Kenwood DNX 7260

Ik bedoel met de titel natuurlijk de Kenwood DNX 7260 ... als iemand het kan aanpassen ;)

Na twee maanden rond gereden te hebben met een gapend gat in mijn dashboard, waar ooit mijn Columbus systeem "woonde", vond ik het wel tijd om weer eens een nieuw systeem aan te schaffen. Inmiddels heb ik alle tikjes en rateltjes achter het dashboard en zekeringskastje van mijn S2 wel gehoord en heeft de verzekeringsmaatschappij ook mee geholpen door het (in mijn ogen te lage) bedrag voor de schade te storten.

Wat ik niet wilde is mijn Columbus terug, dan kan ik over 2 weken weer schade formulieren invullen (ondanks gecertificeerd alarm en afgesloten garage), nee ik wil een navi/radio met afneembaar front. Na wat te hebben ge-googled paar weken geleden, kwam ik op een paar modellen uit. De JVC navi's en de Pioneer 310BT. Nadeel van de JVC vind ik dat het net systemen uit de jaren 70 zijn, je kan bijna de pixels tellen op het scherm. De Pioneer heeft als nadeel dat het "slechts" een CD speler is met niet al te veel opties. Tja ... ik moest nu (vorige week) toch maar eens wat gaan bestellen.

Aangekomen bij een inbouw station werd me echter iets geheel anders aan geraden. De Kenwood DNX 7260 of 9260, beide pas sinds een paar weken uit, en tijdens mijn google "search" van paar weken geleden niet naar boven gekomen. Beide ook met een afneembaar front (welliswaar het volle front, dus je neemt wel wat mee, maar beter dan schade) en 7" schermen.

Zie http://kenwood.nl/products/car/multimedia/receivers/DNX7260BT/
en http://kenwood.nl/products/car/multimedia/receivers/DNX9260BT/

Daar ik meer over deze navi's wou weten heb ik me suf gezocht, echter zonder al te veel resultaat/reviews. Meeste navi's kan je wel wat van vinden en ook youtube filmpjes. Maar helaas, vandaar dat ik dit stukje hier schrijf. Voor de geintresseerden en liefhebbers.

Het verschil tussen de 7260 en 9260 is, naast +/- 200 euro, volgens mij voornamelijk dat de 9260 wat meer "home"cinema achtig is, dus 5.1, DTS, voice control en zulks ... en qua Navigatie heeft de 9260 de optie om belangrijke gebouwen te tonen op het scherm in 3D (uiteraard in maar paar steden).

Geen van deze opties zijn voor mij belangrijk, dus heb ik de DNX 7260 besteld, inclusief Stuurwiel bediening en iPod kabel.

Vandaag was de dag dat het ingebouwd ging worden (kon met voorrang terecht omdat ik a.s. weekend een lange trip ga maken, waarbij muziek wel zo prettig is).

Aangekomen bij het inbouwstation blijkt echter dat ik het Skoda Sound System in mijn S2 heb (heb Elegance Businessline), niet bij nagedacht om te melden ... en daar zit een digital versterker in (onder de bestuurders stoel) die er voor zorgt dat je niet 1,2,3 een "vreemde" radio in kan bouwen. Gelukkig kunnen die gasten er wel wat mee, maar niet in de anderhalf uur die er voor vandaag was gereserveerd voor me. Mijn digital versterker wordt (inmiddels is) eruit gehaald en er zijn een paar filters besteld om toch gebruik te kunnen blijven maken van de 10 speakers in mijn auto.

Aanstaande donderdag word de klus verder afgemaakt, als de filters er zijn.

In het kort heb je dus eigenlijk nog niets aan bovenstaande verhaal, maar als de Kenwood DNX 7260 in mijn S2 is gemonteerd zal ik jullie verder op de hoogte houden van het systeem. Waar ik zelf namelijk erg benieuwd naar ben is of ze de stuurwiel bediening aan de praat krijgen (moet kunnen volgens kenwood). Wat ik van die gasten begreep is dat het geluid waarschijnlijk iets beter zal zijn als met die digitale versterker, daarvan zijn de tweeters nogal schel ingesteld was hun ervaring (lag het dus toch niet aan mij :D

In ieder geval heb ik aankomend weekend een trip van 1600km voor de boeg, dus mooi moment op de Kenwood goed te testen.

Ik hou jullie op de hoogte en zal ook een leuk filmpje schieten als ik er tijd voor heb.

P.S. iemand interesse in een 10 kanaals digital versterker, bruikbaar in Audi, Volkswagen, Skoda e.d., merk Blaupunkt ??? ;)

Bakkertje

Forumguru
De titel van je bericht klopt niet helemaal, het is een Kenwood in plaats van een Pioneer ;)

Goed verhaal, wat ik zo snel zag op de Kenwood site zijn de systemen redelijk vergelijkbaar met de JVC. Het ziet er net iets gelikter uit dan de JVC, maar goed die gaat dan ook al een paar jaar mee als model. Maar zeker mooie toestellen. En ja zo'n geheel front is heel wat om mee te nemen, maar het geeft ook een hoop rust. Bij mij wel in ieder geval, zeker omdat de columbus bij mij thuis voor de deur "gedemonteerd" was..

Kenwood heeft vaak ook de mogelijkheid om een oem display aan te sturen, misschien kunnen ze dat eens uitzoeken, dan kun je misschien zelfs RDS en navigatie info op je maxidot krijgen.

