Kapotte airco verdamper

TheoStek

Forumguru
Uit de vorige diagnose (maart) is gebleken dat de verdamper niet defect is, enz, enz,
Gisteren is het systeem wederom gecontroleerd d.m.v. de elektronische snuffelaar bij in werking zijnde airco, nergens een lek te bespeuren aan de verdamper.
Dus moest de volgende stap genomen worden, om het systeem te gaan leeg trekken en af te persen met stikstof, de regen ging parten spelen en moest dan even de werkzaamheden uitstellen.
Ondertussen is de motorkap blijven open staan in de regenbui, nadat de regenbui was vertrokken wilde ik de werkzaamheden voort zetten en zag op de afsluitdop van de (cartridge/droger) die in de condensor is gemonteerd,regenwater bruissen.
Meteen daarop heb ik nogmaals de snuffelaar ervoor gehouden en detecteerde het lek.
Nu zal men zich gaan afvragen, Waarom heb je dat niet ontdekt de vorige keer ?

Het lek kan zo klein geweest zijn de vorige keer, dat het met afpersen niet naar voren is gekomen, ook bij de standtijd niet (geen drukdaling), immers is de installatie niet in bedrijf zodat geen druk wordt opgebouwd, tevens is was er geen spoor van kontrastvloeistof te bespeuren bij het aanwezige lek.
De dienstverlening van gisteren is dan ook niet in rekening gebracht.

Met airco's idem, eens per vier jaar laten servicen, of als je dat prettig vind doe je het eens per 2 jaar, lekker laten doen dan heb je ook geen vuile handen, bent niet illegaal met freon in de weer en hebt garantie voor als het daarna misgaat (en aircopomp vastloopt en dan maar hopen dat die niet via de distri-belt werd aangedreven zoals wel eens gebeurt)

Dat is veel te laat, daardoor ontstaan ook de meeste problemen aan ac systemen.
AC systemen die een continu variabele compressor hebben, is het aanbevolen om die jaarlijks te laten controleren, dit kan door een airco check ofwel airco service.
 

Daijiro74

Nieuw lid
Theo bedankt voor de service toppie. Nu de rest nog.
We blijven goede hoop houden. Nu nog de bumper eraf krijgen. Iemand die weet hoe dit moet??
 

arutten

Nieuw lid
Vamorgen de multiriem laten vervangen op mijn Octavia II Combi RS TFSI (2007), maar wat bleek: de airco deed het niet meer. Enkele weken geleden al eens de airco laten bijvullen, omdat hij het niet meer deed. Naar de Skoda garage gegaan en de diagnose was dat de compressor kapot was. Dit geintje gaat me €880,- kosten :407: Bij de reparatie wordt de compressor, condensator, verdamper (?) vervangen, de leidingen worden schoongemaakt en het systeem wordt weer gevuld. Is dit normaal dat de compressor het al begeeft na 5 jaar? Heb ik recht op coulance, omdat het een "ontwerp" fout is dat de compressor constant draait?
 

Rallye

Forumguru
Ook bij mijn oude RS is de airco een aantal malen bijgevuld. Gelukkig heb ik nooit een kapotte compressor gehad. Een aanleiding voor het bijvullen was altijd een schrapend geluid van de airco, niet eens zozeer een verminderde werking.
 

TheoStek

Forumguru
@arutten, compressor/condensor/expansieventiel, moeten vervangen worden en de leidingen gespoeld, de verdamper hoeft niet te worden vervangen.

Het is niet normaal dat een compressor het na 5 jaar begeeft, MAAR dat ligt eraan hoe de houder/eigenaar ermee omgaat.
Volgens de lettertjes der wet, is de houder/eigenaar zelf verantwoordelijk voor onderhoud aan de airco/koel/vries installatie, dat geldt ook voor de automotive.
Als jij de auto jaarlijks binnen brengt voor onderhoud bij de garage, zou je er vanuit kunnen gaan dat de garage ook de airco controleerd ? maar dat doen ze niet, omdat ze nog altijd de airco installatie als een los onderdeel zien van de auto en het een luxe/comfort iets is.
Tegenwoordig is er geen enkele auto meer die de band afrolt zonder airco, dit behoort tot de standaard uitrusting, dus heeft de garage de taak om de airco te controleren en jou te adviseren over de in-outs, of de eigenaar/houder moet expleciet vermelden ook de airco controleren.

Zoals al werd vermeld: laat de airco eens per vier jaar servicen is te laat, jij zit nu na 5 jaar ook met een probleem.
Dan ligt het eraan of je de auto nieuw/tweedehands hebt gekocht, uit je bericht maak ik op dat de airco een aantal weken geleden terug is gevuld, dus neem ik aan niet door de garage, want je hebt door de Skoda garage de diagnose laten maken.

omdat het een "ontwerp" fout is dat de compressor constant draait?

Het is geen ontwerp fout van deze nieuwe generatie compressoren, het nadeel is dat het systeem altijd over voldoende koudemiddel moet beschikken om een burn-out te voorkomen.
De fout ligt bij de eigenaar, er wordt altijd geredeneerd: zolang die koelt is er niets aan de hand ! totdat ie niet meer koelt.
 

turboturbo

Forumguru
Zeg dat wel! Mede door het met aandacht volgen van de verschillende draadjes over airco met de antwoorden van @Theostek heb ik geleerd dat de airco van je auto, itt een koelkast, onderhoud nodig heeft! En dat een 'gratis airco check' niet voldoende is!
 

arutten

Nieuw lid
Dan ligt het eraan of je de auto nieuw/tweedehands hebt gekocht, uit je bericht maak ik op dat de airco een aantal weken geleden terug is gevuld, dus neem ik aan niet door de garage, want je hebt door de Skoda garage de diagnose laten maken.
Airco was enkele weken door dezelfde Skoda garage bijgevuld en voorzien van lekvloeifstof.
Ik had de auto vorig jaar november 2e hands gekocht, toen was er ook nog niks aan de hand. Ik ga deze week nog eens langs bij de Skoda garage om te vragen (smeken :tongue:) of we de kosten kunnen verdelen.
 

