Hetzer, bedankt voor het opruimen!
Zoals toegezegd kom ik nog even terug op de discussie rondom (primair) het plaatsen van de brief van PON en (secundair) het auteursrecht op een forum.
@ SGL: Ik heb het hele topic nog eens doorgelezen. Wat mij daarbij opvalt, is dat de discussie nogal "zwalkt", en dat het daardoor heel moeilijk is om een zuivere discussie te voeren. Je standpunten wisselen nogal eens, al naar gelang de reactie die je krijgt. Je spreekt je zelf daar regelmatig bij tegen.
Twee voorbeelden:
* Aan het begin van de discussie zeg je dat "alles wat tegen je wordt gezegd in een brief of email gewoon openbaar gemaakt kan worden, punt uit". Dit roept nogal wat weerstand op, waarna er steeds meer nuances komen. Nuances, die vaak al eerder door je tegenstanders in de discussie genoemd zijn, en waaruit blijkt dat brieven en emails echt niet altijd z�maar openbaar gemaakt kunnen worden.
* Erik geeft aan dat hij de casus aan een advocaat heeft voorgelegd, en dat die hem geadviseerd heeft om aan de eis van PON gevolg te geven. Zonder te weten wat er precies in de stukken staat, ventileer je een negatief oordeel over de deskundigheid van de advocaat. Later vraag je om inzage in de stukken, en als je die niet krijgt zeg je dat je dan geen goed standpunt in kunt nemen. Sterker nog, je zegt letterlijk dat je hetzelfde zou adviseren als wat de betreffende advocaat heeft gedaan. Dus ondanks dat die advocaat volgens jou geen deskundigheid heeft, neem je (later) toch zijn advies over? Ik neem aan dat je snapt waarom ik je gevraagd heb of je zelf w�l deskundig bent (dat is wezenlijk iets anders dan kennissen in een netwerk hebben die bij een advocatenkantoor werken).
En, even voor de goede orde: dit is niet bedoeld als een persoonlijke aanval, maar uitsluitend bedoeld om duidelijk te maken waarom de discussie zo lastig te voeren is.
Om het overzicht even terug te krijgen maak ik even een splitsing in de twee discussieonderwerpen: 1) het auteursrecht in het algemeen, en 2) de betreffende brief van PON.
1) Het auteursrecht in het algemeen:
Volgens mij zijn we het in z�n algemeenheid allemaal wel eens over het auteursrecht en de toepasselijkheid ervan op emails en fora. Leuk om te zien dat je informatie ingewonnen hebt bij Arnaud Engelfriet. Hij en zijn website (iusmentis) zijn d� bron voor informatie als het gaat om intellectueel eigendom. Veel van mijn kennis op dit gebied van het recht is van h�m afkomstig. �t Is dan ook niet zo vreemd dat zijn antwoord op jouw email feitelijk exact hetzelfde zegt als wat ik al had gezegd in post 9 van dit topic.
Even heel kort samengevat:
-een email is in beginsel persoonlijk en niet voor publicatie geschikt;
-in het kader van het algemeen belang mag een dergelijke email wel gepubliceerd worden, maar dan zonder persoonlijke gegevens;
-plaatsing op een forum kan publicatie in de zin van de auteurswet zijn, afhankelijk van de specifieke omstandigheden op het forum.
Over deze algemeenheden hebben we volgens mij geen discussie. Mocht dat wel zo zijn, hoor ik graag op welk punt.
2) de betreffende brief van PON:
Na een pittige discussie met PON heeft Erik een brief van PON letterlijk op het forum geplaatst. Aangezien iedereen lid kan worden van dit forum (en we een kleine 6000 leden hebben) lijkt het mij evident dat dat een auteursrechtelijke publicatie is. Nu hij de brief onverkort had gepubliceerd en de publicatie dus niet beperkt was tot de relevante passages, is dat een schending van het auteursrecht. Dat wordt ook bevestigd door de email van Arnaud Engelfriet. Onverkorte plaatsing is niet nodig om het beoogde doel (informatie voor de discussie) te bereiken, het citeren van delen van de brief volstaat daarvoor. Dat is ook wat Erik (probleemloos) gedaan heeft.
Ook hier vraag ik je om, mocht je het niet met het bovenstaande eens zijn, concreet aan te geven op welk punt je een andere mening hebt.
Tot slot:
Dit topic is overigens wel illustratief voor hoe juridische discussie vaak gaan: juristen zijn het 9 van de 10 keer al heel snel eens over de wettelijke kaders, maar verschillen van mening over de exacte toepassing van de betreffende regels op de specifieke casus. En daar leeft dan weer een complete beroepsgroep van! :winkie: