Kensel
Forumguru
Na menig ander moet ik ook melden dat ik de overstap naar het Spaanse zusje heb gemaakt.
Niet omdat Skoda tegenviel of wat dan ook, was er zeer tevreden over en zeer over te spreken!
Ik zal bij het begin beginnen..
Zoals jullie weten reed ik al langere tijd (sinds mei 2012) een Skoda Octavia 2.0 TDI.
Deze had bij aanschaf een tellerstand van ruim 147.000 en heb hier zo'n 175.000 kilometer bijgereden in 3,5 jaar tijd.
Aangezien de onderhoudskosten nu toch wel hoog begonnen te worden (en ik na wat verdieping nogal schrok van aankomende reparatiepunten: auto start zeer slecht als hij koud is, motordruk valt af en toe geheel weg waardoor de motor gewoon uitvalt (niet heel prettig) en gezien de kilometerstand waren andere delen ook bijna aan vervanging toe (als je de verhalen hoort/leest)
Hierop ben ik me gaan oriënteren op een opvolger van de Octavia met de volgende wensen/eisen:
* Auto mocht maatje kleiner worden
* Moest wel een diesel zijn
* Moet zuiniger zijn dan de Octavia
* En eigenlijk was de grootste eis dat het een VAG-auto moet zijn.
Al snel kwam ik uit op de zuinige dieseltak van VAG waarbij ik de keuze had tussen de VW Polo Bluemotion, Seat Ibiza Ecomotive (hierbij zou ik dan voor de ST versie gaan) en de Skoda Fabia Greenline (hierbij zou ik ook voor de combi zijn gegaan).
Op het gebied van de techniek zijn ze nagenoeg gelijk aan elkaar en ben ik gaan kijken naar andere punten. Aangezien ik de ruimte binnenin de Polo toch wel wat vond tegenvallen viel deze vrij snel af.
Ik werk namelijk op een logeeropvang voor jongeren met gedragsproblemen en/of autisme (en aanverwante problematiek) waarbij ik dus regelmatig een auto vol met spullen en mensen heb. Beetje ruimte is dan extra welkom.
Hierna ben ik gaan kijken naar de Fabia en de Ibiza. Dit was geen makkelijke keuze en na lang zoeken kon ik de Ibiza ST met meer opties voor een betere prijs krijgen dan een Fabia.
Daarom is de keuze op de Seat gevallen.
Het is een Nayarablauwe Seat Ibiza ST Ecomotive geworden met 1.2 TDI 75 pk. De Seat heeft verder:
* Comfortpakket - Cruise control, mistlampen voorzijde inclusief bochtverlichting, elektrisch verstelbare en verwarmbare spiegels.
* Designpakket - Donkergetinte ruiten achter en opbergpakket. Het opbergpakket bestaat o.a. uit: lade onder passagiersstoel, net in bagageruimte en armsteun. Voor de Ibiza ST tevens een lade onder de hoedenplank, 3 netten en 12V-aansluiting in bagageruimte.
* Leerpakket - Lederen bekleding met verwarmbare sportstoelen voor, koplampreinigingsinstallatie en verwarmbare ruitensproeierkoppen.
* Technicpakket - Regen- en lichtsensor, automatisch dimmende binnenspiegel en parkeersensoren achter.
Gisteren kon ik de 'nieuwe' auto ophalen en liet ik de Skoda (na trouwe dienst) achter bij de garage voor een volgende etappe. Uiteraard kon dit niet voorbij gaan zonder wat foto's.
Geparkeerd na de laatste rit..
Grote en kleine neef nog even samen op de foto..
Al met al moet ik wel zeggen dat ik erg veel plezier aan de Skoda heb beleefd, hier op het forum veel heb geleerd en me altijd goed heb vermaakt bij de meetings waarbij het altijd erg gezellig was.
