Kentekencard vervangt papieren kentekenbewijs bron site RDW

Info voor nieuwe auto kopers. Na het rijbewijs op creditcardformaat krijgt Nederland ook een kentekencard. De kentekencard met chip gaat het huidige tweedelige papieren kentekenbewijs vervangen. Dat heeft Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) bekend gemaakt. De nieuwe kaart wordt in de loop van 2013 ingevoerd.

Canon-Eye

Forumguru
Als ze dan meteen eens voor binnenlands verkeer zouden invoeren dat je het niet persé bij je hoeft te hebben, dan zou dat het leven veel makkelijker maken voor (echt- of andere) paren die afwisselend dezelfde auto gebruiken.
Tenslotte kan elke gemotoriseerde koddebeier onderweg direct in z'n computer zien wat de tenaamstelling is en of de verzekering is betaald, dus controle onderweg kan het probleem niet zijn.

Mijn probleem is dat het kentekenbewijs nog wel eens in m'n vrouw d'r tas zit, of in een jasje dat ik net niet aan heb... Of ik blijk dat van haar Twingo bij me te hebben terwijl ik in de Skoda rij.:blush:

Maarten

Forumguru
Probleem is dat het kentekenbewijs de dienders op straat van meer informatie voorziet, zoals vrijstellingen, gewichten, brandstof, vervangend kenteken(bewijs), chassisnummer etcetera.
Ik zie dat idee niet snel uitgevoerd worden.
De politie werkt (nog) niet met (zulke uitgebreide) computers op straat.
Verzekering en APK staan los van het kentekenbewijs.
Met het kentekenbewijs en het rijbewijs in de hand kan men makkelijk de tenaamstelling, eigenaar en berijder checken.

Canon-Eye

Forumguru
Verzekering en APK staan los van het kentekenbewijs.
Staan ook genoteerd bij RDW, en vanuit de politieauto's kunnen ze zelfs vóórdat ze je laten stoppen al die gegevens al hebben opgevraagd vóórdat ze je laten stoppen...

Werd een jaar of 3 geleden midden in de nacht voor controle aangehouden met een geleende vrij grote aanhanger (>750kg, dus met eigen kenteken) van een ander transportbedrijf dan waar ik zelf werkte.
Ze wisten echt álles al... Ook dat de tenaamstelling van het aanhangerkenteken klopte met de naam die op de kap stond.

Maarten

Forumguru
Jouw verhaal klopt.
Ik bedoelde te zeggen dat die informatie niet op het bewijs zelf staan.
Dat het opvraagbaar is voor ze, daar ben ik het helemaal mee eens!

turboturbo

Forumguru
Als ze dan meteen eens voor binnenlands verkeer zouden invoeren dat je het niet persé bij je hoeft te hebben
Maar als de papieren vervangen worden door een kaart op creditcardformaat, vind ik het ineens ook geen probleem meer om altijd bij me te hebben. Ik heb ze nu gewoon altijd in de auto liggen (uiteraard alleen deel 1), ondanks het evt. diefstalgevaar.
In Amsterdam zijn regelmatig verkeerscontroles, en heb al eens een bon gehad voor het niet bij me hebben van de papieren (want als je die in principe thuis laat, vergeet je ze toch vaak mee te nemen. Tenminste, ik, dan)

Heb ze ook een tijde in mijn portemonnee gehad, maar de kans is groter dat ik die nog eens verlies, en de papieren waren na een jaar helemaal stuk gegaan bij de vouwranden. Daar ben ik dus ook maar vanaf gestapt.

Rallye

Forumguru
Kortom: het is onzin dat je die papieren nogsteeds bij je moet hebben. Een paspoort (met daarin je SOFI-nummer, sorry, burgerservicenummer) is genoeg. Aan de hand daarvan kunnen ze je identificeren en vervolgens "het hemd van je lijf" op hun computer zien. Waarom hebben we bij gebruik in Nederland nogsteeds aparte autopapieren nodig, ook al is het in de vorm van een creditcard (oftewel: waar blijft de service voor de burger die met een burgerservicenummer mogelijk is)?

EdK

Forumguru
Waarom hebben we bij gebruik in Nederland nogsteeds aparte autopapieren nodig, ook al is het in de vorm van een creditcard (oftewel: waar blijft de service voor de burger die met een burgerservicenummer mogelijk is)

Vanaf het moment dat je gechipt bent is het niet meer nodig !
Ooit een een gechipte hond of kat met papieren gezien ?

Bovenaan Onderaan