kabelboom-probleem in een fabia van 2007?

Markenmarije

Nieuw lid
Dag forumleden,
Ik ben Marije, sinds ongeveer een jaar in het, tot voor kort blije, bezit van een fabia combi uit 2007.
Hij liep altijd prima, tot er vorige maand ineens verschillende storingslampjes begonnen te branden, maar een bezoek aan de garage uitwees dat er niks mechanisch aan de hand was.
Toen ik hier aan het zoeken sloeg kwam ik veel onrustbarende bijdragen tegen over problemen met de kabelboom die de eerste generatie fabias zouden hebben. Dat klonk mij verdacht bekend in de oren! Echter, die gingen eigenlijk allemaal over auto's uit 2001-2004 ongeveer. Nu zou ik willen weten, komt dit probleem, naar iemand van jullie weet, ook voor in de latere edities? Volgens mij is dit nog wel een eerste generatie, hij heeft in ieder geval niet het nieuwste uiterlijk. (Iemand trouwens een idee hoe je dat zeker kunt weten?)
En mijn laatste vraag, DE kabelboom, WELKE kabelboom is dat?
Nou, ik hoop dat iemand me wat wijzer kan maken, voordat ik de auto weer naar een garage moet brenegn die mij ongetwijfeld vele euro's in rekening gaat brengen voor het zoeken naar een speld in een electrische hooiberg, dan wel het vervangen van een kabelboom.
groeten marije
 

The bone collector

Senior Member
Nee, een Fabia 2007 zal geen last meer hebben van het kabelboomprobleem, dat was maar tot 2004 dacht ik. Zeker niet 2007

Ter info: als ik het mij goed herinner zat die kabel in de motorruimte
 

piair1982

Forumguru
Klopt, die hielden vocht vast door te goede aftaping.
Dit sneden ze los zodat het vocht niet meer kon ophopen.

Inderdaad kabelboom motorruimte. Maar dat was bij de 1,4 aqw motoren. De oude škoda motoren. Niet bij de nieuwe vw motoren.

Maar ik zou de auto toch bij de dealer aanbieden. Kan zijn dat een steenmarter onder de kap zich tegoed aan bedrading heeft gedaan.
 

Markenmarije

Nieuw lid
Bedankt voor je reactie, dat is wel het antwoord waar ik een beetje op hoopte, althans, dat zou me een dure reparatie kunnen besparen. Hebben ze de latere skoda's aangepast?

Maar....nu ik er wat langer over nadenk, betekent het ook dat ik niet weet wat het dan wel is? Toch de accu of de dynamo?

Het begon een week of zes geleden met het kort aan- en uitspringen van het ABS-lampje, een paar keer in een week tijd. Niet bij het starten, maar tijdens het rijden. Daarna ging het ABS-lampje aan, samen met het handremlampje. Remvloeistof gecheckt maar daar was niks mis mee. Stuurbekrachtigingslampje ging ook aan en stuurbekrachtiging viel uit.

Volgende dag, auto naar de garage, alle lampjes weer uit natuurlijk. Bij het doorlezen viel niks vreemds op. Ook niks met het remsysteem aan de hand.
Daarna viel ons op dat de dashboardverlichting en ook de lampen af en toe flikkeren. Ze vallen niet helemaal uit.

Nu blijft regelmatig het ABS-lampje aan en uit gaan, als ik in het donker rijd (dat doe ik nu niet meer), krijg ik af en toe signalen van achterliggers, wat mij doet vermoeden dat er iets met de achterlichten gebeurt. Maar als ik dan stop en kijk is er natuurlijk niks te zien....

Ik heb geen startproblemen. Ook klinkt de motor nog goed.

We hebben een afspraak bij de skoda dealer staan, maar dat kon pas over 3 weken en we gaan binnenkort op vakantie naar Spanje. Het zou superfijn zijn als ik voor die tijd wat nuttige tips kon krijgen waarmee ik de garage in ieder geval wat gerichter kan laten zoeken. Ze leken overigens niet op de hoogte te zijn van een kabelboomprobleem daar toen ik ze dat voorlegde. En dat terwijl ik op dit forum toch sterk de indruk krijg dat dit geen incidenteel probleem is/was.

Nou, een heel verhaal, maar ik hoop weer op behulpzame lezers!
bedankt alvast!
Marije
 

Markenmarije

Nieuw lid
Klopt, die hielden vocht vast door te goede aftaping.
Dit sneden ze los zodat het vocht niet meer kon ophopen.

Inderdaad kabelboom motorruimte. Maar dat was bij de 1,4 aqw motoren. De oude škoda motoren. Niet bij de nieuwe vw motoren.

Maar ik zou de auto toch bij de dealer aanbieden. Kan zijn dat een steenmarter onder de kap zich tegoed aan bedrading heeft gedaan.

Bedankt! Ha, een steenmarter in Utrecht Overvecht, dat zou denk ik een unicum zijn, maar ik zal t toch maar laten checken ja.
 

