Kapotte airco verdamper

Daijiro74

Nieuw lid
Hallo Allemaal,

Ik ben in het gelukkige bezit van een skoda octavia II uit 2005. Hoewel eigenlijk ben ik momenteel iets minder gelukkig. Vandaag met de auto naar de garage geweest aangezien de airco onvoldoende leek te koelen. Uiteindelijk bleek de verdamper van de airco kapot te zijn. Kosten 1197,00 euro om het te laten repareren.
- Zijn dit gangbare prijzen?
- Bij wie kan ik het best terecht ? Ik woon in Limburg.
- Is dit ook zelf te doen? (begreep dat het dashboard eruit moet? Ergens een handleiding?
- Kan het kwaad om met een defecte verdamper te rijden ? (volgens de garage niet...)
- Tips welkom:worshippy:

Alvast bedankt
 

turboturbo

Forumguru
Heb je al aan airco specialisten gedacht? Die doen vaak ook allerlei onderhoud en reparaties. Hoewel deze afschuwelijke prijs waarschijnlijk vooral door manuren wordt veroorzaakt (achter dashboard)?
 

Zwapp

Forumguru
Voor deze O2 combi had ik een Seat Ibiza uit 2001, had hetzelfde euvel en ben naar de aircospecialist geweest, inderdaad verdamper kapot en er moest opnieuw worden bijgevuld. Ik was toen rond de €150,- kwijt, ik weet dat er verschil in auto's zit maar 1200 lijkt me wel erg veel...

Succes en ik zou een second opinion laten maken door de specialist!
 

EdZ

Donateur
@turboturbo: euh...ik ging er wel van uit, maar eigenlijk is het net andersom geloof ik. Verdampen = vloeibaar naar gas, condenseren = gas naar vloeistof.
 

Ron65

Nieuw lid
@turboturbo, een verdamper is het deel dat de lucht koelt en zit in je klimaatsysteem, meestal achter een dashboard. De condensor is het warm wordende deel dat moet worden gekoeld door rijlucht, en zit doorgaans onder de motorkap.

Het hele principe van een airco is dat door verdampen van een vloeibaar gas warmte aan de omgeving wordt onttrokken, waarna dat gas in een compressor weer tot vloeistof wordt geperst waarbij die wamrte weer vrijkomt. De vloeistof is warm en wordt in de direct erachter gelegen condensor weer gekoeld alvorens naar de verdamper te gaan waar het proces weer opnieuw begint.
Dit is in een soort van jip-en-janneke taal gestelde beschrijving van het proces.

Je koelkast, vriezer, mobiele airco, vaste airco, ze werken allemaal op soortgelijke wijze.
Je begrijpt dus wel dat de verdamper, in je dashboard, veel moeizamer bereikbaar is dan de condensor hoewel die ook vaak is geintegreerd in de radiateur van het koelwatersysteem van de motor. Bij de condensor zit dan ook vaak ene hoge prijs vooral in het feit dat er some ook een radiateur moet worden meevervangen. Bij een verdamper moet veel uur worden gesleuteld aan een dashboard. Zelf doen is geen optie, vanwege de werking met freon mag alleen een gespecialiseerd en gecertificeerd persoon aan het systeem werken. Je kunt als "leek" niet aan de juiste spullen komen en al helemaal niet het systeem afpersen en vullen.
 

turboturbo

Forumguru
Zoiets vermoedde ik al, en in dat andere aangehaalde draadje gaat het over de condensor die in/aan/voor je radiator zit onder motorkap. Die (laten) vervangen is ook een prijzig gebeuren, maar niet zo duur als de verdamper, dus....:shocked:
 

EdZ

Donateur
Ik kwam deze tegen: Vervangen verdamper
De voorbeelden die ze geven:
MerkModel Bouwjaar

Prijs excl. BTW
Porsche911 Carrera
89 t/m 93€ 750,00
Renault
Megane
00 t/m 02€ 460,00
Saab9-599 t/m 00€ 420,16
Volvo
850/V7096 t/m 99€ 619,50

Niet bepaald gratis dus, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat een Octavia zoveel duurder is dan de hier genoemde voorbeelden, waarbij de Porsche toch ook al €900 kost inc. BTW. Zelfs met een ritje Geleen-Zwolle ben je dan nog goedkoper uit.
 

