RayDelft
Forumguru
Een octaaf hoger Als tevreden bepaald niet arremoedig bedeelde S2 combi 2.0 TSI rijder kijk ik natuurlijk ook wat Skoda zoal meer te bieden heeft. Inmiddels heb ik net als velen van jullie de plaatjes en verschillende tests van de 03 gelezen. Eén ding is nu helemaal duidelijk, de O3 zingt met gemak een hele octaaf hoger dan al zijn voorgangers en streeft in een aantal opzichten ook de meest luxe S2 voorbij.
Gerustgesteld
Regelmatig werd bericht dat Skoda maar een octaaf lager moest gaan zingen. Binnen VAG werd het merk veel te populair en dat leidde alleen maar tot kanibalisme van de andere VAG merken. Skoda moest back to basics en met de komst van de Rapid leek dit inderdaad de nieuwe waarheid te worden. Met de Rapid verscheen een no-nonsense recht toe-recht aan auto waar weinig op aan te merken valt, maar die voor de rest ook niet erg sexy lijkt. Jammer maar het is niet anders.
En toen kwamen ineens de foto's en de reviews van de O3. Die auto tapt uit een heel ander vaatje. Niks geen eenvoud, nee, het is een auto die qua veiligheid de voorzieningen biedt die aanvankelijk aanvankelijk alleen bij Volvo als normaal gelden. Niks back to basic, en terug naar het imago van een gemiddelde Dacia.
Het is gedaan met het 2e rangs imago
Hoewel Skoda in de ogen van veel mensen (behalve dan de meeste trotse bezitters hier op het forum die wel beter weten) nog altijd een soort B-merk is voor wel-willen-maar-niet-kunnen-mensen, is het gedaan met dat beeld nu de O3 er komt. Deze nieuweling klopt gewoon aan alle kanten. Hoewel, en dat is mijn persoonlijke mening, geen enkele Skoda aan alle kanten mooi is, kan je dat van de O3 niet meer zeggen. Die is gewoon mooi, OOK de achterkant. Binnenin is ook het een en ander veranderd. Waar sommige journalisten nog schreven dat het interieur van menig Skoda, ook de duurdere, weliswaar adequaat maar een tikje "Goedkoop"oogde en aanvoelde kan je dat van de O3 niet meer zeggen. De bagageruimte is iets groter dan die van de huidige S2 en dat was al een pakezel qua ruimte. Kortom deze auto klopt als een bus, van binnen en van buiten. Zelfs de 1.2 TSI presteert op het niveau ruim voldoende.
Met de komst van de O3 zal Skoda zich een onverdachte plaats verwerven tussen de andere alom geaccepteerde merken en schudt Skoda het (onterechte) B merk imago van zich af.
Blik naar de toekomst
Kennelijk zijn de Skodaontwerpers niet afgestraft door hun VAG collega's en mochten ze hun gang gaan.
Een wijze keuze. Immers je kunt beter 10 volkswagens, 10 Audi's en 10 Skoda's verkopen dan 12 Volkswagens, 11 Audi's en 3 Skoda's. Kunstmatig downgraden is niet handig. Interessant is de vraag wat de toekomst brengen zal. Met de O3 is een statement gemaakt. Als er een nieuwe Fabia en een Superb komt, zullen die zeker een zelfde stap voowaards maken. Nu al is de Superb een concurent voor de Passat en in mindere mate ook voor Audi. Het zou me niet verbazen dat een nieuwe Superb, Audi en ook Mercedes serieus zal gaan beconcureren, vooral omdat Skoda tegen die tijd naar zijn waarde geschat en gewaardeerd zal worden.
Risico
Skoda kan zich nu al met gemak met zijn naaste concurenten meten. Daarbij heeft Skoda een gunstigere prijs. Zodra Skoda gewoon meedraait met alle andere merken dan is er het risico dat de nu nog relatief lage prijs gaat stijgen. Hopelijk zullen ze bij Skoda zo slim zijn om het merk in ieder geval qua prijs een 'vreemde eend in de bijt' te laten blijven, zodat het onderscheid blijft.
