Kapje bij een DC lader.

Ik heb een vraag die ik niet of nooit zie of beantwoord heb gezien of gekregen.

Zolang als is al EV rijd. 2018 VW egolf 1. 2019 Tesla3, 2021 ID3, 2022VW eGolf 2, 2022 ID 4 en 3 heb ik het kapje van de DC Lader verwijderd. Want in de weg etc. Wat is de meerwaarde of het nut van dit stompzinnige kapje behalve dat het er zit en verwijdert moet worden voor laden. Ik haal het eraf en doe het naast dezelfde stomme kapjes van de Mennekes kabels in de lade tot ik de auto weer moet in leveren voor een andere EV. Nu heb ik een nieuwe PHEV gekocht. En die kan gelukkig DC laden maar aangezien het GEEN lease auto is wat voor schade of anders loop ik op??? Ik heb dus nog nooit iets gemerkt van die stomme kapjes behalve dat ze in de weg zitten.

Tees

Donateur
Interessante gedachte: Het is geen leaseauto, dus je maakt je zorgen over schade veroorzaken :pieker:

Ik zou denken: als je dat kapje al zo vaak verwijderd hebt, zal je zelf vermoedelijk het beste weten wat de gevolgen zijn.

hemi24

Forumguru
Voor het DC-kapje zat bij de ID.3 een haakje aan het tankklepje…
De kap van de laadstekker paste altijd precies in de opening van het scharnier van het laadklepje.
Dus bij mij bungelden er nooit losse kapjes aan de zijkant van de auto…

Interessante gedachte: Het is geen leaseauto, dus je maakt je zorgen over schade veroorzaken :pieker:

Ik zou denken: als je dat kapje al zo vaak verwijderd hebt, zal je zelf vermoedelijk het beste weten wat de gevolgen zijn.
Dat is niet mijn interpretatie. Alleen bij de lease auto heb ik het verwijderd en nooit iets gemerkt en alles weer terug gedaan. Bij mijn auto wil ik OOK het kapje verwijderen en dan is het dus niet omdat het een lease auto is ga ik er niet goed mee om. Je maakt er één intepreteerbaar van. Ik wil dat kapje niet. Ongeacht wie de eigenaar is. Maar ik heb nog nooit iets gemerkt zonder dat kapje. Mijn vraag is waarom zit het er überhaupt als het alleen in de eg zit bij dc laden. En dat het netjes in een houdertje in de klep kan snap ik. Maar de contacten zijn gezekerd tegen regen en vocht. En zelfs met dat kapje erop kan er warer in komen zonder gevaar. Waar het dus om ging is niet of je dit wel niet bij een lease auto VS privé auto doet of dient te hebben. Maar waarom überhaupt dat kapje. Ik heb er nog nooit iets van gemerkt. En niemand kan mij uitleggen wat het doet behalve in de weg zitten en dus zelf kosten voor fabrikanten is.

EdK

Forumguru
Als je vraag nu meteen was geweest wat het nut van het kapje was en het verhaal prive en lease niet had vernoemd was er ook geen opmerking hierover gekomen.

Maar goed waarom maakt een leverancier ergens een kapje voor ??
Wel om bv vocht tegen te houden.
En de contacten zijn niet gezekerd tegen regen en vocht maar ter beveiliging van de gehele installatie incl gebruiker.
Maar goed, vocht is niet alleen een boosdoener , wat dacht je van stof / zand / spinnen / mieren ??
Al deze dingen kom je tegen in producten die buiten staan en om dit zoveel mogelijk tegen te gaan word er dus een kapje / hoesje meegeleverd.
En wat kun je daarmee doen ?? Wel je kunt hem gebruiken of je gooit het weg........... :koffie:

Rallye

Forumguru
Ik begrijp dus dat hij niet in de weg hoeft te zitten? Dat je hem net zo uit de weg kunt hangen aan een ophangpunt als de tankdop bij een gewone auto?

Ja maar ik heb nu na 5 EV’s nog niet gemerkt wat de meerwaarde is. Ik bewaar alles maar het is zoveel makkelijker zonder dat kapje maar ben nog steeds op spinnen en zand enz na. Benieuwd naar de meer waarde aangezien het type 2 slot niet afgedekt is.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
De type 2 contactdoos wordt pas geschakeld wanneer er contact gemaakt wordt met de cp draden in de mennekes (type 2) stekker.
Mogelijk (want die cp controle wordt ook gebruikt bij DC laden) schakelt de boordlader ook de accuspanning op de DC laadpunten.
In dat geval komt er (afhankelijk van de auto) ~400V of ~800V op één van die twee punten.
Ik weet niet of dit het geval is, maar het zou een goede reden zijn om ze afgeschermd te houden als ze niet in gebruik zijn.

hemi24

Forumguru
Wat een gezever, hoe vaak sta je nou eigenlijk aan de snellader en hoe erg is het nou werkelijk om even dat kapje aan het haakje te hangen…

Plaatst na het wisselen van de wielen zeker ook de boutkapjes niet terug?

EdK

Forumguru
GEzever of geen gezever !!??
Maar als je je oogjes even de kost geeft in de tekst dan vermoed ik dat het antwoord al gegeven is ......
Goed het kan wezen dat dat het antwoord niet is wat je wil lezen, maar dat is dan meer jouw probleem dan de onze......

Maw bericht 5 geeft antwoord op je vraag wel of niet volledig naar het zin.... :koffie:

Bovenaan Onderaan