Daijiro74

Nieuw lid
Allen bedankt voor jullie reactie doch mag ik ervan uitgaan dat de gestelde diagnose klopt?
1. Is het een kwestie van aan de computer hangen en uitlezen? Anders overweeg ik inderdaad een 2 opinion.
2. Welke specialist kunnen jullie adviseren? Het liefst in het zuiden des lands.
3. Kan ik met een kapotte verdamper blijven rijden of levert dit bijkomende schade op?

Ik had overigens iei last van een schurend geluid in het dashboard kastje, later leek de airco ook minder goed te koelen toen maar eens naar de garage geweest.
(ATU)
 

Zwapp

Forumguru
Volgens mij is dit niet uit te lezen vanuit de computer, puur mechanisch mankement helaas.
In principe kun je met een kapotte verdamper blijven rijden, de airco mist enkel een stap in het hele proces wat er gaande is en kan zo de warmte niet onttrekken, kortom er zal wat minder koele lucht de auto in gaan.
Maar ik wil er wel bij zeggen dat als er ergens een lek zit je wel op moet passen natuurlijk.

In het zuiden des lands kom ik niet vaak en kan je dus niet adviseren!

Succes
 

Rallye

Forumguru
Wellicht zit er er voorkomen naast, maar is het niet schadelijk voor de compressor als deze (mogelijk) zonder koeling/smering loopt? Je zou dan, als je doorrijdt met een niet-werkende airco, de knop op "eco" moeten zetten?
 

TheoStek

Forumguru
Wellicht zit er er voorkomen naast, maar is het niet schadelijk voor de compressor als deze (mogelijk) zonder koeling/smering loopt? Je zou dan, als je doorrijdt met een niet-werkende airco, de knop op "eco" moeten zetten?

Je zit er niet naast, het is i.d.d. schadelijk voor de compressor ! als door gereden blijft worden met een ac systeem dat niet meer functioneerd.
De reden is het volgende: De compressor wat is gemonteerd is een "continu variabele compressor", deze compressor "draait altijd mee" zodra de motor loopt zomer/winter ! ook als de airco uit staat.
Een ander is, dat deze ac systemen "geen" lagedruk beveiliging hebben die het systeem uit schakelt bij een te lage druk, deze nieuwe generatie compressor kunnen niet uit geschakelt worden ! omdat ze eenvoudig weg altijd mee draaien.

Er zal altijd koudemiddel moeten blijven rond circuleren, om de compressor te smeren met de olie die in het systeem aanwezig is, de olie verbrand namelijk en dan is het een kwestie van tijd dat de compressor vast loopt.
Dan niet te vergeten, de vocht die in het systeem terecht komt ..
 

Rallye

Forumguru
Even voor alle zekerheid. Mijn idee was dat de compressor uit ging als de knop op eco staat. Begrijp ik nu van jou dat die compressor helemaal niet uit te zetten is, zelfs niet met eco?
 

Antera

Donateur
aircopomp stopt met pompen als deze op eco staat. Een magneet koppeling zorgt ervoor dat de pomp gaat draaien door de aandrijfpoullie aan de as vast te zetten. De pomp word b.v. onder de 7 graden buiten temp niet meer bekrachtigd dit omdat dan het koelte middel ze zwaar gekrompen is en de kans op het inklappen van de vloeistof kan zorgen voor een vaccuum
 

Daijiro74

Nieuw lid
Beste mensen,

gisteren maar even de airco-specialist ernaar laten kijken. Bleek de verdamper gelukkig niet kapot, dit leek de dealer ook al onwaarschijnlijk. Een lek werd eveneens niet gevonden. Systeem weer laten afvullen. !!Theo bedankt voor de snelle en goede (aan huis) service!!
Eenieder bedankt voor het meedenken! Niet zomaar alles geloven wat ze in een garage verkondigen!!!
 

