kachel aanjager hapert

Roeland80

Forumguru
hallo

ik heb een skoda octavia 3 uit 2016 waarvan bij warm weer de aanjager hapert uit eindelijk komt hij wel op gang. Ik wil deze gaan vervangen. maar lees dat het ook de weerstand kan zijn zit deze in de aanjager zelf? wat is handig eerst de weerstand vervangen of gewoon weerstand en aanjager allebei? en is dit een beetje zelf te doen?

alvast bedankt!
 

Tees

Donateur
Ik zou t ook eerder zoeken in de aanjager zelf dan in de weerstand, precies om de reden die @gehaktbal al aangaf. Moeizaam opstarten klinkt ook meer als een lagerprobleem.
 

Roeland80

Forumguru
okee top ga ik een nieuwe aanjager bestellen! iemand nog tips welke ik moet hebben? 5Q1819021G
 

Bijlagen

  • IMG_6569.jpeg
    IMG_6569.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 19
Hopelijk nog niet laat, maar er staan enkele te koop bij diverse materiaal handelaren, €50 voor een aanjager, veelal van autos met lage km standen welke gedemonteerd zijn. Enkel de weerstand van de huidige overzetten is wel aan te raden!

Heb dit zelf recent ook gedaan (2018 octavia). Qua onderdeelnummer moet je vooral opletten dat de fabrikant het zelfde is (Monroe of Valeo).
 
  • Leuk
Waarderingen: EvdB

gehaktbal

Forumguru
Als je dit nr invult op een winparts/autodoc maakt het merk mijn inziens niet veel uit. Heb zelf een Ridex aangeschaft met lage verwachtingen. Die doet niks onder voor de originele en werkt nog steeds.

Qua onderdeelnummer moet je vooral opletten dat de fabrikant het zelfde is (Monroe of Valeo).

Denk dat je Denso bedoelt ipv Monroe?
Als het goed is heeft die een ander artikelnr. Dus met het bovengenoemde nr zou je altijd goed moeten zitten.
 

Tees

Donateur
Bij vorige modellen (en ik dacht ook nog bij de O3) zit de kachelweerstand in de luchtuitstroom van de kachel. Dit om te zorgen dat de warmte van de weerstand voldoende afgevoerd wordt. Dus ik denk dat je hier niet tegen de kachelweerstand aankijkt.
 

Roeland80

Forumguru
Iemand die weet welke ik moet hebben? AUTODOC geeft aan dat die 13,5v goed is volgens mij kenteken ik kan op de mijn aanjager geen specificaties vinden….
 

Tees

Donateur
In een O3 van 2016 met een Denso aanjager is t meest recente artikelnummer 5Q1819021J. Ik vertrouw nooit blind op de kentekenchecks van welke website dan ook, en zeker die van AutoDoc niet. Als je op artikelnummer zoekt zit je veel veiliger.
 

Tees

Donateur
Als t onderdeelnummer klopt, zou ik me niet al te veel zorgen maken. Veel electronische componenten werken bij een relatief brede range aan spanning. En bedenk wel: de boordspanning bij draaiende motor is vaak rond de 14V!
 

gehaktbal

Forumguru
Dus ik denk dat je hier niet tegen de kachelweerstand aankijkt.
Ja, toch wel. Zie mijn topic waar ik naar gelinkt heb een paar posts terug. Daar staan fotos in.

En inderdaad nogmaals: zoek op onderdeelnr en je hebt de juiste.
Kenteken kan inderdaad nogal eens misleidend zijn.
In het geval van de Ridex klopte de fotos destijds goed (ook dat is niet altijd het geval).
In dít geval kan je de bevestigingspunten van je oude vergelijken met foto’s van de Ridex versie.
 

Roeland80

Forumguru
Gisteren de redix kachel aanjager binnen gekregen en geïnstalleerd. hij terug en bestel ik een andere
 
Laatst bewerkt:

gehaktbal

Forumguru
Zit je interieurfilter goed op z'n plek? Of ergens een los blaadje misschien wat er doorheen steekt? Zou niet zo snel weten wat er dan aan zou lopen. Ben wel benieuwd.
 

Roeland80

Forumguru
Ja heb alles gecheckt pasvorm lijkt niet niet helemaal goed mijn oude aanjager hoor je helemaal niet de redix hoor je gewoon overduidelijk draaien… deze gaat terug kan best zijn dat het een maandag morgen ding is….
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

gehaktbal

Forumguru
Als je zegt dat de pasvorm niet goed is, ga ik toch denken dat je een verkeerd exemplaar hebt gehad. Bijzonder.
Vervelend in elk geval..
 
Bovenaan Onderaan