Kortom de O3 is een auto die je ongezien kan bestellen. Het zal zeker een "winning horse" worden.
De concurentie heeft iets om serieus wakker van te liggen.
Gerustgesteld
Regelmatig werd bericht dat Skoda maar een octaaf lager moest gaan zingen. Binnen VAG werd het merk veel te populair en dat leidde alleen maar tot kanibalisme van de andere VAG merken. Skoda moest back to basics en met de komst van de Rapid leek dit inderdaad de nieuwe waarheid te worden. Met de Rapid verscheen een no-nonsense recht toe-recht aan auto waar weinig op aan te merken valt, maar die voor de rest ook niet erg sexy lijkt. Jammer maar het is niet anders.
En toen kwamen ineens de foto's en de reviews van de O3. Die auto tapt uit een heel ander vaatje. Niks geen eenvoud, nee, het is een auto die qua veiligheid de voorzieningen biedt die aanvankelijk aanvankelijk alleen bij Volvo als normaal gelden. Niks back to basic, en terug naar het imago van een gemiddelde Dacia.
Het is gedaan met het 2e rangs imago
Hoewel Skoda in de ogen van veel mensen (behalve dan de meeste trotse bezitters hier op het forum die wel beter weten) nog altijd een soort B-merk is voor wel-willen-maar-niet-kunnen-mensen, is het gedaan met dat beeld nu de O3 er komt. Deze nieuweling klopt gewoon aan alle kanten. Hoewel, en dat is mijn persoonlijke mening, geen enkele Skoda aan alle kanten mooi is, kan je dat van de O3 niet meer zeggen. Die is gewoon mooi, OOK de achterkant. Binnenin is ook het een en ander veranderd. Waar sommige journalisten nog schreven dat het interieur van menig Skoda, ook de duurdere, weliswaar adequaat maar een tikje "Goedkoop"oogde en aanvoelde kan je dat van de O3 niet meer zeggen. De bagageruimte is iets groter dan die van de huidige S2 en dat was al een pakezel qua ruimte. Kortom deze auto klopt als een bus, van binnen en van buiten. Zelfs de 1.2 TSI presteert op het niveau ruim voldoende.
Met de komst van de O3 zal Skoda zich een onverdachte plaats verwerven tussen de andere alom geaccepteerde merken en schudt Skoda het (onterechte) B merk imago van zich af.
Blik naar de toekomst
Kennelijk zijn de Skodaontwerpers niet afgestraft door hun VAG collega's en mochten ze hun gang gaan.
Een wijze keuze. Immers je kunt beter 10 volkswagens, 10 Audi's en 10 Skoda's verkopen dan 12 Volkswagens, 11 Audi's en 3 Skoda's. Kunstmatig downgraden is niet handig. Interessant is de vraag wat de toekomst brengen zal. Met de O3 is een statement gemaakt. Als er een nieuwe Fabia en een Superb komt, zullen die zeker een zelfde stap voowaards maken. Nu al is de Superb een concurent voor de Passat en in mindere mate ook voor Audi. Het zou me niet verbazen dat een nieuwe Superb, Audi en ook Mercedes serieus zal gaan beconcureren, vooral omdat Skoda tegen die tijd naar zijn waarde geschat en gewaardeerd zal worden.
Risico
Skoda kan zich nu al met gemak met zijn naaste concurenten meten. Daarbij heeft Skoda een gunstigere prijs. Zodra Skoda gewoon meedraait met alle andere merken dan is er het risico dat de nu nog relatief lage prijs gaat stijgen. Hopelijk zullen ze bij Skoda zo slim zijn om het merk in ieder geval qua prijs een 'vreemde eend in de bijt' te laten blijven, zodat het onderscheid blijft.
Kortom de O3 is een auto die je ongezien kan bestellen. Het zal zeker een "winning horse" worden.
De concurentie heeft iets om serieus wakker van te liggen.