katvervanger voor VAG TDI-motoren

Op Marktplaats.nl (zie Auto diversen / Onderdelen-Overige) wordt op dit moment geadverteerd met RVS katvervangers voor VAG TDI's o.a. de Octavia. Heeft iemand ervaring met zo'n katvervanger? /forum/images/graemlins/crazy.gif Zou het flexibel gedeelte van deze katvervanger goed genoeg zijn, of moet dit zo'n staal gevlochten flexibel stuk zijn? Ik wil i.i.g. niet meer herrie in de auto krijgen. Vandaar dat ik mijn orignele katalysator niet leeg wil kloppen.

Bijlagen

• 28283-katvervanger.JPG
    28283-katvervanger.JPG
    26,9 KB · Weergaven: 36

Ericpeeke

Actief lid
Is dat een loos stukje pijp wat je in plaats van je katalisator zet om een beetje vermogenswinst te krijgen? Vind ik uit milieu-oogpunt behoorlijk asociaal.

Dutch4x4

Senior Member
Hebben die TDI's eigenlijk al wel een katalysator?

Dat is voor diesels toch meer uitzondering (de D-CAT van Toyota bijvoorbeeld) dan regel?

(Diesel-n00b aan 't woord, dus de gebruikelijke disclaimer, maar de echt beperkende factor van de driewegkatalysator kent een dieselmotor sowieso niet.)

Het gaat mij niet om dat beetje pk's of Nm's, want dat zal niet veel voorstellen. Ik hoop dat de auto met een katvervanger een bredere powerband krijgt, dus dat de turbo eerder en sneller (turbogat) oppakt. /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif

Volgens mij valt deze ingreep milieu-technisch gezien wel mee. Zonder de katalysator komt een goed onderhouden diesel ook door de APK. Voor de APK hoeft de katalysator (bij een diesel) uberhaupt niet eens onder de auto te zitten.

Om nog even op het milieu terug te komen, ik weet nog wel wat asociale dingen:
met een 2-takt brommer rijden (1 brommer vervuild evenveel als zo'n 30 auto's) /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif, barbequen met houtskool /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif, onnodig auto gebruik (autoraces, toertochten) /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif, een oldtimer rijden /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif, met het vliegtuig gaan /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif, terrasverwarmers /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif en zo kan ik nog wel even door gaan.....
Als het milieu echt zo belangrijk zou zijn, dan zouden we al lang op waterstof hebben gereden. Een techniek die al sinds de jaren '60 beschikbaar is.

Misschien nog even ter aanvulling: een katalysator onder een diesel is geen roetfilter!!!

Hetzer

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

Hebben die TDI's eigenlijk al wel een katalysator?

Dat is voor diesels toch meer uitzondering (de D-CAT van Toyota bijvoorbeeld) dan regel?

(Diesel-n00b aan 't woord, dus de gebruikelijke disclaimer, maar de echt beperkende factor van de driewegkatalysator kent een dieselmotor sowieso niet.)

[/ QUOTE ]

De 1.9 SDI (VAG) motoren hebben zeker te weten geen Kat.
lijkt me stug dat het zelfde blok met een turbo wel een kat. heeft??????? /forum/images/graemlins/crazy.gif

Hetzer

Forumguru
duidelijk verhaal!!!!!!

,gelijk die van mij gecheckt en die heeft er dus geen!!, geen Turbo en geen Katalysator...

rickske

Actief lid
Bovenstaand plaatje is van de octavia 1 , of er bij de octavia 2 een cat. onder zit weten ze bij bosal blijkbaar nog niet.

VEEJAY

Forumguru
Een vriendje van mij had zoiets op zijn 150PK TDI. Het gaf een mooi geluidje. De motor is echter enkele maanden erna kapotgegaan. Of het aan de uitlaat lag is niet bewezen (Hij had ook een intake mod + chiptuning), maar ik moest er even aan denken.

jos_br

Actief lid
Ik sla dus die katten leeg hier of vervang ze door een katvervanger. De hier boven beschreven katvervanger gaat door het scharnierende deel na verloop van tijd piepen en is een gewoon flexibel deel echt beter. De kat (ook sdi) is een oxidatie kat en heeft niets met roet te maken, behalve dat het roet erin blijft hangen met gevolfg dat wanneer de auto een keer op zijn staart getrapt wordt er een behoorlijke roetpluim uitkomt. Dit i.c.m de fijne egr die erop zit maakt dat de motor na verloop van tijd vervuild en dus slechter voor het milieu is.(weg met dat ding)

Jos.

VEEJAY

Forumguru
Inmiddels heb ik geen kat meer (maar fexibele buis) en kan bevestigen dat de auto beter oppakt en weinig tot niet meer roet. Als kadootje krijg je er een subtiel turbofluitje bij.

darkprojectx

Forumguru
wel even opletten, als op de papieren staat dat er een kat onder hoort dan ga je nat bij de APK met je cat vervanger.

kan www.hbase.nl niet vertellen of jullie een kat eronder hebben of niet?

Bovenaan Onderaan