*kaboem* raak

RayDelft

Forumguru
Een octaaf hoger Als tevreden bepaald niet arremoedig bedeelde S2 combi 2.0 TSI rijder kijk ik natuurlijk ook wat Skoda zoal meer te bieden heeft. Inmiddels heb ik net als velen van jullie de plaatjes en verschillende tests van de 03 gelezen. Eén ding is nu helemaal duidelijk, de O3 zingt met gemak een hele octaaf hoger dan al zijn voorgangers en streeft in een aantal opzichten ook de meest luxe S2 voorbij.

Gerustgesteld
Regelmatig werd bericht dat Skoda maar een octaaf lager moest gaan zingen. Binnen VAG werd het merk veel te populair en dat leidde alleen maar tot kanibalisme van de andere VAG merken. Skoda moest back to basics en met de komst van de Rapid leek dit inderdaad de nieuwe waarheid te worden. Met de Rapid verscheen een no-nonsense recht toe-recht aan auto waar weinig op aan te merken valt, maar die voor de rest ook niet erg sexy lijkt. Jammer maar het is niet anders.
En toen kwamen ineens de foto's en de reviews van de O3. Die auto tapt uit een heel ander vaatje. Niks geen eenvoud, nee, het is een auto die qua veiligheid de voorzieningen biedt die aanvankelijk aanvankelijk alleen bij Volvo als normaal gelden. Niks back to basic, en terug naar het imago van een gemiddelde Dacia.

Het is gedaan met het 2e rangs imago
Hoewel Skoda in de ogen van veel mensen (behalve dan de meeste trotse bezitters hier op het forum die wel beter weten) nog altijd een soort B-merk is voor wel-willen-maar-niet-kunnen-mensen, is het gedaan met dat beeld nu de O3 er komt. Deze nieuweling klopt gewoon aan alle kanten. Hoewel, en dat is mijn persoonlijke mening, geen enkele Skoda aan alle kanten mooi is, kan je dat van de O3 niet meer zeggen. Die is gewoon mooi, OOK de achterkant. Binnenin is ook het een en ander veranderd. Waar sommige journalisten nog schreven dat het interieur van menig Skoda, ook de duurdere, weliswaar adequaat maar een tikje "Goedkoop"oogde en aanvoelde kan je dat van de O3 niet meer zeggen. De bagageruimte is iets groter dan die van de huidige S2 en dat was al een pakezel qua ruimte. Kortom deze auto klopt als een bus, van binnen en van buiten. Zelfs de 1.2 TSI presteert op het niveau ruim voldoende.
Met de komst van de O3 zal Skoda zich een onverdachte plaats verwerven tussen de andere alom geaccepteerde merken en schudt Skoda het (onterechte) B merk imago van zich af.

Blik naar de toekomst
Kennelijk zijn de Skodaontwerpers niet afgestraft door hun VAG collega's en mochten ze hun gang gaan.
Een wijze keuze. Immers je kunt beter 10 volkswagens, 10 Audi's en 10 Skoda's verkopen dan 12 Volkswagens, 11 Audi's en 3 Skoda's. Kunstmatig downgraden is niet handig. Interessant is de vraag wat de toekomst brengen zal. Met de O3 is een statement gemaakt. Als er een nieuwe Fabia en een Superb komt, zullen die zeker een zelfde stap voowaards maken. Nu al is de Superb een concurent voor de Passat en in mindere mate ook voor Audi. Het zou me niet verbazen dat een nieuwe Superb, Audi en ook Mercedes serieus zal gaan beconcureren, vooral omdat Skoda tegen die tijd naar zijn waarde geschat en gewaardeerd zal worden.

Risico
Skoda kan zich nu al met gemak met zijn naaste concurenten meten. Daarbij heeft Skoda een gunstigere prijs. Zodra Skoda gewoon meedraait met alle andere merken dan is er het risico dat de nu nog relatief lage prijs gaat stijgen. Hopelijk zullen ze bij Skoda zo slim zijn om het merk in ieder geval qua prijs een 'vreemde eend in de bijt' te laten blijven, zodat het onderscheid blijft.
Kortom de O3 is een auto die je ongezien kan bestellen. Het zal zeker een "winning horse" worden.
De concurentie heeft iets om serieus wakker van te liggen.
 

Canon-Eye

Forumguru
een soort B-merk is voor wel-willen-maar-niet-kunnen-mensen
Dat was begin 2002 inderdaad een wijd verbreid vooroordeel.

