Karoq 1.5 TSI (2018) melding "Olie aftappen, alstublieft" na onderhoudsbeurt – overvulling of iets anders?

Pim Smit

Senior Member
Ho ho @Tees, het is niet helemaal onjuist wat Pimmetje roept, maar het is maar een halve waarheid…

Als je de Karoq met 1.5 TSI op vaste onderhoudstermijn zet van 1 jaar of 15.000 km, zou je ook olie volgens de VW504.00 mogen toepassen; dat zou de 5w30 (longlife 3) kunnen zijn.
Heel gebruikelijk is dat echter niet voor dit type motor…

Maar over de andere kant, roept meneer wel vaker iets wat nergens op slaat:
Waar zit de halve waarheid dan?
Want nu ben ik nieuwsgierig.

Tees

Donateur
5W-30 is niet de primair aanbevolen olie voor deze motor, dat is 0W-20 conform VW508.00. 5W-30 is nooit VW508.00, kan hooguit VW504.00 zijn. VW504.00 is secundair aanbevolen, maar dan niet bij variabel onderhoudsinterval.

Dus:
- '5W-30' is half waar
- 'Niks anders' is helemaal niet waar

En het is natuurlijk prima om te vertrouwen op jouw eigen garage/monteurs, maar verkondig dan alsjeblieft niet met stelligheid dingen die niet (volledig) waar zijn. Dat maakt het voor anderen hier er niet makkelijker op.

Pim Smit

Senior Member
Voor de 1.5 TSI (benzine) in Skoda‑modellen geldt doorgaans motorolie volgens VW‑norm VW 504 00, meestal in viscositeit 5W‑30; voor sommige nieuwere EA211 EVO‑varianten kan ook VW 508 00 / 509 00 (0W‑20) van toepassing zijn.
Ik rijd de de evo1.
En ik gebruik Castrol met dezelfde certificatie.
Het kan in dit geval zijn dat de betreffende motor ook dezelfde is. Tenzij het de latere versie is.

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Kom dan maar door met een bron daarvan @Pim Smit. Alle documentatie die ik kan vinden, inclusief de adviezen van verschillende oliefabrikanten zoals Shell en KroonOil (die goede olie advies tools op hun website hebben) wijzen primair op 0W-20 met VW508.00 en secundair op 5W-30 (pf 0W-30);met VW504.00.

Pim Smit

Senior Member
Dat ontken ik niet.
Echter, de verwarring ontstaat als we spreken over verschillende motoren. Ik ben nieuwsgierig welke motoren we het on dit geval hebben.
Daarnaast ga ik uit van wat mijn eigen dealer Hoogenboom Skoda Rotterdam mij adviseert.
En in de instructie staat inderdaad welke specificatie de olie aan moet voldoen.
Het verschil in de 5w30 en/of 0w20 hangt af van het type motor. Ik heb dus de EA211 evo en gebruik 5w30. Het enige verschil is dat voor mij 0w20 niet aan te raden is, maar andersom voor de evo 2 geen kwaad kan.

Tees

Donateur
Het topic ging over de 1.5 TSI in een Karoq uit 2018...er is daar hooguit een versie met en zonder OPF van...

Pim Smit

Senior Member
De vraag blijft nu dan wie gelijk heeft.
Ik volg het advies van de dealer. ( niet meer inmiddels aangezien de garantie of coulance niet meer van toepassing is)
En het verschil tussen de Evo1 en 2 heeft wel degelijk met het type olie te maken.
Vooralsnog ga ik voor mij uit van het motortype en vin en weet ik welke motor ik heb.
Oh ja. En het advies welk merk olie….

Laatst bewerkt:

Pim Smit

Senior Member
Dat is juist wat @Tees bedoelt: zelfs de oudste Karoq heeft al de 0w20 voorgeschreven staan…
En daar ga je dus de fout in.
Het blijkt wel dat men ook hier eerder op de vorm dan de inhoud aanslaat.
Een 0w20 in een evo 1 kan dus gewoon schade opleveren. Maar, iedereen mag doen wat hij/zij wil, toch?
Ik zou zeggen: Ga nog even op de materie in en kom er dan op terug.
Even goede forum vrienden hoor.

Pim Smit

Senior Member
Zeker niet @hemi24.
0w20 kan wel gebruikt worden in alle evo motoren, maar is afhankelijk van het klimaat en gebruik.
Mijn klimaat en gebruik adviseert 5w30.
Ik woon in Nederland en niet rond de poolcirkel.

Pim Smit

Senior Member

Tees

Donateur
Dit is het laatste wat ik erover ga zeggen: ik lees in die links niets nieuws. De EA211 EVO en EVO2 familie heeft onder een variabel interval en gematigd klimaat (wat voor NL geldt) standaard 0W20 VW508.00 olie erin, dat staat ook exact zo in die 2e link. Je mag daar 5W30 VW504.00 in stoppen als je overstapt op vast interval. Als je officiële documentatie kan vinden die anderszins bewijst lezen we t wel een keer...

Pim Smit

Senior Member
Prima.
Zal mijn mening niet veranderen.
Vooralsnog schiet de vraagsteller hier niets mee op en zolang het type van de motor niet is vastgesteld schiet het sowieso niet op.

Overigens, waar vind ik de specs in dit geval in de vd veer website voor het 1.5 tsi blok?
Oh wacht. Ik moet scrollen….

Pim Smit

Senior Member
Nou, “you got me”.
Dank voor dit inzicht.
Ik ken dit waafdevolle document niet en heb het direct gedownload.
Heureusement, je parle aussi un peu français. Pratique.

hemi24

Donateur
Als je het nog even na wilt lezen voor jouw Karoq uit 2018… p47 en 48:

Bovenaan Onderaan