Keuring gaat controleren op verwijderde roetfilters in België

Fenrir

Lid
https://hbvlcdn.akamaized.net/Asset...8-9687-fd72ebe48795.jpg?width=1152&format=jpg
Vandaag in Het Belang Van Limburg volgend artikel:


Vanaf juni eerste controles in keuringscentra over heel België


Autokeuring gaat fraude met roetfilters opsporen

Vanaf volgende week zullen verschillende keuringscentra in Vlaanderen, Brussel en Wallonië voor het eerst tests uitvoeren die kunnen detecteren of er gesjoemeld is met de roetfilter. Vorig jaar kwam aan het licht dat er massaal gefraudeerd wordt met die filters. Tienduizenden auto’s rijden rond met een illegaal verwijderde filter, waardoor de uitstoot van roet en fijnstof 90 procent hoger ligt.

Timmie VAN DIEPEN

De VRT onthulde midden vorig jaar dat er elk jaar tienduizenden dieselauto’s door de autokeuring geraken terwijl hun roetfilter illegaal verwijderd is. Automobilistenvereniging VAB schat het totale aantal op 140.000, maar officiële cijfers zijn er niet.

Die roetfilters dienen om dieselauto’s toe te laten de Europese uitstootnormen te halen. De meeste nieuwe dieselwagens hebben ook zo’n roetfilter, maar als de filter kapot gaat, kunnen de kosten hoog oplopen. Een nieuwe roetfilter kost in het beste geval al snel 1.500 euro en vaak nog een pak meer, afhankelijk van het type wagen. Daarom lieten tienduizenden bestuurders hun kapotte roetfilter illegaal weghalen in garages die daar soms zelfs openlijk reclame voor maken. De roetfilter laten weghalen is strafbaar, omdat de auto in dat geval niet voldoet aan de keuringseisen.

Hamertje

De keuringscentra slaagden er tot nu toe echter niet in om die fraude op te sporen. Daar moet volgens Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) verandering in komen. De afgelopen maanden testte GOCA, de federatie van de keuringscentra, verschillende detectietechnieken. Een visuele controle, op de filter kloppen met een hamertje, alles werd getest. Maar de enige twee technieken die echt bleken te werken, zijn de metingen van de massa roetpartikels en de hoeveelheid van de partikels. De eerste kan het fijnstof meten, de tweede de effectieve roetuitstoot. De twee systemen zijn getest in het laboratorium en zullen vanaf volgende week in verschillende keuringscentra in Vlaanderen ook in de praktijk worden gebracht.

Testfase

Tegen eind dit jaar moeten er in heel België 700.000 voertuigen gecontroleerd zijn met deze technieken. Dan wordt geëvalueerd of de tests in alle keuringscentra kunnen worden toegepast. De test kost in totaal iets meer dan 200.000 euro. Door afspraken met Wallonië en Brussel zullen de controles ook daar plaatsvinden, zodat fraudeurs de dans niet kunnen ontspringen. België is daarmee het eerste Europese land dat op zulke grote schaal op roetfilterfraude gaat controleren.

In welke keuringscentra de controles precies zullen plaatsvinden, wil Weyts niet kwijt. “Het lijkt ons geen goed idee om daarover te communiceren aangezien dit ‘roetzondaars’ zou kunnen helpen om de testen te omzeilen.”

Loggegevens

Voor Vlaams Parlementslid Johan Danen (Groen) is het goed dat er eindelijk iets gebeurt, maar komt de actie veel te laat op gang. “Het lijkt op een vertragingsmanoeuvre om niet te veel te moeten doen voor de verkiezingen. Ik stel me ook vragen bij de efficiëntie van de gebruikte methode. De experten die wij spraken zeggen dat het veel gemakkelijker is om de loggegevens van de wagens uit te lezen. De minister moet daar duidelijkheid over geven.”
 

MaxN

Donateur
Geldt ook voor Nederland!

Nieuwe APK-regelgeving ingevoerd per 20 mei
Vanaf 20 mei wordt de nieuwe APK-regelgeving ingevoerd. Alle voertuigbezitters hebben met een APK-keuring te maken: het is een verplichting die hoort bij het hebben van een voertuig. De keuring draagt bij aan de veiligheid op de weg.




Wat gaat er veranderen?


Door de aanpassing in de regelgeving kijken APK-keurmeesters naar nog meer punten op het gebied van milieu en vooral veiligheid. Denk bijvoorbeeld aan controle op waarschuwingslampjes op uw dashboard (stabiliteitscontrole, bandenspanning, elektronische stuurbekrachtiging, abs, ebs, airbag, eCall), controle op afstelling mistvoorlicht, roetfiltercontrole en de eisen voor een waterstofinstallatie.

De RDW brengt APK-keurmeesters op de hoogte zodat zij ieder voertuig vanaf 20 mei volgens de nieuwe regelgeving kunnen keuren.
 

oco1979

Forumguru
dat ze maar nie de egrklepfunctie controleren.
Er zullen er veel "voor" de keuring roetfilter even terug monteren en erna terug zonder
 

Arjann

Forumguru
Vraag me af of het zo werkt....roetfilter terugplaatsen is niet altijd "even" gedaan, en daarnaast moet ook de software aangepast worden. Ik ben wel benieuw hoe dit zal gaan.....
 

oco1979

Forumguru
Vraag me af of het zo werkt....roetfilter terugplaatsen is niet altijd "even" gedaan, en daarnaast moet ook de software aangepast worden. Ik ben wel benieuw hoe dit zal gaan.....

Dat demonteren/monteren zal bij de ene easy zijn, bij andere niet echt.
Waarom zou je software aanpassen, dat deze terug moet regeneratieproces zou kunnen doen?
Van werkplaats tot keuring en terug ga deze nu ook niet verstopt zijn.
Software is aangepast voor een leeggemaakte filter, verschildruksensoren meten niets meer.
Wat eventueel wel kan probleem geven als die gechipt is voor met een lege roetfilter te rijden(minder tegendruk) en nu wel meer tegendruk zal krijgen :pieker:
 

Brutus12

Actief lid
APK na 20 mei, in Nederland wordt gecontroleerd: indien aanwezig volgens het raadpleegscherm, op de aanwezigheid en niet duidelijke defect zijn van het roetfilter. Wijze van keuren visuele controle.
 

oco1979

Forumguru
Als ze dan de meetwaarden van de veschildruksensoren, en de gelogde data, kunnen uitlezen en vergelijken, ben je alsnog het haasje....denk ik.

Als je parameters bekijkt zal ieder gechipte wagen door de mand vallen,kzal ne cloon ecu moeten inzetten of verschillende mappingen :D
 
Bovenaan Onderaan