimo

Nieuw lid
Hallo,
Ik ben nog geen Skoda-rijder maar overweg wel de stap.
Rijd nu met een Peugeot 306 break en heb testrit gedaan met een 207SW.
Viel mij een beetje tegen kwestie kofferruimte.
plus de prijs is er niet op vooruit gegaan.....
De Huidige Combi in de ambientuitvoering spreekt me wel aan.
Heeft er al iemand ervaring met de 1.4 TDI(80PK).
Of is de 1.9TDI een betere keuze?
Mijn grootste vraagteken is benzine of diesel daar ik nu jaarlijks een 13000 km afleg.
Zou evnetueel de 1.6 benzine kunnen overwegen.
alvast bedankt voor de eventuele reactie's
 

Skodaat1

Nieuw lid
Hoi Ronimo.

Ik rij een Skoda Fabia II Sport met de 1.4 TDI (80pk). Ik ben zeer tevreden over de performance van de motor. Maarrrrrrr....

Ik heb dan ook geen probleem met het motorgeluid en dat is lang niet bij iedereen zo. De TDI staat niet bekent om z'n raffinement en de drie-cilinder TDI is nog net iets duidelijker aanwezig. Van mij mag je een motor echter best horen (binnen grenzen natuurlijk). Als je 13000 km aflegt is een 1.6 waarschijnlijk ook goed te doen (en stiller).

Met vriendelijke groet,

Patrick
 

tomh

Nieuw lid
13.000 per jaar maar en dan een diesel? Moet je niet doen. Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe auto (is een Fabia II geworden die ik sinds vorige week donderdag heb!) is mij door verschillende dealers verteld dat het omslagpunt voor een nieuwe diesel pas bij de 30.000km per jaar ligt. Dus met de 13.000km van jou zal een benzine goedkoper zijn. Ik rij nu met de 1.4 16V motor (85pk) en die bevalt me prima. :)
 

joergarms

Senior Member
Als het je qua kosten niet teveel uitmaakt, zou ik lekker voor een diesel gaan, dat zijn toch heerlijke motoren!!
Mijn volgende auto wordt ook een diesel, genoeg kilometers of niet, ik blijf die motoren zo fijn vinden, dat ik de meerkosten in wegenbelasting daarvoor wel overheb.
ik vind 30.000 km erg hoog als omslagpunt, ik heb me toendertijd door mijn dealer laten voorrekenen dat het tussen de 20.000 en 25.000 ligt.
 

fabtdi

Lid
Hoi Ronimo,

Ik heb uitgebreid zitten rekenen of ik een benzine, diesel 1.4 of diesel 1.9 zou nemen. Als ik ook afschrijving en advieskosten voor onderhoud meeneemt kom ik op een omslagpunt van rond de 26.000 km. Als je dan door rekent wat een het verschil is tussen een benzine of diesel kom ik op een verschil per maand van maximaal 100 euro. Bij ongeveer 13000 per jaar kom ik er op uit dat een diesel 1.9 ongeveer 80 euro duurder is dan de benzine 1.4. Een diesel 1.4 zou ongeveer 60 euro duurder zijn.

Ik rij de komende 2 jaar nog ongeveer 35000 km per jaar en daarna nog maar ongeveer 12000. Alleen al voor het karakter van de diesel heb ik gekozen voor de 1.9 tdi. Deze motor kun je veel makkelijker met een laag toerental rijden dan de 1.6 benzine. Ik heb vandaag beide auto's kunnen vergelijken en vond de 1.6 benzine gewoon traag tenzij je hoge toeren draait. Diesel is veel soepeler. Als ik voor een benzine zou moeten kiezen zou ik de 1.4 nemen.

Zelf heb ik vandaag de fabia 2 combi sport 1.9 tdi besteld.
Dit is voor mij de fijnste uitvoering.

Groet en succes met de keuze
fabtdi
 

Ronimo

Nieuw lid
Heb je met de 1.6 benzine gereden?
Bij ons in Antwerpen en omstreken kan je die nergens proef rijden.
Ze geven altijd een 1.4 tdi(80pk)mee...
Ik zou graag een beetje power hebben zodat ik bijvoorbeeld tijdens mijn jaarlijkse vakantie in Duitsland niet te hard moet afzakken in snelheid.
Alvast bedankt voor de info
 

Fabia

† In Memoriam
Je moet toch wel kunnen proefrijden met een 1.6 benzine? Kan je niks regelen bij een dealer?
 

fabtdi

Lid
Heb je met de 1.6 benzine gereden?
Bij ons in Antwerpen en omstreken kan je die nergens proef rijden.
Ze geven altijd een 1.4 tdi(80pk)mee...
Ik zou graag een beetje power hebben zodat ik bijvoorbeeld tijdens mijn jaarlijkse vakantie in Duitsland niet te hard moet afzakken in snelheid.
Alvast bedankt voor de info

Ik had graag ook de 1.4 tdi willen proberen, maar die was hier nergens beschikbaar. De 1.6 benzine kon ik bij 3 verschillende dealers in Nederland probleemloos proberen. De 1.9 tdi was wat moeilijker, die was maar bij 1 dealer beschikbaar.