Wat die tweeters betreft deel ik je mening dat die veels te fel zijn en het was dan ook een verademing om met m'n JVC via de equalizer de boel naar mijn smaak te regelen (ipv de hoog, midden en laag regeling van de columus waarmee het net niet naar m'n zin was)

Ben erg benieuwd naar je ervaringen! Zelf vind ik de JVC een prima toestel, zeker niet zo mooi als een columbus, maar wel veel functioneler (en daar gaat het uiteindelijk om). Als ik nu mocht kiezen zou ik overigens ook voor de Kenwood gaan, maar dan wel de 920, die heeft bijvoorbeeld ook 3d building maps.

@Bakkertje: Ik kan helaas de "hoofdtitel" niet meer wijzigen ... tja, op een gegeven moment zie je door de bomen het bos ook niet meer ... en ga je dingen door elkaar mixen :1884:

Mijn eigen tekst wel aangepast.

Overigens, was ik op de hoogte van de 3d building feature in de 9260 ... maar is niet iets waar ik veel aan zal hebben denk ik. Volgens mij is die feature toch ook enkel voor een paar "grote" steden geimplementeerd? Verder vond ik de 5.1/DTS/voice control enzo van de 9260 wel grappig, maar niet echt super noodzakelijk, en het is toch weer een paar euro's meer ... dan blijf je bezig hè. Heb er nu ook weer een stuurwiel unit en een ipod kabel bij ... dan blijft de teller tikken :-)

Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte van het inbouw verloop ... morgen is de dag.

Bakkertje

Forumguru
Ja precies, het houdt een keer op. Het zou wel erg gaaf zijn als er een oem display adapter bij zit (lees te kopen is) en dat het maxidot scherm daarmee aangestuurd zou kunnen worden.

De beide toestellen komen ook goed uit allerlei tests, wie weet ben je straks nog blij dat je Columbus ontvreemd is ;)

rcFred

Senior Member
Ik lees graag na het weekend hoe het systeem bevalt.
Ik ben niet echt te spreken over mijn JVC en zou toch wel wat anders willen. De Kenwood heeft aan de achterkant de USB aansluiting en bij mijn JVC aan de voorkant. Niet zo heel makkelijk om wat daar op aan te sluiten, het zit dan elke keer toch in de weg. Ook valt de blauwe tand van de JVC erg tegen en de verstaanbaarheid tijdens het bellen.
Veel plezier alvast tijdens de lange rit ;)

Vandaag is de Kenwood 7260BT ingebouwd.

Eerste indruk ... overweldigend ... en niet erg gebruiksvriendelijke menu's ... beter geluid dan Columbus ... mooi scherm.

Heb nu ongeveer 3 uur mijn auto terug, en nog geen tijd gehad om echt te spelen. Uitgebreidere "review" na mijn trip dit weekend.

Eén dingetje dat nog niet goed is, is de stuurwiel bediening. Ik heb het 4 spaaks stuur, met links het scroll wieltje voor volume en links/rechts knoppen. En rechts de bediening voor foon en maxi-dot. Volume aansturing gaat goed, maar dat is ook het enige. De links/rechts toetsen skippen niet, zoals je zou verwachten nummers, maar doen vage dingen met audio source. Met het scoll wieltje rechts kan je door de nummer bladeren. Niet logisch, en vooral ook niet omdat het maxi-dot display ook hierop reageerd. En aangezien ik de tik heb om nogal eens doot de MFD te bladeren zou dat betekenen dat ik tegelijk nummers ga skippen.

Laatste puntje word uitgezocht met de leverancier, maar verwacht dat de gasten van Navi Shop in Den Haag daar ook wel uitkomen.

Verder dus niks dan lof over het inbouwen zelf. Apparaat ziet er wel ok uit zo in het dashboard ... maar het red het niet bij een "echt" voor VW/Skoda/Seat ontworpen systeem ... maar ja, die zijn er (nog) niet met afneembaar front hè :)

Na het weekend meer, inclusief foto's, en navigatie/ipod/tuner ervaringen.

EdK

Forumguru
Ziet er mooi uit deze Kenwoods.
Was het voorheen nog met een apparte GPS module, is het nu dus geintregeerd !
En mooist van alles is dat ze nog steeds gebruik blijven maken van de Garmin GPS software, deze navigatie software blijf ik persoonlijk beter vinden dan de TT.

Een systeem wat mijn aandacht heeft, en als de prijzen nu ook nog wat zakken dan kan het wel eens een volgende wezen in een volgende wagen !

Nog wat ervaringen die je met ons wilt delen (of anderen die inmiddels ook 1 van deze 2 systemen heeft ingebouwd)?

Ben zelf erg aan het twijfelen wat ik in mn nieuwe greenline wil hangen. De Kenwoods zijn pittig aan de prijs, maar lijken veel te geven voor je geld.
Ook nog getwijfeld om een systeem uit China te bestellen. Heb je volgend de specs alles wat je hartje begeerd voor €350,-.......maar durf het niet aan uit angst voor de kwaliteit ;(

ahoekman,

hoe is het afgelopen met die problemen met je stuurbediening? Ik heb gisteren een JVC kw-nt3 laten inbouwen en ik heb precies hetzelfde probleem als dat jij hebt/had; scrollen door MFD is ook stations/tracks wisselen op navigatie..irritant!

Ben benieuwd of dat opgelost is en waar het aan lag (CAN bus probleem?).

Bovenaan Onderaan