Kantelende zuigers

bramv

Nieuw lid
Hallo,

Mijn fabia uit 2004 (91000 km) had een ratelend geluid bij koude start. Ik ben toen naar skoda centrum utrecht geweest, ook meteen voor een grote beurt.
Ze belde mij op: de distributieriem moest vervangen worden en iets aan de airco nog. Dat gedaan, was vrij duur dus, maar bleek bij ophalen auto dat het ratelende geluid niet weg is en dat het komt van kantelende zuigers (stond op het blaadje, sprak met een verkoper, werkplaats was gesloten die dag). En blijkbaar was dat slecht, maar kon er niks aan gedaan worden. Maar ze gaan dan wel de distributieriem etc. ng vervangen terwijl mijn motor blijkbaar niet meer goed is, zonder dit even te melden aan de telefoon? Ze bellen me later nog op hierover als het goed is, maar ik wilde toch graag even een second opinion hier vragen... Hoe dit dat met kantelende zuiger(s)? Hoe erg is dat etc.? Hebben die mensen een fout gemaakt door mij dat niet te vertellen aan de telefoon, of zouden ze pas na die distributieriem erachter zijn gekomen dat dat het probleem niet was?

Bedankt voor jullie mening!

Bram
 

Desperado

Forumguru
Kantelende zuigers? Ik ben geen heel erge techneut, maar de ruimte tussen zuiger en cilinderwand lijkt mij zo klein te zijn dat kantelen onmogelijk is.
 

Michelv.

Forumguru
Als de slijtage echt teveel wordt is de ruimte tussen cilinderwand en zuiger zo groot dat de zuigers gaan kantelen inderdaad. Is niets aan te doen behalve reviseren(nieuwe zuigers en bussen)
 

Antera

Donateur
Kantelende zuigers kan wel degelijk en is geen echte ramp. Het geeft geen gevaar alleen slijten de zuigerwanden en de zuigers wat sneller. Ze kunne er wel ouder mee worden maar niet oud

De slijtage van de zuiger of de bussen is wat grote geweest ( lastig oorzaak te vermelden) waardoor er meer speling op komt dan nodig is. Daardoor krijg je dit. Vaak hoor je bij een bepaald toerental +/- ~2500rpm bij of continu gas (eventueel stilstaand) houden of bij doortrekken ze ook rammelen.

Oplossing is uithonen en overmaats zuigers plaatsen.

PS laat dit goed nazien want rammelen kan meerdere oorzaken hebben en zou graag eens willen luisteren
 

bramv

Nieuw lid
Antera (en andere), bedankt voor de goede informatie! Handig om te weten dat mijn motor niet alla minuut zal ophouden met werken. Uiteraard zou ik graag een second opinion krijgen over het geluid. Hoe kunnen we dat het beste regelen?

Mvg,

Bram
 

Antera

Donateur
Dat kan alleen door langs te komen dan is het te beluisteren. Je mag ook doen wat ik zei door het gas op 2500rpm te houden en wat gas te geven en er eventeel een opname van te maken. Misschien dat dat meer duidelijkheid geeft. Of hoor je dan echt het rammelen erger?
 

bramv

Nieuw lid
Ik zal een opname gaan maken. Het geluid is vooral hoorbaar bij bij stationaire koude motor. Ik zal ook tot 2500rpm gas geven om te kijken wat ik dan hoor en dat ook opnemen. Als het dan niet duidelijk is zal ik overwegen om even langs te komen!
 

Bakkertje

Forumguru
Wacht effe, je zegt bij een koude motor, gaat het geluid weg als ie warm is?
Zou het dan geen gevalletje defecte klepstoters kunnen zijn?
Maar dat geluid zou ik niet als ratelen omschrijven, meer als tikken..

Zie bijvoorbeeld:
 

Skoder

Lid
BKY 1.4 - 16v motor rammelt bij mij als een diesel met de koude start, niet bij een constant toerental. Wel bij acceleratie en afremmen op de motor.
Schijnt zo te horen, mogelijk kan andere olie het verbeteren maar bij warme motor is het weg. (Y)
 

floyd2

Forumguru
Bij koude motor is de speling het grootst tussen zuiger en cilinderwand dus dan is het tikgeluid het hevigst.
Oorzaken kunnen onder andere zijn,slechte materialen gebruikt met motorbouw,trappen met koude motor of zwaar belasten bij een te laag toerental.
 
Bovenaan Onderaan