Zelf heb ik het van meet af aan veeleer andersom gezien, nl. als een ideaal merk voor mensen-die-wel-kunnen-maar-niet-zo-nodig-hoeven. Het heeft effe geduurd voordat mijn toenmalige directeur door de bocht ging, zodat ik geen Volvo S40 c.q. Opel Vectra of BMW316 "hoefde" te accepteren (op mijn functienivo toen zo'n beetje de standaard binnen het bedrijf).
Na lang aandringen heeft hij toch maar die Skoda voor me gekocht - we hebben er beiden geen spijt van gekregen...
 

Cordoba

Forumguru
Ik ben bang dat het met de prijs ook flink omhoog zal gaan bij Skoda. Zo'n 25 jaar terug is dat traject ook ingezet bij Seat, en in de jaren 90 was het zelfs zo, dan eerst de Seatmodellen met een nieuw model op een nieuwe bodemplaat uitkwamen, en een jaar later mocht VW die bodemplaat ook gaan gebruiken. De prijzen van Seat zijn ondertussen nauwelijks meer onderscheidend van moederconcern VW, en ook de uitrusting is geen wereld van verschil meer. Het zelfs zo, dat voor bepaalde wensen qua uitrusting/motorisering een VW goedkoper is dan een Seatversie. Ik ben bang dat voor Skoda precies hetzelfde gaat gebeuren.
 

Pendragon

Forumguru
Ik ben wel heel benieuwd hoe het in de O3 is met het rolgeluid. Toen ik eind vorig jaar weer overstapte van een O2 naar een S2 merkte ik weer duidelijk het verschil in geluid in de auto. Een collega zat afgelopen week bij mij in de auto en zei: dit is toch ook een Skoda? Een andere collega heeft een O2 (vrijwel nieuw) en hij vond het vershil in geluid in de auto echt heel groot. We hebben beiden een 1.4Tsi motor, dus daar ligt het niet aan. Verder vind ik de hoekige kont van de O3 niet echt super, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Verder vind ik het een hele mooie auto. Ik ben net als Cordoba ook bang dat als je een beetje aangeklede O3 wilt hebben, je toch behoorlijk wat geld mee moet nemen. Dit was juist een voordeel bij Skoda, de prijs/kwaliteit was uitstekend.
 

Cordoba

Forumguru
@Pendragon: afrolgeluid van de banden kan ook in bandenmerk en bandtype zitten. Ik ben ook van Bridgestone naar Conti gegaan, en heb veel verschil in bandenkabaal gemerkt (Conti is veel stiller)
 

Pendragon

Forumguru
@Cordoba: klopt, ik was bij mijn O2 ook van Bridgestone naar Conti gegaan, maar dan nog is het verschil tussen de O2 en de S2 behoorlijk groot. Maar goed, we zullen zien bij de O3 :)
 

Michel

Forumguru
Zo, de recensies zijn eigenlijk allemaal erg positief over de Octavia III. Goed gedaan, Skoda!

Hopelijk is de O3 qua bandengeluid stiller dan de O2. Mijn Superb is met dezelfde Vredestein Quatrac 3 banden uitgerust als mijn vorige Octavia, beide in dezelfde maat. Daarnaast hadden/hebben beide auto's de 1.4 TSI motor. Ik kan Pendragon alleen maar gelijk geven dat de Superb echt een stuk minder afrolgeluid geeft dan de O2.
 

IBV

Senior Member
Heb twee jaar geleden quatracs 3 onder mijn Kia Sportage 4WD gehad. Maakten vreselijk kabaal en waren in minder dan 10.000 km zwaar gecupt. Klacht ingediend, onderzocht, afgedaan als nonsens. Nooit meer Vredestein dus!

En ja de O3 oogt goed, dat belooft een prachtige S3 te worden, als die tegen die tijd nog te betalen is :crazy:
 

Darkside

Forumguru
er word gezegd dat de O3 roemoeriger is dan de Golf VII en de Leon III omdat zij wel isolatie toepassen.
Opzich vind ik dat niet zo'n probleem als ze het afrol geluid maar beter in de hand hebben tov de O2.

Over prijzen denk ik gewoon dat je iets duurder uit bent dan nu. In duitsland is de golf zo;n 750 duurder dan de O3.
Daar is wel eens een groter verschil in geweest. En de nederlandse golf is zo'n 11 a 1200 duurder dan in duitsland.
Als ik dan even een golf samenstel met de opties die ik op "mijn" skoda wil en er dan 750,- aftrek. Kom ik op zo'n 30,500 euro uit.
Dat is duurder dan mijn huidige auto en heeft hij geen DSG. Maar wel wat meer opties
 
Bovenaan Onderaan