Het gaat mij niet om dat beetje pk's of Nm's, want dat zal niet veel voorstellen. Ik hoop dat de auto met een katvervanger een bredere powerband krijgt, dus dat de turbo eerder en sneller (turbogat) oppakt. /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif
Volgens mij valt deze ingreep milieu-technisch gezien wel mee. Zonder de katalysator komt een goed onderhouden diesel ook door de APK. Voor de APK hoeft de katalysator (bij een diesel) uberhaupt niet eens onder de auto te zitten.
Om nog even op het milieu terug te komen, ik weet nog wel wat asociale dingen:
met een 2-takt brommer rijden (1 brommer vervuild evenveel als zo'n 30 auto's) /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif, barbequen met houtskool /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif, onnodig auto gebruik (autoraces, toertochten) /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif, een oldtimer rijden /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif, met het vliegtuig gaan /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif, terrasverwarmers /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif en zo kan ik nog wel even door gaan.....
Als het milieu echt zo belangrijk zou zijn, dan zouden we al lang op waterstof hebben gereden. Een techniek die al sinds de jaren '60 beschikbaar is.
Misschien nog even ter aanvulling: een katalysator onder een diesel is geen roetfilter!!!