TheoStek

Forumguru
@Antera/Rallye, de pomp stopt niet als de eco functie aan staat, deze compressors regelen zelf de zuigdruk van maximaal 100 % tot minimaal 2% slagvolume.
De magneetkoppeling is bij deze compressoren vervangen door een rubber koppeling, door de elektronische regelklep langer/korter aan te sturen is de compressor in staat het slagvolume te veranderen.
Het aansturen van de elektronische klep gebeurt door de klimaatcomputer, ofwel regeleenheid.
Als de aircoschakelaar niet geactiveerd is, of de econ functie staat aan betekent dit dat de compressor op zijn minimale slagvolume gaat werken van 2%.
Deze minimale hoeveelheid is nodig om de compressor te blijven smeren,een lege airco-installatie is bij dit soort compressor funest. De compressor blijft draaien terwijl de olie in de compressor volledig verbrand omdat die niet meer wordt ververst door het ontbreken van koudemiddel.

Ik heb dat gisteren aan Daijro74 ook uitgelegd, dit soort ac systemen adviseer ik de mensen om zeker 1 keer per jaar te laten controleren.
Daijro74 heeft tijdig opgemerkt dat de airco minder presteerde, er wordt gevraagd om te koelen, maar krijgt te weinig koudemiddel aangeleverd, de druk in de verdamper wordt o.a. bepaald door de vulgraad en de opbrengst van de compressor.

@Daijro74 insgelijks merci voor het vertrouwen.
Je hebt zelf gezien dat er nog druk aanwezig was op het systeem, dus bij een lek in dit geval de verdamper ? moest het systeem drukloos zijn geweest 0 bar, bij het afpersen geen druk daling, bij vacumeren geen drukdaling, electronische lekdetektie geen lekkage op te sporen met de snuffelaar.
Succes, en houd het " cool "
 

Rallye

Forumguru
@theostek: weer wat geleerd. Ik heb het bij mijn Octavia nu al een aantal malen gehad dat er te weinig vloeistof in zat (te horen aan een "schrapend" geluid van de airco), goed dat ik er nooit lang mee doorgereden heb.
 

turboturbo

Forumguru
@Theostek; weet jij ook een verklaring voor het volgende? Mijn airco maakt een soort ronkend geluid. Maar alleen als ik de temp knop niet helemaal koud zet (dus bijv. op 19ºC (handmatige airco) dus bijv. de draaiknop op 1/4). Ik heb elders gelezen dat meerdere mensen met een Fabia / Polo ook last hebben van dit ronkende geluid en dat er niets aan te doen viel, bij navraag. Ik ging er tot nog toe ook van uit dat dit geluid normaal is. En mogelijk niet schadelijk (?) omdat het geluid verdwijnt zodra ik de knop op koudst zet. Aangezien ik de airco maar zelden op max koud gebruik vind ik dit geluid wel storend.
Ik ga overigens ook binnenkort eens naar een specialist om de airco te spoelen en opnieuw af te laten vullen, schijnt wel verstandig te zijn zo om de zoveel jaar.

En o ja, bij mij draait de poulie / compressor niet mee als de airco uit staat. Je merkt het nl. direct aan het iets verhoogde toerental stationair en iets minder vermogen van de motor (bijv. bij optrekken) als je de knop aan of uit zet. Of hij draait wel mee, maar dan zonder belasting / vermogensvraag en dus volgens mij zonder werkend of rondpompend systeem. Bij een berg beklimming op vakantie zet ik daarom de airco altijd tijdelijk even uit - de motor heeft dan al het vermogen zelf hard nodig. Dat stond overigens ook in de handleiding, of heb ik elders een keer gelezen...
 

TheoStek

Forumguru
Beste turboturbo,

Volgens de vermelde gegevens in het onderschrift van jou,,heb jij wel een continu variabele compressor.
Het ronken kan ik niet direct verklaren, waar komt het vandaan ? van uit de motor ruimte of interieur ?
Bij bergbeklimmen is het i.d.d. verstandig om de airco (tijdelijk) uit te zetten, omdat de airco dan ook veel meer vermogen vergt van de motor.
 
Bovenaan Onderaan