Keuze Fietsdrager

Karstieman

Forumguru
Als 'fanatiek' fietser ben ik van plan om binnenkort een fietsdrager aan te schaffen. Wat zijn jullie ervaringen met de diverse fietsdragers ?
Denk bijv. aan de volgende punten:
- Dakdragers tov. Trekhaakdragers
- Diverse merken
- Duur die de montage van de drager in beslag neemt
- Gemak van het monteren
 

Beker

Actief lid
Karstieman,

Ik heb zelf de twinnyload traditional (http://www.twinnyload.nl/producten/traditional.htm) en heb deze inmiddels op meerdere auto's gebruikt en naar volle tevredenheid.

Hij is erg gemakkelijk te monteren op de trekhaak. Dit werkt met een soort geleidebeugel die permanent op de trekhaak blijft. Dit heeft als voordeel dat het systeem binnen 1 minuut (echt waar) en zonder gereedschap op je auto zit en er net zo snel vanaf is. Als ik ga mountainbiken leg ik ter plekke altijd de twinnyload in de kofferbak (zo jammer als je terugkomt en je ziet dat je de fiets in de kofferbak mee naar huis moet nemen).

Ik heb bewust geen daksysteem omdat je dan per auto weer aanvullende dragers/klemmen ed. nodig hebt. Het monteren van de fiets(en) is erg makkelijk. Wat ik wel wil opmerken zijn twee dingen: Als de fiets vast zit heb je soms toch het gevoel dat hij beweegt. Dit komt door de rijwind. Daarnaast vind ik dit systeem wat lastiger als het stuk tussen de trapas en de cranckas dun is, dan wil hij er nog wel eens afschieten.
 
Ik gebruik de Avenger Sfinx, een kantelbare (handig bij een combi) fietsendrager voor op de trekhaak.
http://www.fietsendrager.be/pages_nl/index_sfinx.htm
Ook bij een rit van 1500 km en hoge snelheden heb ik geen probleem gehad.
Ik heb ook ervaring met fietsdragers op het dak, maar verkies toch die op de trekhaak.
Ik heb het gevoel dat ze dan heel veel wind vangen. Dikwijls spreekt men bij dakdragers ook van een max snelheid!!
 
Ik heb er ook geen ervaring mee, maar als ik over een week of drie met vakantie ga, mag ik de twinnyload van mij ouders lenen. Volgens mijn ouders is deze makkelijk en snel te monteren. Als ik terug kom van vakantie zal ik mijn ervaring plaatsen, maar misschien heb je dan al iets gekocht?
 

Karstieman

Forumguru
@Bruce: Nee hoor, ik wil graag je ervaring met deze fietsdrager horen! En een fotootje ervan kan ook geen kwaad /forum/images/graemlins/smile.gif
Ik krijg m'n octavia pas in september. Dan moet er eerst nog een trekhaak onder en dan pas wil ik een fietdrager aanschaffen.
 

Victor_Fabia

Nieuw lid
Ik heb zo'n goedkoop klap-ding op de trekhaak met een losse kentekenplaathouder die ik aan de fiets(en) hang.

Victor.
 
ik heb op dit moment tule dakdragers met atera fietdragers.
ze zijn beide gemaakt van aluminium,dus licht.
werkt snel en makkelijk,grootste nadeel het spul staat op het dak ....

ik had op mijn vorige auto een trekhaak met een thule fietsdrager,gekocht in duitsland .

Omdat ze daar veel goedkoper zijn,hij was kantelbaar,en werd met een hefboom tevens geklemd op de trekhaak.{zonder extra geleide troep}

de fietsen kunnen van een zijde op de drager doorgereden worden,het klemsysteem is beweegbaar over een beugel,dit is handig omdat fietsen tegewoordig vreemde vormen en bochten hebben,en de klem is groot af te stellen ivm oversized frame,en de drager is tot een heel klein pakketje opvouwbaar,ook deze drager was van aluminium.

type Thule euroclassic 9 nog iets..

koste rond de 300 euro als ik mij niet vergis

als ik weer een trekhaak heb,en dat duurt niet zo lang meer,dan koop ik weer exact de zelfde drager.

mijn ouders hebben een twinnyload ,vrienden een hawk.

het is allemaal leuk maar de thule werkt veel makelijker en is volledig afsluitbaar dus zowel de fietsen als de drager.

en je kunt hem snel en makelijk opvouwen en in de kofferbak leggen.
 

LenK

Forumguru
Thule Euroway 945. Best getest bij ANWB. Bevalt mij ook zeer goed.

Is simpel te monteren. Er hoeft niets op de trekhaak te blijven zitten. Je klemt hem in een handomdraai op de kogel en hij zit dan toch erg goed vast.

Hij is ook schuin te klappen zodat je in je achterbak kunt zonder eerst de fietsen er af te halen.

Je hebt ze voor 2 of 3 fietsen.

Link naar ANWB site
 

Glenn

Actief lid
Een ken ook iemand die zo een tule heeft ik vind er 1 probleem aan
De fietsen staan zo dicht tegen elkaar zo moet je nogal veel extra besherming tussen de fietsen steken
Ik zelf heb een fietsendrager van spinder ziet er simpel uit maar werkt ook heel goed
 

LenK

Forumguru
Bij mij is elke fiets zelf geborgd. Onderaan met de wielen en boven met een klem op het frame. Tov elkaar kunnen ze dus ook niet bewegen.
Kan zijn dat er andere typen Thule zijn, maar bij deze is er geen probleem met fietsen die elkaar kunnen beschadigen.
 
Bovenaan Onderaan