Ridley

Forumguru
Je hebt dringende hulp nodig en je dealer heeft over 3 weken pas tijd????? Ik stel voor op zoek te gaan naar een andere dealer. Tot die tijd: koffiedik kijken wat er aan de hand is, of iemand met VAG-COM uit laten lezen wat de computer aangeeft. Succes met de oplossing!
 

Markenmarije

Nieuw lid
Tja, het is een skoda dealer. Die heb ik gebeld omdat ik vreesde dat onze vaste garage niet de expertise voor dit probleem zou hebben, omdat het een typisch Skoda-dingetje lijkt te zijn. Toen ik die belde zeiden ze, mevrouw dat is zoeken naar een speld in een hooiberg, en of ik vast wilde uitzoeken waar of die kabelboom dan zat, want dat scheelde weer tijd.
De Skoda dealer zei dat er een diagnosticus naar moet kijken en die was niet eerder beschikbaar. Misschien vanwege extra drukte ivm vakanties?
Nou moet ik ook zeggen dat ik eerst zelf dacht dat het niet zo urgent was, totdat ik merkte , of ging vermoeden, dat er iets met de achterlichten aan de hand is en dus niet meer in het donker durf te rijden.
Bedankt voor je advies. Wat is VAG-COM? Is dat niet iets wat iedere garage heeft?
 

Ridley

Forumguru
VAG-COM: dmv computersoftware analyse voor VAG-auto's (waar Skoda deel van uitmaakt) uit kunnen lezen. Hiervoor is een kabel nodig welke sommige leden hier hebben (zie VAG-COM topic). Maar in principe moeten ze dit bij een Skoda dealer ook kunnen in 10 minuten. Het is net de wil...
 

The bone collector

Senior Member
Eerst laten uitlezen, inderdaad, dat kan het zoeken naar die speld veel vereenvoudigen... Nadien kan je altijd hier nog terecht als je nog vragen zou hebben, lijkt me.
 

Cyrus

Actief lid
Als er algemene verlichting, zoals dashverlichting, gaat knipperen zou dat kunnen duiden op een massaprobleem. Wellicht is de massakabel gebroken of losgeraakt. Dat is voor een beetje garage heel eenvoudig vast te stellen. Laat daar dus ook eens naar kijken.
 

Cyrus

Actief lid
In ieder geval: een Skoda-garage hangt je auto aan de testkast en dan rollen zo alle storingen er uit. Als de plaatselijke dealer geen tijd hebt, zoek je toch een andere dealer in de buurt?
 

Markenmarije

Nieuw lid
Als er algemene verlichting, zoals dashverlichting, gaat knipperen zou dat kunnen duiden op een massaprobleem. Wellicht is de massakabel gebroken of losgeraakt. Dat is voor een beetje garage heel eenvoudig vast te stellen. Laat daar dus ook eens naar kijken.


okee, dat zal ik meenemen. Bedankt. Ik denk dat ik toch maar de skoda dealer bel en vraag of we snel terecht kunnen voor een meting. Dan weten we hopelijk meer. Het belangrijkste is dat ik nu weet dat het niet de kabelboom is, of althans, dat kan natuurlijk nog wel, maar ligt minder voor de hand dan ik dacht.
Iedereen bedankt voor t meedenken.
Marije
 

Cordoba

Forumguru
Als ik het zo lees, zijn er een aantal mogelijke oorzaken:
- accuklem(men) niet goed vast op de accupolen, waardoor er af en toe een korte onderbreking is van de spanning, of een lagere spanning door overgangsweerstand (kan dus ook het uitvallen van de stuurbekrachtiging verklaren)
- accu of dynamo met problemen: als de accu onvoldoende energie lijkt te kunnen leveren, schakelt de auto o.a. de stuurbekrachtiging uit. Oorzaak kan liggen in een accu die in de overlijdensfase zit, maar ook in een dynamo die niet goed bijlaadt (kan diverse oorzaken hebben)
- probleem met de zekeringen op de accubak. Check de metaalstrips op de accu bak die als zekering dienen: als de zekering strip op doorscheuren staat, kan je storingen krijgen in bijv. ABS-systeem dat het dan soms wel, soms niet doet. (doorscheuren komt door trillingen in de loop der jaren, voor pakweg 2 euro heb je een nieuwe zekeringstrip)
 

Markenmarije

Nieuw lid
Bedankt voor de reactie.
Als het probleem in de accu zou zitten, zou hij dan ook geen startproblemen moeten hebben? dat heeft ie namelijk niet, hij loopt prima.
Ik zal eens kijken naar de zekeringsstrips, als ik ze kan vinden:eek:.
Ik neem aan dat de garage met mijn verhaal ook meteen aan accu of dynamo zal denken. hoop maar dat het in ieder geval iets simpels is.
 