Uiteraard betekend het wat mij betreft niet dat ik geheel verdwijn van het forum, aangezien er nog steeds een VAG-familieband is
Niet omdat Skoda tegenviel of wat dan ook, was er zeer tevreden over en zeer over te spreken!
Ik zal bij het begin beginnen..
Zoals jullie weten reed ik al langere tijd (sinds mei 2012) een Skoda Octavia 2.0 TDI.
Deze had bij aanschaf een tellerstand van ruim 147.000 en heb hier zo'n 175.000 kilometer bijgereden in 3,5 jaar tijd.
Aangezien de onderhoudskosten nu toch wel hoog begonnen te worden (en ik na wat verdieping nogal schrok van aankomende reparatiepunten: auto start zeer slecht als hij koud is, motordruk valt af en toe geheel weg waardoor de motor gewoon uitvalt (niet heel prettig) en gezien de kilometerstand waren andere delen ook bijna aan vervanging toe (als je de verhalen hoort/leest)
Hierop ben ik me gaan oriënteren op een opvolger van de Octavia met de volgende wensen/eisen:
* Auto mocht maatje kleiner worden
* Moest wel een diesel zijn
* Moet zuiniger zijn dan de Octavia
* En eigenlijk was de grootste eis dat het een VAG-auto moet zijn.
Al snel kwam ik uit op de zuinige dieseltak van VAG waarbij ik de keuze had tussen de VW Polo Bluemotion, Seat Ibiza Ecomotive (hierbij zou ik dan voor de ST versie gaan) en de Skoda Fabia Greenline (hierbij zou ik ook voor de combi zijn gegaan).
Op het gebied van de techniek zijn ze nagenoeg gelijk aan elkaar en ben ik gaan kijken naar andere punten. Aangezien ik de ruimte binnenin de Polo toch wel wat vond tegenvallen viel deze vrij snel af.
Ik werk namelijk op een logeeropvang voor jongeren met gedragsproblemen en/of autisme (en aanverwante problematiek) waarbij ik dus regelmatig een auto vol met spullen en mensen heb. Beetje ruimte is dan extra welkom.
Hierna ben ik gaan kijken naar de Fabia en de Ibiza. Dit was geen makkelijke keuze en na lang zoeken kon ik de Ibiza ST met meer opties voor een betere prijs krijgen dan een Fabia.
Daarom is de keuze op de Seat gevallen.
Het is een Nayarablauwe Seat Ibiza ST Ecomotive geworden met 1.2 TDI 75 pk. De Seat heeft verder:
* Comfortpakket - Cruise control, mistlampen voorzijde inclusief bochtverlichting, elektrisch verstelbare en verwarmbare spiegels.
* Designpakket - Donkergetinte ruiten achter en opbergpakket. Het opbergpakket bestaat o.a. uit: lade onder passagiersstoel, net in bagageruimte en armsteun. Voor de Ibiza ST tevens een lade onder de hoedenplank, 3 netten en 12V-aansluiting in bagageruimte.
* Leerpakket - Lederen bekleding met verwarmbare sportstoelen voor, koplampreinigingsinstallatie en verwarmbare ruitensproeierkoppen.
* Technicpakket - Regen- en lichtsensor, automatisch dimmende binnenspiegel en parkeersensoren achter.
Gisteren kon ik de 'nieuwe' auto ophalen en liet ik de Skoda (na trouwe dienst) achter bij de garage voor een volgende etappe. Uiteraard kon dit niet voorbij gaan zonder wat foto's.
Geparkeerd na de laatste rit..

Grote en kleine neef nog even samen op de foto..

Al met al moet ik wel zeggen dat ik erg veel plezier aan de Skoda heb beleefd, hier op het forum veel heb geleerd en me altijd goed heb vermaakt bij de meetings waarbij het altijd erg gezellig was.
Uiteraard betekend het wat mij betreft niet dat ik geheel verdwijn van het forum, aangezien er nog steeds een VAG-familieband is