De 1.6 benzine vond ik wat tegenvallen. Laag in de toeren weinig koppel en pas boven de 3000 toeren echt kracht en dus snelheid. Wel erg stil ! Nu moet ik wel bekennen dat ik een diesel fan ben en uit een volvo v70 D5 met 163 pk kom. Als ik de kracht van de 1.9 tdi vergelijk met de volvo heb ik niet het idee dat de fabia langzamer is. Vooral onder de 2000 toeren is de fabia eerder sneller dan langzamer. Ik heb het idee dat je met de 1.9 tdi zeker niet onderbedeeld bent en in Duitsland heel goed mee kunt komen. Je trekt er menige andere auto mee uit. Een vergelijking met de 1.4 tdi kan ik helaas niet maken, maar ik stap eind april met een blij gezicht uit de volvo in de fabia.

Groet,
fabtdi
 

Ronimo

Nieuw lid
In belgié(het diesellandje bij uitstek!)zijn de demo's praktisch altijd een diesel.
Daar ik weinig kilometers doe overweeg ik de 1.6 .
Ik denk er zelfs over de tiptronic te nemen.
Als je uit een 1.9diesel met 70 paardjes komt(0 naar 100 in 17 seconden...)is elke nieuwe wagen waarschijnlijk een verademing .
De tiptronic gaat in 10.5 secondjes naar de 100 en is dus wel best vlot(denk ik toch).
 

fabtdi

Lid
In belgié(het diesellandje bij uitstek!)zijn de demo's praktisch altijd een diesel.
Daar ik weinig kilometers doe overweeg ik de 1.6 .
Ik denk er zelfs over de tiptronic te nemen.
Als je uit een 1.9diesel met 70 paardjes komt(0 naar 100 in 17 seconden...)is elke nieuwe wagen waarschijnlijk een verademing .
De tiptronic gaat in 10.5 secondjes naar de 100 en is dus wel best vlot(denk ik toch).

De 1.6 is inderdaad snel genoeg, alleen wat minder sterk bij lage toerentallen. De diesel (1.9 tdi) is net zo snel, en heeft bovendien de bonus van veel kracht bij lage toeren. Als je de tiptronic neemt heb je in elk geval minder last van het gebrek aan koppel bij lage toerentallen, met dank aan de koppelomvormer. Dit lijkt mij eerlijk gezegd wel een hele goede combinatie als je niet zo heel veel kilometers maakt. Zou voor mij een in elk geval een optie zijn.
Misschien moet je eens in Nederland bij een dealer proberen of je niet met een 1.6 benzine mag rijden, kun je zelf voelen hoe of de benzine rijdt.

groet,
fabtdi
 

tlpeter

Actief lid
Wat ik niet begrijp is dat de automaat niet verkrijgbaar is voor meerdere motoren zoals bijvoorbeeld een diesel
Veel dieselrijders willen graag een automaat ivm de vele kilometers die ze maken
 

Ron467

Actief lid
De 1.6 is inderdaad snel genoeg, alleen wat minder sterk bij lage toerentallen. De diesel (1.9 tdi) is net zo snel, en heeft bovendien de bonus van veel kracht bij lage toeren. Als je de tiptronic neemt heb je in elk geval minder last van het gebrek aan koppel bij lage toerentallen, met dank aan de koppelomvormer.

groet,
fabtdi

Tja als je diesel gewend bent is bijna elke benzine uitvoering een tegenvaller qua koppel.
Maar even flink in toeren met een sportieve brul is ook wel leuk hoor.
Zelf kom ik van een 75KW T4 TDI (VW transporter) automaat en heb nu dus de Fabia2 1.6 sport handbak. Ontloopt elkaar niet zo gek veel maar vergt wel een andere manier van rijden.
gevaar is dat ik telkens het idee heb om een kart wedstrijd te houden... een heerlijke wegligging en als ik ´m over 1000 km eens echt eens mag doortrekken.:xyxthumbs:gaan we gummen.

Maar eens automaat, dan raak je verslaafd, dus nu maar wachten op de DSG uitvoering. en zolang maar zelf schakelen.

Trouwens soepel in lage toeren is de 1.6 echt wel hoor, kan in een rustige bui al gewoon bij 50 km/h naar z´n 5:worshippy:

HG Ron.
 
Bovenaan Onderaan