Cordoba

Forumguru
Als een accu niet goed meer is, maar ook niet helemaal slecht, heeft ie na het starten bijv. een iets lagere spanning, waardoor de auto de stuurbekrachtiging uitschakelt om stroom te sparen. Als de accu voldoende is bijgeladen zal de stuurbekrachtiging het weer gewoon doen, dus niet altijd makkelijk te constateren. Al vaker gehoord, dat een garage beweerde dat de accu gecontroleerd was, en in orde bevonden bij dergelijke klachten, vervolgens moest dan na 1-2 maanden toch de accu vervangen worden, en nadien was het probleem plotsklaps compleet verdwenen.

Overigens heb ik niet zo'n hoge pet op, van de vakkennis van de gemiddelde Skodadealer. Dat wil niet zeggen dat er geen goede dealers zijn, maar het feit dat iemand dealer is, is geen garantie voor vakkennis. (ik ben zelf technisch opgeleid, en denk dat ik dit dan ook beter kan beoordelen dan bijvoorbeeld een boekhouder of een jurist die zijn auto naar de garage brengt). Ik heb met mijn auto een gescheurde zekeringstrip voor de ABS pomp gehad (resulteert in het ABS-lampje), de chef-monteur bij de lokale dealer heeft in 3 keer, en bij elkaar bijna een halve dag aan tijd, geen oorzaak kunnen vinden, en zelfs de auto niet uit kunnen lezen.:shocked::biggthumpdown: Uiteindelijk heb ik het zelf opgelost, in een kwartiertje tijd, en ter controle het uitlezen maar laten doen bij de Seatdealer die het in een paar minuten voor elkaar had.

Bij deze een foto van (een van de strips) met een pijl naar de bijna onzichtbare breuk in de zekeringstrip voor de ABS-pomp, als de twee delen toevallig goed tegen elkaar gedrukt zitten werkt het gewoon, bij een hobbel, trilling ofzo, werkt het ineens niet meer:
accuzekeringen groot-resized.jpg

Overigens heb ik al eens eerder foto's geplaatst van die zekeringstrips, maar kan het topic niet zo snel terugvinden.
 

Markenmarije

Nieuw lid
Nou, ik heb daarnet de dealer nog maar eens gebeld met het verzoek de boel uit te lezen, en of dat dan misschien wat eerder kon, maar nee. De monteurs die daarin gespecialiseerd zijn zijn op vakantie. Balen. De andere skoda dealers in de omgeving hebben ook allemaal geen plek. Ik denk dat ik toch maar eens contact opneem met die Veejay...
 

turboturbo

Forumguru
De auto is al uitgelezen, lees ik post #4, waar niks vreemds uit kwam.

Ik zou idd eens rondbellen naar andere dealers in de omgeving, of die wel tijd voor je hebben. En evengoed naar je eigen / andere universele garage levert misschien toch nog wel iets op, vergis je niet! Je hebt heel specifiek bijgehouden welke klachten er wanneer voorkwamen, daar moet iemand je mee kunnen helpen. Dat je zo niet graag op vakantie gaat, is duidelijk - je bent vast niet de enige, maar men zal het heus niet druk hebben met alleen maar mensen die nog gauw wat problemen opgeloste moeten hebben voor de zomervakantie.

Dat er geen foutmeldingen uit te lezen zijn, zegt niet zoveel. Dat probleem komt vaker voor. Wanneer een garage / dealer je om die reden naar huis stuurt, kom je daar niks verder mee.

Het kabelboom probleem speelt niet meer in het bouwjaar van jouw model. Steenmarters zou idd nog kunnen, maar een vakman moet dat vrij snel kunnen zien, lijkt mij (is optisch zichtbaar; aangevreten bekabeling)
 

Cyrus

Actief lid
Wat een belachelijke situatie, dat niemand tijd heeft... Zowel mijn vaste garage S-Point in Amsterdam (letterlijk bij mijn werk om de hoek) als de dealer in mijn woonplaats máákt daar even tijd voor. Kan natuurlijk gebeuren dat voor de daadwerkelijke reparatie op dat moment geen tijd is (als het complex is en/ of betreffende onderdelen niet op voorraad zijn) maar de diagnose wordt altijd gesteld. Maar dan wordt er wel wat geregeld: als ik met het probleem niet door kan rijden, krijg ik een fiets of vervangende auto mee - afhankelijk of het binnen 1 dag gerepareerd kan worden of niet.

Gelukkig komt zoiets nauwelijks voor, maar ik heb het een keer of 2 - 3 aan de hand gehad en werd toen gewoon steeds heel serieus genomen.

Je kunt ook even langs een Seat of VW garage / specialist gaan: jouw Fabia is technisch gelijk aan de Seat Ibiza en VW Polo van gelijke bouwjaren. Onder de motorkap zit veel ook nog eens gewoon op dezelfde plek en in ieder geval beschikken ze over dezelfde testkast als de Skoda-garage.
 
Bovenaan Onderaan