TheoStek

Forumguru
Ojee, ojee:( begin dan maar je rechtsbijstand in te schakelen.
De Skoda garage ? had toen al kunnen opmerken of moeten controleren als de werkzaamheden naar behoren werden uitgevoerd, dat er iets niet klopte, daarvoor is die dus enkele weken van tevoren binnen gebracht omdat jij opmerkte dat de airco niet goed functioneerde !
Mijns inziens heeft de garage daar verder niet op gecontroleerd, of een fatsoenlijke diagnose gesteld ! alleen terug afgevuld en contrast vloeistof toegediend, om het lek te kunnen opsporen in hun voordeel.
Maar zo werkt dat niet...(mijn gedachten: lek aanwezig in het systeem)
Zij weten hoe het werkt, jij niet..


Trek de stoute berg schoenen aan en stel de garage in gebreke.
 
Het is geen ontwerp fout van deze nieuwe generatie compressoren, het nadeel is dat het systeem altijd over voldoende koudemiddel moet beschikken om een burn-out te voorkomen.
De fout ligt bij de eigenaar, er wordt altijd geredeneerd: zolang die koelt is er niets aan de hand ! totdat ie niet meer koelt.

Hoe moet ik dit zien? Mijn condensor was stuk, dit merkte ik pas doordat hij niet koelde en kan goed al een paar maanden zo zijn. Verder maakte de auto geen rare geluiden.
Hij is nu terug gegaan naar de dealer, die heeft deze onder garantie vervangen en het systeem opnieuw afgevuld en getest.
Is in zo'n geval de compressor dan altijd stuk of toch niet? Hoe moet ik jou opmerking dan zien...

Lijkt mij wel vreemd. Want een koelsysteem kan altijd "ineens" leeglopen als je "pech" hebt en er vliegt een steen tegen de condensor.

Ik rij trouwens in een O2 1.9TDI Elegance van 2005 met climatronic.
 

Rallye

Forumguru
Het komt vaak voor dat een aircosysteem leegloopt zonder dat de eigenaar van de auto dat doorheeft. Hij wordt er ook niet voor gewaarschuwd (bijvoorbeeld via een melding in de maxidot). Wel loopt hij de kans dat een duur onderdeel van zijn auto hierdoor stukgaat. Van mij mag je dit een ontwerpfout noemen. Net als overigens de neiging van airco's om te gaan stinken als je ze niet consequent vijf minuten voor je aankomt uitzet. Dat doet namelijk niemand.....
 

TheoStek

Forumguru
Het komt inderdaad veel voor dat een systeem leeg loopt en dat heeft ook een reden.
Wanneer heeft de eigenaar het door ? als de airco minder gaat koelen of helemaal niet meer, tenslotte wordt altijd gedacht zolang die KOELT is het goed en niets aan de HAND.
Door menig persoon/garage wordt gezegd het systeem onderhouds vrij ?
Van mij mag je dit een ontwerpfout noemen.
Is helemaal geen ontwerp fout, het is de innovatie techniek die ontwikkelaars hebben ontwikkeld en zullen heus wel door gegeven hebben aan de fabrikant (Skoda/Vag)Importeur) wat de nadelen zijn van de nieuwe generatie compressors !
Je koopt geen auto bij de importeur/fabrikant maar bij de dealer, dus heb je ook geen overeenkomst met die twee, maar een overeenkomst met je Skoda dealer, dus moet je Skoda dealer je informeren i.p.v wat ik hier doe of niet soms?
Net als overigens de neiging van airco's om te gaan stinken als je ze niet consequent vijf minuten voor je aankomt uitzet. Dat doet namelijk niemand.....

Hoe komt dat denk je? Ik heb "automatische airco" negen van de tien gebruikers weten niet eens wat het in houdt, en zeggen alles gaat automatisch, Oja? ook daar weer een onduidelijke uitleg door de dealer en in de handleiding wordt nergens over gesproken....Niks gaat automatisch ! de gebruiker moet weten wat die in stelt en hoe men het dient te gebruiken.
Al wordt 100 keer gezegd, zet de airco vijf a tien minuten van tevoren uit door 1 persoon, en 99 zeggen dat is onzin, we hebben hem altijd op automatisch staan en nooit problemen gehad dan zet niemand hem uit..
Er zit altijd een on/off knop op of niet ?

Dan zou je je je, meer moeten gaan verdiepen in de in en outs van de auto airco, voordat je vermeld dat het een ontwerp fout is en niemand de airco uitzet, voordat ie gaat stinken.
Waardoor ontstaan schimmels en bacterien ? Door VOCHT.
 

sunnyboy

Senior Member
Vorig jaar zomer ging mijn airco stuk.
De pomp was stukgegaan waardoor delen van de pomp in het systeem waren terechtgekomen.
Hierdoor moest de complete airco worden vervangen.
De kosten zo'n € 1.150,--.
Dat was totnutoe dan ook de grootste kostenpost in 6 jaar.
Inmiddels 7 jaar en gelukkig geen onverwachte kosten meer gehad.
 
Bovenaan Onderaan