Kefke's Skoda Octavia II 1.6 TDI

Kefke

Nieuw lid
Dag Skoda fanboys (and girls?),

Ik ben Kevin F. te woonachtig in Belgisch Limburg,
Mijn centjes verdien ik als IT Consultant en heb als bedrijfsauto sinds voorbije week een Skoda Octavia II facelift 1.6 TDI DSG gekregen.
Hiervoor heb ik 1 jaar (50.000km) met een Ford Focus Clipper gereden. Ik was hier tevreden van maar de Octavia is toch een ander soort auto. "Smooth" is de beste omschrijving denk ik, de wagen onthaast u en dat is niet slecht voor mij en mijn rijbewijs :bloos:.
Het is een Ambition versie, maar wel Columbus GPS, Xenon, verwarmde zetels, Climatecontrol,...
Beetje alles wat je moet hebben denk ik.

Door de wetgeving is een 2.0TDI onbetaalbaar helaas, dus de 1.6TDI is wel een achteruitgang tov de 1.8TDCi uit de Focus, maar de fijne vermogen opbouw en de DSG maken dat wel goed.

1186236_10201879637009743_51297608_n.jpg

Ik moet toegeven dat ik niet bepaald een VAG-liefhebber ben (om het mooi te zeggen :stop:) maar VAG kan nu eenmaal de beste diesels en automaatbakken (voor budgetwagens) maken, dus als daily is het wel ok.

In mijn vrije tijd ben ik bezig ben ik een grote liefhebber van Japansen wagens. Momenteel ben ik bezig met een 1.6 20V motor in mijn oude Toyota te leggen.

582757_360834870662862_590283852_n.jpg

Hier vind je meer info over het project:
/www.facebook.com/Toyota20vSwap
Ik heb geen zin om hier een Duits-Japans discussie te hebben, ieder zijn smaak :thumbsup:

Waarom ik me hier aangemeld heb:
Ik zou graag wat leren over de auto en vooral het Columbus GPS-systeem. Ik zou graag weten of ik de laatste firmware/kaarten heb en de mogelijkheid om zo'n MDI-kabel te installeren voor mijn smartphone.
Wanneer ik de setup-toets ingedrukt hou zie ik alleen FM/AM instellingen, dus die is nog gelocked.
Daarnaast wou ik vragen of je instellingen van de DSG en motormanagment zelf kon instellen met bv OBDII stekker.

Vragen? Shoot! :tegek:

Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Ivm het onbetaalbaar zijn van de 2.0TDI, dan doel je op de lease-rijders in België veronderstel ik?
;)

Alvast een dikke welkom op het forum!
(alweer een Belg er bij, waar moeten we die toch allemaal blijven stoppen :D )

Kefke

Nieuw lid
Ivm het onbetaalbaar zijn van de 2.0TDI, dan doel je op de lease-rijders in België veronderstel ik?
;)

Alvast een dikke welkom op het forum!
(alweer een Belg er bij, waar moeten we die toch allemaal blijven stoppen :D )

Op de professionele rijders doel ik dan, hogere uitstoot -> hogere belastingen op wagen en loon.
Ik had meer specifiek moeten zijn, onbetaalbaar voor mij want ik ben maar een junior :shutup:

Faabtsi

Actief lid
Ook deze nederbelg haha (woon in België maar ben ollander :) ) heet je van harte welkom en ik moet zeggen dat je jap project een mooi project is

Kefke

Nieuw lid
Dadelijk wat vraagje:
- Er is een Columbus topic van blz's lang, is er ergens een handige tutorial met hoe je de beste firmware erop krijgt zodat die ook unlocked is?
- Verbruik ligt nu tss 6.5-7l en met zware voet 8l. Is dit normaal? Met de focus moest ik daar al 400km planken op de autobahn voor dat verbruik. Komt dat door de DSG?
- Kan je IETS aanpassen aan de DSG? Want ik krijg stress dat die altijd onder zijn toeren (onder 1500rpm) wilt rijden.

Joske

Forumguru
vraag 2:
jouw verbruik is allerminst normaal te noemen..
hoeveel km staat er op de teller?
idee wat de vorige eigenaar er mee gedaan heeft van soort kilometers? snelweg of stad / gemengd? Een verhoogd verbruik kan bijvoorbeeld aan een deels verstopte roetfilter liggen. Anders eens even de motor goed warm rijden en dan eens het "kot opentrekken", met een DPF zou er geen "smoor" mogen uitkomen maar weet uit ervaring dat dat wel kan als er wat in de roetfilter zit.

vraag 3:

dat kan, zoek maar eens op DSG-dokter op het forum (met zoekfunctie) of via Google. Deze kunnen het programma van je DSG aanpassen zodat die reageert zoals jij het wenst.

vraag 1:

dat is iets illegaals wat je vraagt vermoed ik? :pieker:

Kefke

Nieuw lid
vraag 2:
jouw verbruik is allerminst normaal te noemen..
hoeveel km staat er op de teller?
idee wat de vorige eigenaar er mee gedaan heeft van soort kilometers? snelweg of stad / gemengd? Een verhoogd verbruik kan bijvoorbeeld aan een deels verstopte roetfilter liggen. Anders eens even de motor goed warm rijden en dan eens het "kot opentrekken", met een DPF zou er geen "smoor" mogen uitkomen maar weet uit ervaring dat dat wel kan als er wat in de roetfilter zit.

vraag 3:

dat kan, zoek maar eens op DSG-dokter op het forum (met zoekfunctie) of via Google. Deze kunnen het programma van je DSG aanpassen zodat die reageert zoals jij het wenst.

vraag 1:

dat is iets illegaals wat je vraagt vermoed ik? :pieker:

vraag 2: Het is een leasingbak, staan 55.000km op de teller, wagen is 2 jaar oud.
De vorige eigenaar had een zware voet en ik af en toe ook dus dat zou echt geen issue moeten zijn.
Max lag voorbije nacht op +-185 wat ongeveer de max snelheid is denk ik, dus als de filter verstopt was dan zou die minder vermogen en minder snel gaan lijkt me.
Planken moet je sowiezo doen met zo'n schip en 105pk haha.

vraag 3: Ik kan het bekijken maar ik ga er geen grote bedragen aan uitgeven omdat het mijn wagen niet is. Als ik hem morgen totallos rij of ik vind een andere job dan blijft de auto bij mijn werkgever. Officieel mogen we dan ook eigenlijk niets aanpassen. Ik had gehoopt dat iemand ging reageren in de aard van "Even VAGCOM aanhangen, tokkel tokkel op toetsenbord, klaar".

vraag 1: Volgend mij is dat niet illegaal hoor. Ik wil er geen illegale kaarten op, ik wil gewoon de beste firmware erop zodat de GPS wat sneller opstart, want voor een ding met een HDD gaat het best langzaam vind ik.

Bedankt voor de reactie.

Joske

Forumguru
vraag 1:

lease contacteren zou ik dan zeggen (aleja, via de dealer waar onderhoud moet plaatsvinden, die zou ik aanspreken) ;)

ik heb de max snelheid van mijn O2 nog niet opgezocht, ging wel vrij vlot richting 200 (in 5e), maar heb dan nog wel over.

CDK

Forumguru
Welkom! Die liefde voor Skoda moet misschien nog groeien, maar dat komt vanzelf :D
Veel plezier met de Octavia toegewenst!

Greetz Corné

Kefke

Nieuw lid
vraag 1:

lease contacteren zou ik dan zeggen (aleja, via de dealer waar onderhoud moet plaatsvinden, die zou ik aanspreken) ;)

ik heb de max snelheid van mijn O2 nog niet opgezocht, ging wel vrij vlot richting 200 (in 5e), maar heb dan nog wel over.

Die heeft dan ook heel wat meer vermogen :D

MaRco2

Forumguru
Dag Skoda fanboys (and girls?),

In mijn vrije tijd ben ik bezig ben ik een grote liefhebber van Japansen wagens. Momenteel ben ik bezig met een 1.6 20V motor in mijn oude Toyota te leggen.

582757_360834870662862_590283852_n.jpg

Hier vind je meer info over het project:
/www.facebook.com/Toyota20vSwap
Ik heb geen zin om hier een Duits-Japans discussie te hebben, ieder zijn smaak :thumbsup:

Waarom ik me hier aangemeld heb:
Ik zou graag wat leren over de auto en vooral het Columbus GPS-systeem. Ik zou graag weten of ik de laatste firmware/kaarten heb en de mogelijkheid om zo'n MDI-kabel te installeren voor mijn smartphone.
Wanneer ik de setup-toets ingedrukt hou zie ik alleen FM/AM instellingen, dus die is nog gelocked.
Daarnaast wou ik vragen of je instellingen van de DSG en motormanagment zelf kon instellen met bv OBDII stekker.

Vragen? Shoot! :tegek:

Klein wereldje!:)

Zie ik ineens een bekende nickname staan... mmm zal toch niet? Jawel!

Welkom hierzo!;)

Zie mijn handtekening. Groeten aan Cliff.

MaRco2

Forumguru
Yep, is zo gelopen. Het plan om minimaal 500.000 km te rijden is overboord gezet.

Heeft vooral financiele redenen in het begin: commercieel inruilmoment met 190.000 km (net onder de 200k), voordat er plm. 3.000+ extra kosten komen in het komend jaar (LPi brandstofpomp, cilinderkoprevisie), fiscale voordelen die alleen nog dit jaar golden (voor Nederlanders nu 20% fiscale bijtelling, in 2014 25% en dit voordeel was niet bij een Japans merk te vinden (ja, Honda Civic 1.6i-DTEC, maar dat is best een grote stap terug qua ruimte).

Daarnaast bleek tijdens de zoektocht dat de Octavia Combi gewoon een dijk van een wagen is, die me steeds beter gaat bevallen (en het kostenplaatje is ook gunstig met mijn kms en in de praktijk nog beter dan verwacht) en ik best wel een fanboy aan het worden ben.:)

Bovenaan Onderaan